Nicel araştırma desenlerinden biri olan tarama araştırması
olarak planlanan ve okul öncesi öğretmen adaylarının çevre sorunlarına ilişkin
tutum ve davranışlarının incelenmesini amaçlayan bu çalışmaya, Türkiye’nin yedi
coğrafi bölgesinin her birinden tesadüfi örnekleme yöntemiyle bir üniversite
olmak üzere belirlenen yedi üniversiteden 1098 okul öncesi öğretmen adayı
katılmıştır. Katılımcılar; üniversitelerin eğitim fakültelerindeki okul öncesi
eğitimi anabilim dalında okumakta olan 3. ve 4. sınıf öğrencileridir ve
katılımcıların 942’si kadın, 156’sı erkektir. Veri toplama araçları olarak, Güven
(2013) tarafından geliştirilen “Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği” ve
Güven ve Aydoğdu (2012) tarafından geliştirilen “Çevre Sorunlarına Yönelik
Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi istatistik paket programı
yardımıyla yapılmıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının çevre sorunlarına
ilişkin tutumlarının cinsiyetlerine,
okudukları sınıf ve lisans not ortalaması değişkenlerine göre anlamlı
farklılıklar gösterdiği, yaş, devam edilen program (normal öğretim-ikinci
öğretim) ve mezun olunan lise türü değişkenlerine göre ise anlamlı bir
farklılık göstermediği bulunmuştur. Okul öncesi öğretmen adaylarının çevre
sorunlarına yönelik davranış puanlarının cinsiyet ve mezun olunan lise türü
değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği, yaş, okudukları sınıf,
devam ettikleri program (normal öğretim-ikinci öğretim) ve lisans not
ortalamaları değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık göstermediği
belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik
tutum puanları ile çevre sorunlarına yönelik davranış puanları arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur.
Çevre Sorunları Tutum Davranış Okul Öncesi Öğretmen Adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |