BibTex RIS Kaynak Göster

Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 1, 0 - 0, 01.01.2016
https://doi.org/10.17051/io.2017.00068

Öz

Okul bahçesi uygulamaları, kökeni bahçe temelli öğrenmeye dayanan, öğrencilerin kendilerinin tasarlayarak oluşturduğu, okul sahası içerisinde yer alan ve üzerinde çeşitli ürünlerin yetiştirildiği, planlı ve programlı bahçe tarımı faaliyetleridir. Okul Bahçesi Programı (OBP) ise araştırmacı tarafından okul bahçesi uygulamalarına dayalı olarak geliştirilen, 18 haftalık, sınıf içi ve sınıf dışı etkinliklerden oluşan, disiplinlerarası, yarı esnek bir programdır. Programın sınıf içi uygulamalarında çerçeve program uygulanırken, sınıf dışı uygulamaları esnek bırakılmıştır. Yapılan çalışmanın amacı, Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi (SEÇD) kapsamında geliştirilen OBP’nin uygulanabilirliğini öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Çalışmada araştırma modeli olarak Özel Durum Yöntemi (Case Study) kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde SEÇD kapsamında OBP’yi kullanan 2 sınıf öğretmeni ve ilgili ders kazanımları doğrultusunda OBP’den faydalanan branş öğretmenleri (2 matematik, 2 fen bilgisi ve 2 sosyal bilgiler öğretmeni) oluşturmaktadır. Yapılan çalışma kapsamında OBP’yi kullanan öğretmenlerle mülakat çalışmaları yürütülmüş ve uygulama süreci boyunca gözlemler yapılmıştır. Mülakat ve gözlemlerden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonunda, öğretmenler OBP’nin SEÇD için uygun bir program olduğunu ve ortaokullardaki “Bilim Uygulamaları” dersi için disiplinlerarası ve alternatif bir öğrenme ortamı oluşturduğunu ifade etmektedirler.

Kaynakça

  • Akın, Z. Ş. (2006). Çocuklar için iyileştirme bahçeleri, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Altın, B. N. ve Demirtaş, S. (2009). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı eğitim etkinlikleri, M.Safran (ed), sosyal bilgiler öğretimi (507-541), Ankara: Pegem Akademisi.
  • Altun, S. A. (2009). İlköğretim öğrencilerinin akademik başarısızlıklarına ilişkin veli öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. İlköğretim Online. 8(2), 567-589.
  • Aydın, A., Bakırcı, H. ve Ürey, M. (2012). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 193, 214-230.
  • Balkan-Kıyıcı, F. ve Atabek-Yiğit, E. (2010). Science education beyond the classroom: A field trip to wind power plant. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 225-243.
  • Bartosh, O., Tudor, M., Ferguson, L. and Taylor, C. (2006). Improving test scores through environmental education: Is it possible? Applied Environmental Education and Communication, 5(3), 161–169.
  • Blair, D. (2009). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. Journal of Environmental Education, 40(2), 15-38.
  • Braun, M., Buyer, R. and Randler, C. (2010). Cognitive and emotional evaluation of two educational outdoor programs dealing with non-native bird species. International Journal of Environmental & Science Education, 5(2), 151-158.
  • Braund, M. and Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: The contribution of out-of-school learning. International Journal of Science Education, 28(12), 1373-1388.
  • Bulut, Y. ve Göktuğ, T. H. (2006). Sağlık bulma yönünde çevresel bir etken olarak iyileştirme bahçeleri. GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 23(2), 9-15.
  • Byrd, R. K., Haque, M. T., Tai, L., McLellan, G. K. and Knight, E. J. (2007). Designing a children’s water garden as an outdoor learning lab for environmental education. Applied Environmental Education and Communication, 6, 39-47.
  • Chin, C. C. (2004). Museum experience-A research for science teacher education. International Journal of Science and Mathematics Education, 2, 63-90.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı), Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S., Aydın, M., Haşıloğlu, M. A. ve Ürey, M. (2012). The first steps on agricultural education in Turkish elementary schools: The school garden project. Energy Education Science and Technology Part B:Social and Educational Studies, 4(3), 1589-1602.
  • DeWitt, J. and Osborne, J. (2007). Supporting teachers on science focused school trips: Towards an integrated framework of theory and practice. International Journal of Science Education, 29(6), 685-710.
  • Dyment, J. E. (2005). Green school grounds as sites for outdoor learning: Barriers and opportunities. International Research in Geographical and Environmental Education 14(1), 24–41.
  • Dyment, J. E. and Bell, A. C. (2008). Grounds for health: The intersection of green school grounds and health-promoting schools. Environmental Education Research, 14(1), 77-90.
  • Ernst, J. and Monroe, M. (2004). The effects of environment-based education on students’ critical thinking skills and disposition toward critical thinking. Environmental Education Research, 10(4), 507–22.
  • Felix, N., Dornbrack, J. and Scheckle, E. (2008). Parents, homework and socio- economic class: discourses of deficit and disadvantage in the "New South Africa. English teaching: Practice and critique, 7, 99-112. http://www.eric.ed.gov adresinden 14.08.2009 tarihinde edinilmiştir.
  • Griffin, J. and Symington, D. (1997). Moving from task-oriented to learning-oriented strategies on school excursions to museums. Science Education, 81, 763-779.
  • Griffin, J. (2004). Research on students and museum: Looking more closely at the students in school groups. Science Education, 88(1), 59-70.
  • Gurnett, D. (2009). Environmental Education and national parks, a case study of Exmoor: “Outdoor education research and theory: critical reflections, new directions”. The fourth ınternational outdoor education research conference (pp. 53-59), Victoria, Australia: La Trobe University.
  • Haşıloğlu, M. A. (2009). Yapılandırmacı öğrenme kuramına göre tarım kültürü konusunda materyal geliştirilmesi ve uygulanması, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Trabzon.
  • Klemmer, C. D., Waliczek, T. M. and Zajicek, J. M. (2005). Development of a science achievement evaluation instrument for a school garden program. HortTechnology, 15(3), 433–438.
  • Malone, K. and Tranter, P. J. (2003). School grounds as sites for learning: Making the most of environmental opportunities. Environmental Education Research, 9(3), 283-303.
  • McComas, W. F. (2006). Science teaching beyond the classroom. The Science Teacher, 73(1), 26-30.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative Researchand Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miller, M. A. (2005). An exploration of children’s gardens: Reported benefits, recommended elements, and preferred visitor autonomy. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University, Columbus, OH.
  • Milles, M.B. and Huberman, A.M. (2002). The Qualitative Researcher’s Companion. California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2010). 03.09.2010 tarih ve 6181 sayılı yazı, http://www.antalya-teftis.gov.tr adresinden 10.12.2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Okiror, J.J., Oonyu, J., Matsiko, F. and Kibwika, P. (2011). Can school offer solutions to small-scale farmers in Africa? Analysis of the socioeconomic benefits of primary school acriculture in Uganda. Journal of Agricultural Education and Extension, 17(2), 135-151.
  • Özkal, N. ve Çetingöz, D. (2006). Akademik başarı, cinsiyet, tutum ve öğrenme stratejilerinin kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 46, 259-275.
  • Özgüner, H. (2004). Doğal peyzajın insanların psikolojik ve fiziksel sağlığı üzerine etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2, 97-107.
  • Özdemir, A. ve Yılmaz, O. (2009). İlköğretim okulları bahçelerinin çocuk gelişimi ve sağlıklı yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 181, 121-130.
  • Özür, N. (2010). Sosyal bilgiler dersinde sınıf dışı etkinliklerin öğrenci başarısına etkisi, Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pyle, R. M. (2002). Eden in a vacant lot: Special places, species and kids in the neighborhood of life. In P. Kahn & S. Kellert (Ed.), Children and nature: Psychological, sociocultural and evolutionary investigations. Cambridge: MIT Press.
  • Robinson, C. W. and Zajicek, J. M. (2005). Growing minds: The effects of a one-year school garden program on six constructs of a life skills of elementary school children. HortTechnology, 15(3), 453-457.
  • Somuncu-Demir, N. (2012). Sürdürülebilir çevre eğitimi kapsamında gerçekleştirilen tarım uygulamalı bahçe temelli öğretim modelinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Seidel, S. and Hudson, K. (1999). Müze eğitimi ve kültürel kimlik (Çev. Bahri Ata). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları.
  • Simone, M. F. (2002). Back to the basics: Student achievement and schoolyard naturalization. Unpublished masters thesis, Trent University, Peterborough, Ontario
  • Sparrow, L. (2008). Real and relevant mathematics: Is it realistic in the clasroom? Australian Primary Mathematics Classroom, 13(2), 4-8.
  • Stoecklin, V. L. (2009, March/April). My summers at beanstalk Children’s garden. Gardening with Children, 80-84.
  • Thorp, L. and Townsend, C. (2001). Agricultural education in an elementary school: An ethnographic study of a school garden. Proceedings of the 28th Annual National Agricultural Education Research Conference (pp. 347–360), New Orleans.
  • Türkmen, H. (2010). İnformal (sınıf dışı) fen bilgisi eğitimine tarihsel bakış ve eğitimimize entegrasyonu. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (39), 46-59.
  • Ürey, M. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi, Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Ürey, M., Çepni, S., Köğce, D. ve Yıldız, C. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersi kapsamında geliştirilen fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin bazı matematik kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 37-58.
  • Ürey, M. ve Çepni, S. (2014a). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının öğrencilerin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları üzerine etkisinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi, 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 537-548.
  • Ürey, M. ve Çepni, S. (2014b). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik bir program önerisi: Okul bahçesi programı, Milli Eğitim Dergisi, 202(43), 37-58.
  • Ürey, M. ve Çepni, S. (2015). Fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı fen ve teknoloji dersi kazanımları üzerine etkisinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 166-184.
  • Zabriskie, R. B. and McCormick, B. (2003). Parent and child perspectives of family leisure involvement and satisfaction with family life, Journal of Leisure Research, 35.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Ürey

Volkan Göksu

Ataman Karaçöp

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ürey, M., Göksu, V., & Karaçöp, A. (2016). Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 16(1). https://doi.org/10.17051/io.2017.00068
AMA Ürey M, Göksu V, Karaçöp A. Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. İOO. Aralık 2016;16(1). doi:10.17051/io.2017.00068
Chicago Ürey, Mustafa, Volkan Göksu, ve Ataman Karaçöp. “Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online 16, sy. 1 (Aralık 2016). https://doi.org/10.17051/io.2017.00068.
EndNote Ürey M, Göksu V, Karaçöp A (01 Aralık 2016) Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online 16 1
IEEE M. Ürey, V. Göksu, ve A. Karaçöp, “Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri”, İOO, c. 16, sy. 1, 2016, doi: 10.17051/io.2017.00068.
ISNAD Ürey, Mustafa vd. “Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online 16/1 (Aralık 2016). https://doi.org/10.17051/io.2017.00068.
JAMA Ürey M, Göksu V, Karaçöp A. Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. İOO. 2016;16. doi:10.17051/io.2017.00068.
MLA Ürey, Mustafa vd. “Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 1, 2016, doi:10.17051/io.2017.00068.
Vancouver Ürey M, Göksu V, Karaçöp A. Serbest Etkinlik Çalışmaları Dersi Kapsamında Geliştirilen Okul Bahçesi Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. İOO. 2016;16(1).