Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 3, 1049 - 1057, 21.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330241

Öz

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin küçük grup çalışması yapılan ortamlara karşı tutumlarını belirlemek amacıyla geliştirilen "Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin -GÇOÖT"  (Student Attitudes toward Group Environments -SAGE) Türkçeye uyarlanmasıdır. Araştırmaya, Erzurum ve Trabzon illerinde bulunan ortaokul 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinden oluşan 760 kişi katılmıştır. 495 öğrencinin verisi ile yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda dört faktör altında 20 maddeyle açıklanan varyans toplamı %50.06 olarak belirlenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonrasında ölçeğin faktörleri “”ürün ve sürecin kalitesi”( α=.76), “bireysel katkı ve kazanım” (α=.75), “grup içi etkileşim”( α=.70) “grup içi çatışma”( α=.63) ve olarak ortaya çıkmıştır. Doğrulayıcı faktör analizine dâhil edilen 265 öğrencinin verileri ise, χ2/df=1.85,  RMSEA (.05), GFI (.90) ve CFI (.92) ile elde edilen dört faktörlü modelin kabul edilebilir olduğunu ortaya koymuştur. Elde edilen ölçeğin işbirlikli öğrenmenin etkilerinin incelendiği çalışmalarda öğrencilerin tutumlarını ortaya koymada güvenilir ve kapsamlı bir araç olacağı öngörülmektedir.   

Kaynakça

  • Antil, L. R., Jenkins, J. R., Wayne, S. K., & Vadasy, P. F. (1998). Cooperative learning: Prevalence, conceptualizations, and the relation between research and practice. American Educational Research Journal, 35, 419-454.
  • Arkün, S., & Aşkar, P. (2010). Yapılandırmacı öğrenme ortamlarını değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Capar, G., & Tarim, K. (2015). Efficacy of the Cooperative Learning Method on Mathematics Achievement and Attitude: A Meta-Analysis Research. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(2), 553-559.
  • Field, A. (2005). Discovering Statistics Using SPSS. SAGE Pub, London.
  • Genç, M., & Şahin, F. (2015). İşbirlikli öğrenmenin başarıya ve tutuma etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1).
  • Hambleton, R. K., Merenda, P. F., & Spielberger, C. D. (Eds.). (2004). Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment. Psychology Press.
  • Hambleton, R. K., & Patsula, L. (1999). Increasing the validity of adapted tests: Myths to be avoided an guidlines for improving test adaptation practices 1, 2 (online). Erişim Tarihi: 15 Haziran 2014, http//www.testpublishers.org.journal.html
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1).
  • Johnson, D. W.; Johnson, R. T.; Stanne, M. E. Cooperative Learning Methods: A meta-analysis. University of Minnesota, Minneapolis: Cooperative Learning Center, 2000; http://www.co-operation.org/pages/cl-methods.html (Eylül 5, 2016’de alındı).
  • Johnson, D. W., & Johnson, F. (2000). Joining together: Group theory and group skills. Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Karatay, H., & Kartallıoğlu, N. (2012). Kırgız öğrencilerin türkiye türkçesi öğrenmeye ilişkin tutumları. Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 2(4).
  • Kılınç, A. Ç., Büyüköztürk, Ş., & Akbaba-Altun, S. (2014). Okullarda liderlik kapasitesi ölçeğinin (OLKÖ) Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 23-46.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. The Guilford Press, New York.
  • Kouros C, Abrami PC (2006) How do students really feel about working in small groups? The role of student attitudes and behaviours in cooperative classroom settings. Paper presented 2006 The American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting, April, 2006, San Fransisco, USA.
  • Kraus, S. J. (1995). Attitudes and the prediction of behaviour: A meta-analysis of the empirical literature. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 58-75.
  • Kreijns, K., Kirschner, P. A., & Jochems, W. (2003). Identifying the pitfalls for social interaction in computer-supported collaborative learning environments: a review of the research. Computers in human behavior, 19(3), 335-353.
  • Küçüközer, H. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme Kuramına Dayalı Olarak Geliştirlen Öğretim Modelinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Basit Elektrik Devrelerine İlişkin Kavramsal Anlamalarına Etkisi. Yayınlanmamış doktara tezi, Balıkesir Üniversitesi, Türkiye.
  • Schreiber, J. B., Nora, A., Stage, F. K., Barlow, E. A., & King, J. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. The Journal of educational research, 99(6), 323-338.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks.
  • Tabachnick, B.G, & Fidell, L.S. (2007). Using Multivariate Statistics, Pearson Education. Inc., Allyn and Bacon.
  • Terhart, E. (2003). Constructivism and teaching: a new paradigm in general didactics?. Journal of curriculum studies, 35(1), 25-44.
  • Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and development. Mind and Society (pp. 79-91). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Yurdakul, B. (2004). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenenlerin Problem Çözme Becerilerine, Biliş-Ötesi Farkındalık ve Derse Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi İle Öğrenme Sürecine Katkıları. Yayınlanmamış doktara tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiye.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Turkan Karakus Yılmaz

Özlem Baydaş

Memnune Kokoç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakus Yılmaz, T., Baydaş, Ö., & Kokoç, M. (2017). Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması. İlköğretim Online, 16(3), 1049-1057. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330241
AMA Karakus Yılmaz T, Baydaş Ö, Kokoç M. Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması. İOO. Nisan 2017;16(3):1049-1057. doi:10.17051/ilkonline.2017.330241
Chicago Karakus Yılmaz, Turkan, Özlem Baydaş, ve Memnune Kokoç. “Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması”. İlköğretim Online 16, sy. 3 (Nisan 2017): 1049-57. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330241.
EndNote Karakus Yılmaz T, Baydaş Ö, Kokoç M (01 Nisan 2017) Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması. İlköğretim Online 16 3 1049–1057.
IEEE T. Karakus Yılmaz, Ö. Baydaş, ve M. Kokoç, “Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması”, İOO, c. 16, sy. 3, ss. 1049–1057, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.330241.
ISNAD Karakus Yılmaz, Turkan vd. “Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması”. İlköğretim Online 16/3 (Nisan 2017), 1049-1057. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330241.
JAMA Karakus Yılmaz T, Baydaş Ö, Kokoç M. Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması. İOO. 2017;16:1049–1057.
MLA Karakus Yılmaz, Turkan vd. “Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 3, 2017, ss. 1049-57, doi:10.17051/ilkonline.2017.330241.
Vancouver Karakus Yılmaz T, Baydaş Ö, Kokoç M. Grup Çalışması Ortamlarına Karşı Öğrenci Tutumları Ölçeğinin (GÇOÖT) Türkçeye Uyarlanması. İOO. 2017;16(3):1049-57.