Konuşamayan veya iletişimi işlevine uygun kullanamayan otizmli çocukların
iletişim kurabilmeleri için alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerinden
yararlanılabilmektedir. Alternatif ve destekleyici iletişim sistemleri, sözel
iletişim becerilerinde geriliği olan çocukların hâlihazırdaki iletişim
becerilerinin yerine geçmeyi ya da desteklemeyi amaçlayan sistemler olarak
tanımlanmaktadır Bu çalışmanın amacı; otizmli çocuklara iletişim becerilerini
desteklemek üzere farklı alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerinin kullanıldığı araştırmalara
ilişkin güncel bilgi sunmak ve sonuçlara dayalı önerilerde bulunmaktır. Bu
amaçla; otizmli çocukların farklı düzeylerdeki iletişim performansları
üzerinde, farklı alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerinin etkililiğini değerlendiren ve uluslararası
hakemli dergilerde 2010-2017 yılları arasında yayımlanmış toplam 30 makale
incelenmiştir. Araştırmalara ERIC, Akademik Search Complete ve Google Scholar
veri tabanlarında yapılan elektronik taramalar sonucu ulaşılmıştır. Belirlenen
makaleler temel betimsel özellikleri, makalelerin yöntemsel özellikleri ve
makalelerin amaç ve sonuç bulguları kategorileri açısından incelenmiştir.
Sonuçta, alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerinin otizmli çocuklara
çok farklı düzeylerde iletişim becerilerin öğretiminde etkili olarak
kullanılabilecek bir yöntem olduğu ortaya konmuştur. Bu çalışmada, incelenen
araştırmalardan elde edilen bulgular yorumlanmış, uygulamacılara ve ileri araştırmalara
yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Otizm Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri(ADİS) Alanyazın incelemesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |