Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 4, 1947 - 1965, 16.08.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.370879

Öz

Bu araştırmanın amacı, uluslararası TEDS-M
çalışması için geliştirilmiş Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme
Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeği’nin (Tatto vd., 2008) Türkçe
formunun geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırma Türkiye’nin yedi
farklı bölgesinden rastgele seçilen birer üniversiteden toplam 583 ilköğretim
matematik öğretmeni adayı üzerinde yürütülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi
sonucunda toplam açıklanan varyansın %72 olduğu ve maddelerin iki faktör altında
toplandığı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde iki boyutlu modelin iyi
uyum verdiği görülmüştür (
χ2=192.37, sd=34, RMSEA=0.07,
CFI=0.97, GFI=0.93, AGFI=0.88). Türkçe formda bulunan maddeler ile toplam
arasındaki korelasyon katsayılarının 0.77 ile 0.91 arasında değiştiği
bulunmuştur. Ölçeğin iç tutarlılık güvenirlik katsayıları çok kültürlü
sınıflarda öğretim alt boyutu için 0.90 ve kendi öğretme uygulamaları üzerinde
düşünme için 0.92 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar ölçeğin Türkçe formunun geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık: Sakarya. Aydın, S. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve TEDS-M sonuçlarına göre karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon. Baker, M. (1996). Corpus-based translation studies: The challenges that lie ahead. Benjamins Translation Library, 18, 175-186. Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment, Research & Evaluation, 18(6), 1-13. Bener, E. (2015). The Use of Blog Activities to Promote Reflection in an ELT Practicum. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Bonilla, S. X., & Rivera, P. M. (2008). Mentoring in pre-service teaching: from reflection on practice to a didactic proposal. Actualidades Pedagógicas, 52, 79-90. Boreen, J. (2009). Mentoring beginning teachers: Guiding, reflecting and coaching. York, Maine: Stenhouse Publishers. Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. New York: Routledge. Burnett, G., & Lingam, G. (2007). Reflective teachers and teacher educators in the Pacific region: Conversations with us not about us. International Review of Education, 53(3), 303-321. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Yedinci Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık. Castellanos, J. (2007). Preservice teachers’ construction of self-image as teachers. Tesis sin publicar. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Comrey, A. L., & Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. New Jersey: Psychology Press. Derebaşı, I. (2004). Evlilik doyumu ölçeğinin (MSI-R) madde cevap kuramına dayalı olarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve adaptasyon çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Dunn, T. J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412. EU, 2007. Report of the Peer Learning Activity, Oslo May 2007. ‘How Can Teacher Education and Training Policies Prepare Teachers to Teach Effectively in Culturally Diverse Settings?’. Education and training 2010 programme, cluster ‘Teachers and Trainers’. Directorate-General for Education and Culture, Lifelong Learning: Education and Training Policies, School Education and Higher Education. Farrel, T. (1998). Reflective teaching the principals and practices. English Teaching Forum, 36(4), 10-17. Freese, A. (1999). The role of reflection on preservice teachers’ development in the context of a professional development school. Teaching and Teacher Education, 8, 895-909. Greene, H.C., & Magliaro, S.G. (2004). A computer-mediated community of learners in teacher education. In C. Vrasidas & G.V. Glass (Eds.), Current perspectives on applied information technologies (51-67). Greenwich, CT: Information Age Publishing. González, A. (2000). The new millennium: more challenges for EFL teachers’ and teacher educators. Colombian Applied Linguistics Journal, 2, 5-14. Günüç, S., ve Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(220-232). Hambleton, R. K. (2005). Issues, designs, and technical guidelines for adapting tests into multiple languages and cultures. Adapting educational and psychological tests for cross-cultural assessment, 1, 3-38. Higgins, E.T., Ruble, D.N. & Hartub, W. (Eds.). (1989). Developmental social cognition: a social-cultural perspective. Hillsdale: NJ, Erlbaum. Howell, D. C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.). Belmont: CA, Thomson Wadsworth. Johnson, K. (1999). Understanding Language Teaching. Canada: Heinle & Heinle Publishers. Johnson, K. (2002). Action for understanding: A study in teacher research with exploratory practice. In K. Johnson & P. Golombek. Teachers narrative inquiry as professional development (60-75). Cambridge: Cambridge University Press. Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın: Ankara. Kincheloe, J. L., & Steinberg, S. R. (1998). Unauthorized methods: Strategies for critical teaching. New York: Psychology Press. Ledesma, R. D., & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out parallel analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12(2), 1-11. Leroux, M., & Théorêt, M. (2014). Intriguing empirical relations between teachers’ resilience and reflection on practice. Reflective Practice, 15(3), 289-303. Miretzky, D., & Stevens, S. (2012). How does location impact meaning and opportunity? Rural schools and the NCATE diversity standard. Teachers College Record, 114(5), 1-36. Moon, J. A. (2013). Reflection in learning and professional development: Theory and practice. New York: Routledge. O'Connor, K., & Zeichner, K. (2011). Preparing US teachers for critical global education. Globalisation, Societies and Education, 9(3-4), 521-536. OECD (2012a). PISA 2009 Technical Report, Paris: OECD Publishing http://dx.doi.org/10.1787/9789264167872-en. OECD (2012b). Untapped Skills. Realising the Potential of Immigrant Students. Paris: OECD. Olson, J. F., Martin, M. O., & Mullis, I. V. (Eds.). (2008). TIMSS 2007 technical report. TIMSS & PIRLS International Study Center. Payne, C. R. (2004). Design for success: Applying progressive educational principles online. In C. Vrasidas & G. V. Glass (Eds.), Online professional development for teachers (pp. 231-248). Greenwich: CT, Information Age Publishing Inc. Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69. R Development Core Team, (2014). R: A language and environment for Statistical Computing. Vienna: Austria. Retrieved from http://www.r-project.org/ Richards, J. & Lockhart C. (1994). Reflective teaching in second language classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2008). Assessing the effect size of outcome research, in Nezu, Arthur M. and Nezu, Christine Maguth (Eds), Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions, (379-401). New York, NY, US: Oxford University Press. Santor, D. A., Haggerty, J. L., Lévesque, J. F., Burge, F., Beaulieu, M. D., Gass, D., & Pineault, R. (2011). An overview of confirmatory factor analysis and item response analysis applied to instruments to evaluate primary healthcare. Healthcare Policy, 7(Spec Issue), 79-92. Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books. Schleicher, A. (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century: Lessons from around the world. OECD Publishing. 2: rue Andre Pascal, F-75775 Paris Cedex 16, France. Severiens, S., Wolff, R., & van Herpen, S. (2014). Teaching for diversity: a literature overview and an analysis of the curriculum of a teacher training college. European Journal of Teacher Education, 37(3), 295-311. Stevens, S., & Miretzky, D. (2014). The foundations of teaching for diversity what teachers tell us about transferable skills. Multicultural Education, 22(1), 30-41. Suárez-Orozco, M. M. (2001). Globalization, immigration and education: The research agenda. Harvard Educational Review, 71(3), 345-361. Suls, J. & Greenwald, A.G. (Eds.). (1986). Psychological perspectives on the self. Vol. 3. Hillsdale, NJ: Erlbaum Press. Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74. Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L. and Rowley, G. (2008). Teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands. Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tichnor-Wagner, A., Parkhouse, H., Glazier, J., & Cain, J. M. (2016). Expanding approaches to teaching for diversity and social justice in K-12 education: Fostering global citizenship across the content areas. Education Policy Analysis Archives, 24(59), 1-32. Wallace, M. (1991). Training foreign language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.González, A. (2000). The new millennium: more challenges for EFL teachers’ and teacher educators. Colombian Applied Linguistics Journal, 2, 5-14. Williams, M. & Burden, R. (1997). The contribution of the individual student to the learning process. Psychology for language teachers: A social constructivism approach. Cambridge: Cambridge University Press. Zhao, Y. (2010). Preparing globally competent teachers: A new imperative for teacher education. Journal of Teacher Education, 61(5), 422–431.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serhat Aydın

Derya Çelik

Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydın, S., & Çelik, D. (2017). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 16(4), 1947-1965. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.370879
AMA Aydın S, Çelik D. İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İOO. Ağustos 2017;16(4):1947-1965. doi:10.17051/ilkonline.2017.370879
Chicago Aydın, Serhat, ve Derya Çelik. “İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim Ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İlköğretim Online 16, sy. 4 (Ağustos 2017): 1947-65. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.370879.
EndNote Aydın S, Çelik D (01 Ağustos 2017) İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online 16 4 1947–1965.
IEEE S. Aydın ve D. Çelik, “İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, İOO, c. 16, sy. 4, ss. 1947–1965, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.370879.
ISNAD Aydın, Serhat - Çelik, Derya. “İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim Ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İlköğretim Online 16/4 (Ağustos 2017), 1947-1965. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.370879.
JAMA Aydın S, Çelik D. İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İOO. 2017;16:1947–1965.
MLA Aydın, Serhat ve Derya Çelik. “İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim Ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 4, 2017, ss. 1947-65, doi:10.17051/ilkonline.2017.370879.
Vancouver Aydın S, Çelik D. İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Çok Kültürlü Sınıflarda Öğretim ve Kendi Öğretme Uygulamaları Üzerinde Düşünme Fırsatları Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İOO. 2017;16(4):1947-65.