Bu
çalışmada sıcaklık, ısı kavramından bağımsız ve moleküler düzeye inilmeden,
nasıl ölçülebildiğinden yola çıkılarak tanımlanmaktadır. Çünkü sıcaklık
maddenin fiziksel durumuna bağlı bir özelliktir. Çalışmada, öncelikle ortaokul
öğrencilerinin (N=109) ve fen bilimleri öğretmen adaylarının (N=77) sıcaklık
kavramına ait ön bilgilerinin ortaya çıkarılarak sorgulanması ve
karşılaştırması amaçlanmıştır. Daha sonra sorgulamaya dayalı verilen eğitimin
ardından gönüllü katılımcılar, farklı sıcaklık parametrelerini dikkate alarak
termometreler tasarlamışlardır. Eylem araştırması türünde desenlenmiş
çalışmada, tasarlanan ürünler araştırmacılar tarafından geliştirilen ürün
değerlendirme formu ile karşılaştırmalı çözümlenmiştir. Araştırmada ilginç
olarak öğretmen adaylarının termometrenin kullanımı, hava sıcaklığının ölçümü
ve termometrenin yapısı temalarında, ortaokul öğrencilerine göre daha çok
çelişkiye düştükleri gözlenmiştir. Tasarlanan termometreler
değerlendirildiğinde de, ortaokul öğrencilerinin, öğretmen adaylarına göre daha
yaratıcı oldukları söylenebilir. Genel sonuç olarak katılımcılar, çalışma
sonunda sıvıların genleşme özelliğinden yararlanılarak sıvılı termometrelerin
çalışma prensibini, sıcaklık ölçümünü ve sıcaklık kavramının maddenin
makroskobik (gözle görülebilen) özelliklerini değiştirdiğini keşfederler.
Sıcaklık termometre sorgulama temelli bilim eğitimi (stbe) ortaokul öğrencileri fen bilimleri öğretmen adayları
This paper defines temperature,
unconnected from heat concept and without delving into the molecular level,
from the starting point of how it can be measured. This is because temperature
is a property of matter that depends on its physical state. Particularly the
aim of the study was to inquiry and compare the middle school students’ (N=109)
and pre-service science teachers’ (N=77) prior knowledge of temperature. Next,
after the inquiry-oriented implementation volunteer participants designed
thermometers by using different parameters. In the action research design
study, created temperatures analyzed by the products evaluation form that was
developed by the researcher. Interestingly, it was found that the pre-service
teachers run into a contradiction when compared with the middle school students
about the use of thermometers, measuring the air temperature and the structure
of the thermometers. When evaluated the designed thermometers, it can be said
that middle school students were more creative than the pre-service teachers
were. Overall results of the study, the participants discovered liquid
thermometers work with the help of the expansion property of liquids;
temperature measurement and how temperature changes the macroscopic (visible)
properties of matter.
Temperature thermometer inquiry based science education (ıbse) middle school students pre-service science teachers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 1 |