Araştırmada yedi, dokuz ve on yaş grubu sığınmacı
çocukların mutluluk temalı çizimlerine yansıyan simgelerini belirlemek ve bu
simgeleri sosyo-psikolojik bir bakış açısı ile değerlendirmek amaçlanmıştır.
Araştırma nitel araştırma modelinde fenomenolojik desen olarak tasarlanmıştır.
Çalışma grubunu, bir merkez ilçede ilkokula devam eden 11 sığınmacı çocuk
oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları çocukların resimleri ve bu
resimlere ilişkin çocuklarla yapılan görüşme kayıtları ve katılımcı gözlemci notlarından
oluşmuştur. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların resimlerinde bulunan büyük
nesnelerin (evler, elma, elma ağaçları, merdiven, bahçe) çocukların geçmişte
yaşadıkları mekânların göstergeleri olduğu belirlenmiştir. Dolayısıyla bu
unsurlar çocukların geçmişe özleminin ve o döneme ilişkin mutluluğun simgeleri
olarak değerlendirilmiştir. Öte yandan bu büyük objeler ile birlikte eksik
uzuvlu küçük insan figürleri, silik çizimler, güneşten uzakta çizilen objeler,
zıt objeler (güneş, koyu bulutlar) ve zıt renkler çocukların özlemle birlikte
karamsar, kaygılı ve güvensizlik hisleri içerisinde karmaşık duygular
yaşadıklarını düşündürmüştür. Sığınmacı çocukların akranlarıyla iletişimini ve
vatandaşlığa entegrasyonunu hızlandıracak okul içi ve dışı sosyal aktivitelerin
düzenlenmesinin ve bu etkinliklere katılımının teşvik edilmesinin onları daha
mutlu edeceği ve topluma uyumunu kolaylaştıracağı düşünülmektedir.
Unutulmamalıdır ki, bugünün mutlu çocukları yarına dair barışçıl bir dünyanın
umudu olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 17 Sayı: 3 |