Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Pre-service Teachers\' Self-efficacy Beliefs of Educational Internet Use

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 4, 1000 - 1015, 26.06.2013

Öz

In this study, the aim was to investigate pre-service teachers' educational Internet use selfefficacy beliefs with respect to gender, grade level and computer experience. The sample consisted of 294 preservice teachers from three different universities. The data were gathered by using “the scale of educational Internet use self-efficacy beliefs” which contained 28 items. The data obtained were statistically analyzed by means of SPSS package program. Variance analysis (three-way ANOVA) was performed to determine whether there were significant differences in pre-service teachers’ self-efficacy scores in terms of gender, grade level and computer experience. The results suggest that there was no significant difference in participants’ educational Internet usage self-efficacy beliefs with respect to gender and grade level, but there was significant difference in participants’ educational Internet use self-efficacy beliefs in terms of computer experience. According to the results of the study, pre-service teachers who are more experienced in using the internet have higher educational Internet use self-efficacy beliefs.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1987). Attitudes, traits, and actions: dispositional prediction of behavior in personality and social psychology. In: Berkowitz, L. (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology, vol. Academic Press, Inc., San Diego, CA, pp. 1-63
  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının cinsiyet, öğretim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 98-110.
  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 86-93.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10. Aswaf, T.T. ve Bo, C.C. (2003). Student use of Internet in China: a study on Huazhong University of Science and Technology (HUST). Pakistan Journal of Information and Technology, 2(1), 25
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,1-8.
  • Ata, F. ve Baran, B. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı öz yeterlik algılarının yabancı dil düzeyine, cinsiyete, bilgisayar sahipliğine ve Internet kullanma sıklıklarına göre incelenmesi. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ – Turkey.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
  • Baş, G. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin eğitsel Internet kullanımı öz yeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 35-51.
  • Berkant, H.G. ve Efendioğlu, A. (2010). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz yeterlik algıları ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumları. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20 - 22 Mayıs, Elazığ, s. 951-955.
  • Broos, A. (2005). Gender and information and communication technologies (ICT) anxiety: male selfassurance and female hesitation. Cyber Psychology & Behavior, 8(1), 21-31.
  • Chen, H.-L. (2009). Internet self-efficacy and behavior in integrating the Internet into instruction: a study of vocational high school teachers in Taiwan. 4 th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2009: Learning in the Synergy of Multiple Disciplines, vol. 5794, 706-7
  • Colley, A. ve Comber, C. (2003). Age and gender differences in computer use and attitudes among secondary school students: what was changed? Educational Research, 45(2), 155-165.
  • Collis, B. ve Ollila, L. (1990). The effect of computer use on grade 1 children’s gender stereotypes about reading, writing and computer use. Journal of Research and Development in Education, 24(1),14-20.
  • Cotten, S.R. ve Jelenewicz, S.M. (2006). A disappearing digital divide among college students? Social Sciences Computer Review, 24(4), 497-506.
  • Çetin, B. (2008). Marmara Üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayarla ilgili öz yeterlik algılarının incelenmesi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 101-114.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • DPT. (2011). Bilgi toplumu istatistikleri 2010. T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı. Ankara. http://www.bilgitoplumu.gov.tr/Documents/1/Diger/Bilgi_Toplumu_Istatistikleri_2011.pdf adresinden 10.09.2012 tarihinde erişildi.
  • Durndell, A. ve Haag, Z. (2002). Computer self efficacy, computer anxiety, attitudes towards the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in Human Behavior, 18, 521-535.
  • Eastin, M.S. ve LaRose, R. (2000). Internet self-efficacy and the psychology of the digital divide. Journal of Mediated Communication, 6(1). http://jcmc.indiana.edu/vol6/issue1/eastin.html adresinden 10.09.2012 tarihinde erişildi
  • Eroğlu, A., Ünlü, H., Eroğlu, İ. ve Yılmaz, B. (2011). Beden eğitimi öğretmeni ve beden eğitimi öğretmen adaylarının eğitsel Internet kullanımına yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 132-135.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye’de Internet Konferansı, 2-4 Aralık, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gündüz, Ş. ve Özdinç, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Internet öz yeterlikleri. 8 th International Educational Technology Conference, 6 – 9 May, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Turkey
  • Gürol, A., Altunbaş, S. ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlilik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20- 22 Mayıs, Elazığ, s. 569-573.
  • Hawkins, J. (1985). Computers and girls: rethinking the issues. Sex Roles, 13, 165-180.
  • Hills, P. ve Argyle, M. (2003). Uses of the Internet and their relationships with individual differences in personality. Computers in Human Behavior, 19, 59-70.
  • Jackson, L.A., Ervin, K.S., Gardner, P.D. ve Schmitt, N. (2001). Gender and the Internet: Women communicating and men searching. Sex roles, Vol. 44, Nos. 5/6, 363-379.
  • Jones, S. ve Fox, S. (2009). Generations online in 2009. Data memo. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. http://www.pewinternet.org/~/media//Files/Reports/2009/PIP_Generations_2009.pdf adresinden 31.08.2012 tarihinde erişildi
  • Joo, Y.-J., Bong, M., & Choi, H.-J. (2000). Self-Efficacy for self-regulated learning, academic selfefficacy, and Internet self-efficacy in web-based instruction. Educational Technology Research and Development, 48(2), 5-17.
  • Kahraman, S., Yalçın, S.A. ve Çevik, C. (2011). Lise öğrencilerinin Internet kullanımı. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ – Turkey.
  • Kaya, S. ve Durmuş, A. (2010). Pre-service self-efficacy and levels of Internet use for research. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4370-4376.
  • Kayri, M., (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64.
  • Khan A., Jhangiani R., Kar, S., Lewis, M. ve Schmitz, J. (2010). Undergraduate research in web 2.0. Midwest Instruction & Computing Symposium, 16-17 April, University of Wisconsin-Eau Clarie.
  • Kılıç, H. ve Coşkun, Y.D. (2010). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı Internet kullanım öz yeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı, 16-18 Eylül, Uluslararası Kıbrıs Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lefkoşa-KKTC.
  • Lenhart, A. (2009). Adults and social network websites. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. http://pewinternet.org/Press-Releases/2010/Social-Media-and-Young-Adults.aspx adresinden 31.08.2012 tarihinde erişildi
  • Lenhart, A., Purcell, K., Smith, A., ve Zickuhr, K. (2010). Social media and young adults. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. http://www.pewinternet.org/~/media/Files/Reports/2010/PIP_Social_Media_and_Young_Adult s_Report_Final_with_toplines.pdf adresinden 31.08.2012 tarihinde erişildi.
  • Li, N. ve Kirkup, G. (2007). Gender and culturel differences in Internet use: A study of China and the UK. Computers & Education, 48, 301-317.
  • Liang, J.-C. ve Tsai, C.-C. (2008). Internet self-efficacy and preferences toward constructivist Internet-based learning environments: A study of pre-school teachers in Taiwan. Educational Technology & Society, 11(1), 226-237.
  • Liang, J.-C., Wu, S.-H. (2010). Nurses' motivations for web-based learning and the role of Internet self-efficacy. Innovations in Education and Teaching International, 47(1), 25-37.
  • Liang,, J.-C., Wu, S.-H., ve Tsai, C.-C. (2011). Nurses' Internet self-efficacy and attitudes toward web-based continuing learning. Nurse Education Today, 31, 768-773.
  • Lin, Y.-C., Liang, J.-C., ve Tsai, C.-C. (2010). Pre-school teachers Internet self-efficacy and preferences toward the constructivist Internet-based learning environments in Taiwan. Paper presented at the AACE - Global Learn Asia Pacific 2010 - Global Conference on Learning and Technology, Penang, Malaysia.
  • Lin, Y.-H. ve Liang, J.-C. (2012). Preschool teachers’ Internet attitude and their Internet selfefficacy: a comparative study between pre-service and in-service teachers in Taiwan. IIAI International Conference on Advanced Applied Informatics, 334-339.
  • Maurer, M. (1994). Computer anxiety correlates and what they tell us: a literature review. Computers in Human Behavior, 10(3), 369-376.
  • Mcmillan, J.H. ve Schumacher, S. (2004). Research in Education, New York: Longman.
  • Mumtaz, S. (2001). Children’s enjoyment and perception of computer use in the home and the school. Computers & Education, 36(4), 347-362.
  • Oliver, T.A. ve Shapiro, F. (1993). Self-efficacy and computers. Journal of Computer-Based Interactions, 20, 81-85.
  • Omotayo, B.O. (2006). A survey of Internet access and usage among undergraduates in an African university. The International Information & Library Review, 38, 215-224
  • Özçelik, H. ve Kurt, A.A. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz yeterlikleri: Balıkesir ili örneği. İlköğretim Online, 6(3), 441-451. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Öztürk, N., Bozkurt, E., Kartal, T., Demir, R. ve Ekici, G. (2011). Evaluation of Prospective Science Teachers’ Computer Self Efficacy. World Conference on New Trends in Science Education (WCNTSE), 19-23 September, Kuşadası, Turkey.
  • Papastergiou, M. ve Solomonidou, C. (2005). Gender issues in Internet access and favorite Internet activities among Greek high school pupils inside and outside school. Computers & Education, 44(4), 377-393.
  • Peng, H., Tsai, C.-C. ve Wu, Y.-T. (2006). University students' self-efficacy and their attitudes toward the Internet: the role of students' perceptions of the Internet. Educational Studies, 32(1), 73-86. Selwyn, N. (2008). An investigation of differences in undergraduates' academic use of the Internet. Active Learning in Higher Education, 9(1), 11-22.
  • Serin, O., Saracaloğlu, A.S. ve Yavuz, G. (2010). The relation among candidate teachers' computer self-efficacies, attitudes towards the Internet and achievements in a computer course. International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 666-676.
  • Shashaani, L. (1997). Gender differences in computer attitudes and use among college students. Journal of Educational Computing Research, 16, 37-51.
  • Sherman, R., End, C., Kraan, E., Cole, A., Campbell, J., Birchmeier, Z. ve Klausner, J. (2000). The Internet gender gap among college students: Forgotten but not gone? Cyberpsychology & Behavior, 3, 885-894.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel Internet kullanım öz yeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 461-471.
  • Şener, G. (2009). Türkiye’de Facebook kullanımı araştırması. XIV. Türkiye’de Internet Konferansı, 12-13 Aralık, Bilgi Üniversitesi, İstanbul.
  • Teo, T. (2006). Attitudes toward computers: A study of post-secondary students in Singapore. Interactive Learning Environments, 14(1), 17-24.
  • Tim, T. (2008). Pre-service teachers' attitudes towards computer use: A Singapore survey. Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 413-424.
  • Topkaya, E.Z. (2010). Pre-service English language teachers’ perceptions of computer self-efficacy and general self-efficacy. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 1431
  • Torkzadeh, G. ve Koufteros, X. (1994). Factoral validity of a computer self efficacy scale and the impact of computer training. Educational and Psychological Measurement, 54(3), 813-921.
  • Torkzadeh, G. ve Van Dyke, T.P. (2002). Effects of training on Internet self-efficacy and computer user attitudes. Computers in Human Behavior, 18, 479-494.
  • Tsai, C.-C. (2006). What is the Internet? Taiwanese high school students’ perceptions. CyberPsychology & Behavior, 9(6), 767-771.
  • Tsai, C.-C. Lin, S.S.J. ve Tsai, M.-J. (2001). Developing an Internet Attitude Scale for high school students. Computers & Education, 37,41-51.
  • Tsai, M.-J. ve Tsai, C.-C. (2003). Information searching strategies in web-based science learning: the role of Internet self-efficacy. Innovations in Education and Teaching International, 40(1), 43
  • Tuncer, M. ve Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel Internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1079-1091.
  • Usta, E., Bozdoğan, A.E. ve Yıldırım, K. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının Internet kullanımına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 209-222.
  • Vekiri, I. ve Chronaki, A. (2008). Gender issues in technology use: Perceived social support, computer self-efficacy and value beliefs, and computer use beyond school. Computers & Education, 51(3), 1392-1404.
  • Volman, M., van Eck, E., Heemskerk, I. ve Kuiper, E. (2005). New technologies, new differences: Gender and ethnic differences in pupils’ use of ICT in primary and secondary education. Computers & Education, 44(1), 35-55.
  • Wangpipatwong, T. ve Papasratorn, B. (2007). The study of computer self-efficacy, Internet selfefficacy, computer attitude in computer and information technology course. http://www.bu.ac.th/knowledgecenter/epaper/july_dec2007/Thanakorn.pdf adresinden 02012 tarihinde erişildi.
  • Wu, Y.-T. ve Tasi, C.-C. (2006). University students’ Internet attitudes and Internet self-efficacy: A study at three universities in Taiwan. Cyberpsychology & Behavior, 9(4), 441-450.
  • Yalçın, A.F. (2011). Investigation of science teacher candidates’ self-efficacy beliefs of science teaching with respect to some variables. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1046-1063.
  • Yapıcı, Ü., Hevedanlı, M. ve Akbayın, H., (2010). Biyoloji öğretmen adaylarının Internet öz yeterlik inançlarının incelenmesi (Dicle Üniversitesi örneği). IETC – International Educational Technology Conference, April 26-28, Istanbul – Turkey, 237-241.
  • Yenilmez, K., Turğut, M., Anapa, P. ve Ersoy, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının eğitsel Internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ – Turkey.
  • Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2006). Hacettepe Üniversitesi biyoloji öğretmen adaylarının bilgisayar ile ilgili öz yeterlik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 278-287.
  • Young, K.S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.

Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 4, 1000 - 1015, 26.06.2013

Öz

Bu çalışmada, öğretmen adaylarının eğitsel Internet kullanımı öz yeterlik inançlarının cinsiyet, sınıf düzeyi
ve bilgisayar deneyimi değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmanın örneklemini üç
farklı üniversitenin eğitim fakültelerinde öğrenim görmekte olan toplam 294 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak literatürden elde edilen "Eğitsel Internet kullanım öz yeterliği inançları
ölçeği" kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının öz
yeterlik puanlarının cinsiyet, sınıf seviyesi ve bilgisayar deneyimi değişkenlerine göre farklılık gösterip
göstermediğinin belirlenmesi için varyans analizi (three-way ANOVA) yapılmıştır. Analiz sonuçları, öğretmen
adaylarının öz yeterlik inanç düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farlılık göstermemesine
rağmen bilgisayar deneyimlerine göre istatistiksel olarak önemli düzeyde farklı olduğunu ortaya koymaktadır.
Çalışmanın sonuçlarına göre, artan bilgisayar tecrübesiyle birlikte eğitsel Internet kullanımına ilişkin öz yeterlik
inancı da yükselmektedir.

Kaynakça

  • Ajzen, I. (1987). Attitudes, traits, and actions: dispositional prediction of behavior in personality and social psychology. In: Berkowitz, L. (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology, vol. Academic Press, Inc., San Diego, CA, pp. 1-63
  • Akbaş, A. ve Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz yeterlik inançlarının cinsiyet, öğretim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 98-110.
  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 86-93.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10. Aswaf, T.T. ve Bo, C.C. (2003). Student use of Internet in China: a study on Huazhong University of Science and Technology (HUST). Pakistan Journal of Information and Technology, 2(1), 25
  • Aşkar, P. ve Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,1-8.
  • Ata, F. ve Baran, B. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı öz yeterlik algılarının yabancı dil düzeyine, cinsiyete, bilgisayar sahipliğine ve Internet kullanma sıklıklarına göre incelenmesi. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ – Turkey.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
  • Baş, G. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin eğitsel Internet kullanımı öz yeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 35-51.
  • Berkant, H.G. ve Efendioğlu, A. (2010). Sınıf öğretmenliği bölümü öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz yeterlik algıları ve bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutumları. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20 - 22 Mayıs, Elazığ, s. 951-955.
  • Broos, A. (2005). Gender and information and communication technologies (ICT) anxiety: male selfassurance and female hesitation. Cyber Psychology & Behavior, 8(1), 21-31.
  • Chen, H.-L. (2009). Internet self-efficacy and behavior in integrating the Internet into instruction: a study of vocational high school teachers in Taiwan. 4 th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2009: Learning in the Synergy of Multiple Disciplines, vol. 5794, 706-7
  • Colley, A. ve Comber, C. (2003). Age and gender differences in computer use and attitudes among secondary school students: what was changed? Educational Research, 45(2), 155-165.
  • Collis, B. ve Ollila, L. (1990). The effect of computer use on grade 1 children’s gender stereotypes about reading, writing and computer use. Journal of Research and Development in Education, 24(1),14-20.
  • Cotten, S.R. ve Jelenewicz, S.M. (2006). A disappearing digital divide among college students? Social Sciences Computer Review, 24(4), 497-506.
  • Çetin, B. (2008). Marmara Üniversitesi sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayarla ilgili öz yeterlik algılarının incelenmesi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 101-114.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • DPT. (2011). Bilgi toplumu istatistikleri 2010. T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı. Ankara. http://www.bilgitoplumu.gov.tr/Documents/1/Diger/Bilgi_Toplumu_Istatistikleri_2011.pdf adresinden 10.09.2012 tarihinde erişildi.
  • Durndell, A. ve Haag, Z. (2002). Computer self efficacy, computer anxiety, attitudes towards the Internet and reported experience with the Internet, by gender, in an East European sample. Computers in Human Behavior, 18, 521-535.
  • Eastin, M.S. ve LaRose, R. (2000). Internet self-efficacy and the psychology of the digital divide. Journal of Mediated Communication, 6(1). http://jcmc.indiana.edu/vol6/issue1/eastin.html adresinden 10.09.2012 tarihinde erişildi
  • Eroğlu, A., Ünlü, H., Eroğlu, İ. ve Yılmaz, B. (2011). Beden eğitimi öğretmeni ve beden eğitimi öğretmen adaylarının eğitsel Internet kullanımına yönelik yeterliklerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), 132-135.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye’de Internet Konferansı, 2-4 Aralık, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gündüz, Ş. ve Özdinç, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin Internet öz yeterlikleri. 8 th International Educational Technology Conference, 6 – 9 May, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, Turkey
  • Gürol, A., Altunbaş, S. ve Karaaslan, N. (2010). Öğretmen adaylarının öz yeterlilik inançları ve epistemolojik inançları üzerine bir çalışma. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 20- 22 Mayıs, Elazığ, s. 569-573.
  • Hawkins, J. (1985). Computers and girls: rethinking the issues. Sex Roles, 13, 165-180.
  • Hills, P. ve Argyle, M. (2003). Uses of the Internet and their relationships with individual differences in personality. Computers in Human Behavior, 19, 59-70.
  • Jackson, L.A., Ervin, K.S., Gardner, P.D. ve Schmitt, N. (2001). Gender and the Internet: Women communicating and men searching. Sex roles, Vol. 44, Nos. 5/6, 363-379.
  • Jones, S. ve Fox, S. (2009). Generations online in 2009. Data memo. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. http://www.pewinternet.org/~/media//Files/Reports/2009/PIP_Generations_2009.pdf adresinden 31.08.2012 tarihinde erişildi
  • Joo, Y.-J., Bong, M., & Choi, H.-J. (2000). Self-Efficacy for self-regulated learning, academic selfefficacy, and Internet self-efficacy in web-based instruction. Educational Technology Research and Development, 48(2), 5-17.
  • Kahraman, S., Yalçın, S.A. ve Çevik, C. (2011). Lise öğrencilerinin Internet kullanımı. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ – Turkey.
  • Kaya, S. ve Durmuş, A. (2010). Pre-service self-efficacy and levels of Internet use for research. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4370-4376.
  • Kayri, M., (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (post-hoc) teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64.
  • Khan A., Jhangiani R., Kar, S., Lewis, M. ve Schmitz, J. (2010). Undergraduate research in web 2.0. Midwest Instruction & Computing Symposium, 16-17 April, University of Wisconsin-Eau Clarie.
  • Kılıç, H. ve Coşkun, Y.D. (2010). Öğretmen adaylarının eğitsel amaçlı Internet kullanım öz yeterlik inanç düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı, 16-18 Eylül, Uluslararası Kıbrıs Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lefkoşa-KKTC.
  • Lenhart, A. (2009). Adults and social network websites. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. http://pewinternet.org/Press-Releases/2010/Social-Media-and-Young-Adults.aspx adresinden 31.08.2012 tarihinde erişildi
  • Lenhart, A., Purcell, K., Smith, A., ve Zickuhr, K. (2010). Social media and young adults. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project. http://www.pewinternet.org/~/media/Files/Reports/2010/PIP_Social_Media_and_Young_Adult s_Report_Final_with_toplines.pdf adresinden 31.08.2012 tarihinde erişildi.
  • Li, N. ve Kirkup, G. (2007). Gender and culturel differences in Internet use: A study of China and the UK. Computers & Education, 48, 301-317.
  • Liang, J.-C. ve Tsai, C.-C. (2008). Internet self-efficacy and preferences toward constructivist Internet-based learning environments: A study of pre-school teachers in Taiwan. Educational Technology & Society, 11(1), 226-237.
  • Liang, J.-C., Wu, S.-H. (2010). Nurses' motivations for web-based learning and the role of Internet self-efficacy. Innovations in Education and Teaching International, 47(1), 25-37.
  • Liang,, J.-C., Wu, S.-H., ve Tsai, C.-C. (2011). Nurses' Internet self-efficacy and attitudes toward web-based continuing learning. Nurse Education Today, 31, 768-773.
  • Lin, Y.-C., Liang, J.-C., ve Tsai, C.-C. (2010). Pre-school teachers Internet self-efficacy and preferences toward the constructivist Internet-based learning environments in Taiwan. Paper presented at the AACE - Global Learn Asia Pacific 2010 - Global Conference on Learning and Technology, Penang, Malaysia.
  • Lin, Y.-H. ve Liang, J.-C. (2012). Preschool teachers’ Internet attitude and their Internet selfefficacy: a comparative study between pre-service and in-service teachers in Taiwan. IIAI International Conference on Advanced Applied Informatics, 334-339.
  • Maurer, M. (1994). Computer anxiety correlates and what they tell us: a literature review. Computers in Human Behavior, 10(3), 369-376.
  • Mcmillan, J.H. ve Schumacher, S. (2004). Research in Education, New York: Longman.
  • Mumtaz, S. (2001). Children’s enjoyment and perception of computer use in the home and the school. Computers & Education, 36(4), 347-362.
  • Oliver, T.A. ve Shapiro, F. (1993). Self-efficacy and computers. Journal of Computer-Based Interactions, 20, 81-85.
  • Omotayo, B.O. (2006). A survey of Internet access and usage among undergraduates in an African university. The International Information & Library Review, 38, 215-224
  • Özçelik, H. ve Kurt, A.A. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz yeterlikleri: Balıkesir ili örneği. İlköğretim Online, 6(3), 441-451. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Öztürk, N., Bozkurt, E., Kartal, T., Demir, R. ve Ekici, G. (2011). Evaluation of Prospective Science Teachers’ Computer Self Efficacy. World Conference on New Trends in Science Education (WCNTSE), 19-23 September, Kuşadası, Turkey.
  • Papastergiou, M. ve Solomonidou, C. (2005). Gender issues in Internet access and favorite Internet activities among Greek high school pupils inside and outside school. Computers & Education, 44(4), 377-393.
  • Peng, H., Tsai, C.-C. ve Wu, Y.-T. (2006). University students' self-efficacy and their attitudes toward the Internet: the role of students' perceptions of the Internet. Educational Studies, 32(1), 73-86. Selwyn, N. (2008). An investigation of differences in undergraduates' academic use of the Internet. Active Learning in Higher Education, 9(1), 11-22.
  • Serin, O., Saracaloğlu, A.S. ve Yavuz, G. (2010). The relation among candidate teachers' computer self-efficacies, attitudes towards the Internet and achievements in a computer course. International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 666-676.
  • Shashaani, L. (1997). Gender differences in computer attitudes and use among college students. Journal of Educational Computing Research, 16, 37-51.
  • Sherman, R., End, C., Kraan, E., Cole, A., Campbell, J., Birchmeier, Z. ve Klausner, J. (2000). The Internet gender gap among college students: Forgotten but not gone? Cyberpsychology & Behavior, 3, 885-894.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel Internet kullanım öz yeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 461-471.
  • Şener, G. (2009). Türkiye’de Facebook kullanımı araştırması. XIV. Türkiye’de Internet Konferansı, 12-13 Aralık, Bilgi Üniversitesi, İstanbul.
  • Teo, T. (2006). Attitudes toward computers: A study of post-secondary students in Singapore. Interactive Learning Environments, 14(1), 17-24.
  • Tim, T. (2008). Pre-service teachers' attitudes towards computer use: A Singapore survey. Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 413-424.
  • Topkaya, E.Z. (2010). Pre-service English language teachers’ perceptions of computer self-efficacy and general self-efficacy. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 1431
  • Torkzadeh, G. ve Koufteros, X. (1994). Factoral validity of a computer self efficacy scale and the impact of computer training. Educational and Psychological Measurement, 54(3), 813-921.
  • Torkzadeh, G. ve Van Dyke, T.P. (2002). Effects of training on Internet self-efficacy and computer user attitudes. Computers in Human Behavior, 18, 479-494.
  • Tsai, C.-C. (2006). What is the Internet? Taiwanese high school students’ perceptions. CyberPsychology & Behavior, 9(6), 767-771.
  • Tsai, C.-C. Lin, S.S.J. ve Tsai, M.-J. (2001). Developing an Internet Attitude Scale for high school students. Computers & Education, 37,41-51.
  • Tsai, M.-J. ve Tsai, C.-C. (2003). Information searching strategies in web-based science learning: the role of Internet self-efficacy. Innovations in Education and Teaching International, 40(1), 43
  • Tuncer, M. ve Özüt, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının eğitsel Internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1079-1091.
  • Usta, E., Bozdoğan, A.E. ve Yıldırım, K. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının Internet kullanımına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 209-222.
  • Vekiri, I. ve Chronaki, A. (2008). Gender issues in technology use: Perceived social support, computer self-efficacy and value beliefs, and computer use beyond school. Computers & Education, 51(3), 1392-1404.
  • Volman, M., van Eck, E., Heemskerk, I. ve Kuiper, E. (2005). New technologies, new differences: Gender and ethnic differences in pupils’ use of ICT in primary and secondary education. Computers & Education, 44(1), 35-55.
  • Wangpipatwong, T. ve Papasratorn, B. (2007). The study of computer self-efficacy, Internet selfefficacy, computer attitude in computer and information technology course. http://www.bu.ac.th/knowledgecenter/epaper/july_dec2007/Thanakorn.pdf adresinden 02012 tarihinde erişildi.
  • Wu, Y.-T. ve Tasi, C.-C. (2006). University students’ Internet attitudes and Internet self-efficacy: A study at three universities in Taiwan. Cyberpsychology & Behavior, 9(4), 441-450.
  • Yalçın, A.F. (2011). Investigation of science teacher candidates’ self-efficacy beliefs of science teaching with respect to some variables. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1046-1063.
  • Yapıcı, Ü., Hevedanlı, M. ve Akbayın, H., (2010). Biyoloji öğretmen adaylarının Internet öz yeterlik inançlarının incelenmesi (Dicle Üniversitesi örneği). IETC – International Educational Technology Conference, April 26-28, Istanbul – Turkey, 237-241.
  • Yenilmez, K., Turğut, M., Anapa, P. ve Ersoy, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının eğitsel Internet kullanımına yönelik öz yeterlik inançları. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September, Fırat University, Elazığ – Turkey.
  • Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2006). Hacettepe Üniversitesi biyoloji öğretmen adaylarının bilgisayar ile ilgili öz yeterlik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 278-287.
  • Young, K.S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sakıp Kahraman

Zeynel Abidin Yılmaz

Mehmet Erkol Bu kişi benim

Sema Altun Yalçın

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kahraman, S., Yılmaz, Z. A., Erkol, M., Altun Yalçın, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1000-1015.
AMA Kahraman S, Yılmaz ZA, Erkol M, Altun Yalçın S. Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İOO. Aralık 2013;12(4):1000-1015.
Chicago Kahraman, Sakıp, Zeynel Abidin Yılmaz, Mehmet Erkol, ve Sema Altun Yalçın. “Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”. İlköğretim Online 12, sy. 4 (Aralık 2013): 1000-1015.
EndNote Kahraman S, Yılmaz ZA, Erkol M, Altun Yalçın S (01 Aralık 2013) Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İlköğretim Online 12 4 1000–1015.
IEEE S. Kahraman, Z. A. Yılmaz, M. Erkol, ve S. Altun Yalçın, “Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”, İOO, c. 12, sy. 4, ss. 1000–1015, 2013.
ISNAD Kahraman, Sakıp vd. “Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”. İlköğretim Online 12/4 (Aralık 2013), 1000-1015.
JAMA Kahraman S, Yılmaz ZA, Erkol M, Altun Yalçın S. Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İOO. 2013;12:1000–1015.
MLA Kahraman, Sakıp vd. “Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 4, 2013, ss. 1000-15.
Vancouver Kahraman S, Yılmaz ZA, Erkol M, Altun Yalçın S. Öğretmen Adaylarının Eğitsel Internet Kullanımı Öz Yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İOO. 2013;12(4):1000-15.