The Rules Pre-School Teachers Establish for Their Classes and Their Application
Yıl 2013,
Cilt: 12 Sayı: 4, 1032 - 1040, 26.06.2013
Neslihan Durmuşoğlu Saltalı
,
Emel Arslan
Öz
The main aim of this study was to describe the rules pre-school teachers establish and the ways they are applied. With this main aim in mind, we sought to determine the rules in nursery classes; how these rules are established; what precautions teachers take so that students do not forget them; what teachers do when students do not obey the rules and what teachers do when students obey the rules. The study was carried out with 39 pre-school teachers who worked in Konya city. The study was carried out with a qualitative research design. In this study, first it was found that pre-school teachers mostly establish rules about keeping the class clean and maintaining order, using class materials and managing peer relations. As a result of study, it was determined that teachers most frequently use repetition and reminding so that students do not forget the rules.
Kaynakça
- Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1Aksoy, N. (2000). Sınıf içi disiplin sorunlarını azaltmada izlenebilecek temel yaklaşımlar. Eğitim Araştırmaları, 2, 5-9.
- Arı, R. (2006). Sınıfta zaman yönetimi ve disiplin kuralları. R. Arı ve M.E.Deniz (Ed.). Sınıf Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Burden, R. P. (1995). Classroom management and discipline. USA: Longman.
- Castle, K., & Rogers, K. (1993) Rule-creating in a constructivist classroom community. Childhood Education, Winter 1993/94, 77-80.
- Çağlar, A., & Kurtuluş, E. (2005). Okul öncesi eğitiminde etkili sınıf yönetimi. İçinde. M. sevinç (Ed.). Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 2, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Çelebi Öncü, E. (2011). Okul öncesi eğitimde olumlu disiplin ve sınıf kuralları oluşturmak. In. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, Ankara: Eğiten Kitap.
- Çelik, V. (2008). Sınıf yönetimi. 4. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Erözkan, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin reddedilme duyarlıkları ile sosyal kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 225-2
- Fields, B. A. (1997). Nature and function of rules. Australian Journal of Early Childhood, 22(3), 7-12. Fields, M. V. & Fields, D. (2006). Constructive guidance and discipline: preschool and primary education. 4. Baskı, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
- Gözütok, D. F. (2000). Öğretmenliğimi geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Günay, Y. (2005). İlköğretim birinci kademede görev yapan öğretmenlerin sınıf kurallarını oluşturmada ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Halis, İ. (2001). Demokratik sınıf ortamı için profesyonel sınıf yönetimi. Konya: Mikro Yayınları.
- Hännikäinen, M. (2007). Rules and agreements and becoming a preschool community of learners. European Early Childhood Education Research Journal, 13:1,97-110
- Honig, A. S. (1997). Behavior guidance for infants and toddlers. Littlerock, AR: Southern Early Childhood Association.
- İnel, D.,& Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenme yöntemi kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
- İflazoğlu Saban, A. (2008). Kural ve prosedürler. İçinde. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, Ankara: Kök Yayıncılık.
- Kalish, C. W. & Shiverick,S. M. (2004). Children’s reasoning about norms and traits as motives or behavior. Cognitive Development, 19, 401–416.
- Küçükahmet, L. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Nobes, G. &Pawson, C. (2003) Children’s understanding of social rules and social status, MerrillPalmer Quarterly: 49 (1), 77-99.
- Sarıtaş, M. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplinle İlgili Kurallar Geliştirme ve Uygulama, Küçükahmet. L (Ed). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Selçuk, Z. (2000). Okul deneyimi ve uygulama. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Smetana, J. G. (2006). Social-cognitive domain theory: Consistencies and variations in children's moral and social judgements. In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 53–119). Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Stanford, J. P. & Emmer E. T. (1998). Understanding classroom management: an observation guide. Boston: Allynand Bacon.
- Şahin, M. (2011). Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Millî Folklor, 23(89), 208-219.
- Tezel Şahin, F., & Özyürek, A. (2010). Okul öncesi dönem çocuğa sahip ailelerin çocuklarının ahlaki sosyal kural anlayışları üzerine etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. http://dokuman.tsadergisi.org/dergiler_html/2010_aralik.html .
- Webster-Stratton, C., Reid, M. J., & Hammond, M. (2001). Social skills and problem solving training for children with early-onset conduct problems: Who benefits? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42(7), 943–952.
- Yeşilyurt, E. (2008). Eğitim programlarının hedeflerine ulaşılması bağlamında sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarına olan kazanımları. Kuramsal Eğitimbilim, 1 (2), 23-42.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Education and Science, 37(163), 203-215.
Okul Öncesi Öğretmenlerin Sınıflarında Koydukları Kurallar Ve Uygulayışları
Yıl 2013,
Cilt: 12 Sayı: 4, 1032 - 1040, 26.06.2013
Neslihan Durmuşoğlu Saltalı
,
Emel Arslan
Öz
Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi eğitim öğretmenlerinin sınıflarında koydukları kuralların ve bu kuralları uygulama biçimlerinin betimlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışma kapsamında okul öncesi eğitim sınıflarında hangi kuralların olduğu, bu kuralların nasıl belirlendiği, öğretmenlerin öğrencilerin kuralları unutmaması için neler yaptıkları, öğrenciler kurallara uymadığında neler yaptıkları ve kurallara uyulduğunda neler yaptıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde Konya ili merkez ilçelerinde görev yapmakta olan 39 bayan öğretmen araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın yürütülmesinde nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formundaki soruların yüz yüze görüşme yöntemiyle öğretmenlere sorulmasıyla elde edilmiştir. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerin en çok sınıf içinde temizlik-düzen ve hareket ile akran ilişkilerinin yönetimi konularında kurallar koydukları, öğretmenlerin çoğunluğunun kuralları çocuklarla beraber belirlemeyi tercih ettikleri bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenleri çoğunlukla kuralların unutulmaması için tekrar etme yöntemini, kurallara uyulmadığında ceza verme yöntemini kullanmaktadır
Kaynakça
- Akgün, E., Yarar, M. ve Dinçer, Ç. (2011). Okul öncesi öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerde kullandıkları sınıf yönetimi stratejilerinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 1Aksoy, N. (2000). Sınıf içi disiplin sorunlarını azaltmada izlenebilecek temel yaklaşımlar. Eğitim Araştırmaları, 2, 5-9.
- Arı, R. (2006). Sınıfta zaman yönetimi ve disiplin kuralları. R. Arı ve M.E.Deniz (Ed.). Sınıf Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Burden, R. P. (1995). Classroom management and discipline. USA: Longman.
- Castle, K., & Rogers, K. (1993) Rule-creating in a constructivist classroom community. Childhood Education, Winter 1993/94, 77-80.
- Çağlar, A., & Kurtuluş, E. (2005). Okul öncesi eğitiminde etkili sınıf yönetimi. İçinde. M. sevinç (Ed.). Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar 2, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
- Çelebi Öncü, E. (2011). Okul öncesi eğitimde olumlu disiplin ve sınıf kuralları oluşturmak. In. G. Uyanık Balat ve H. Bilgin (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, Ankara: Eğiten Kitap.
- Çelik, V. (2008). Sınıf yönetimi. 4. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Erözkan, A. (2007). Üniversite öğrencilerinin reddedilme duyarlıkları ile sosyal kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 225-2
- Fields, B. A. (1997). Nature and function of rules. Australian Journal of Early Childhood, 22(3), 7-12. Fields, M. V. & Fields, D. (2006). Constructive guidance and discipline: preschool and primary education. 4. Baskı, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
- Gözütok, D. F. (2000). Öğretmenliğimi geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Günay, Y. (2005). İlköğretim birinci kademede görev yapan öğretmenlerin sınıf kurallarını oluşturmada ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Halis, İ. (2001). Demokratik sınıf ortamı için profesyonel sınıf yönetimi. Konya: Mikro Yayınları.
- Hännikäinen, M. (2007). Rules and agreements and becoming a preschool community of learners. European Early Childhood Education Research Journal, 13:1,97-110
- Honig, A. S. (1997). Behavior guidance for infants and toddlers. Littlerock, AR: Southern Early Childhood Association.
- İnel, D.,& Balım, A. G. (2010). Fen ve teknoloji öğretiminde probleme dayalı öğrenme yöntemi kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
- İflazoğlu Saban, A. (2008). Kural ve prosedürler. İçinde. Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi, Ankara: Kök Yayıncılık.
- Kalish, C. W. & Shiverick,S. M. (2004). Children’s reasoning about norms and traits as motives or behavior. Cognitive Development, 19, 401–416.
- Küçükahmet, L. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Nobes, G. &Pawson, C. (2003) Children’s understanding of social rules and social status, MerrillPalmer Quarterly: 49 (1), 77-99.
- Sarıtaş, M. (2000). Sınıf Yönetimi ve Disiplinle İlgili Kurallar Geliştirme ve Uygulama, Küçükahmet. L (Ed). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Selçuk, Z. (2000). Okul deneyimi ve uygulama. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Smetana, J. G. (2006). Social-cognitive domain theory: Consistencies and variations in children's moral and social judgements. In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp. 53–119). Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Stanford, J. P. & Emmer E. T. (1998). Understanding classroom management: an observation guide. Boston: Allynand Bacon.
- Şahin, M. (2011). Masalların çocuk gelişimine etkilerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Millî Folklor, 23(89), 208-219.
- Tezel Şahin, F., & Özyürek, A. (2010). Okul öncesi dönem çocuğa sahip ailelerin çocuklarının ahlaki sosyal kural anlayışları üzerine etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. http://dokuman.tsadergisi.org/dergiler_html/2010_aralik.html .
- Webster-Stratton, C., Reid, M. J., & Hammond, M. (2001). Social skills and problem solving training for children with early-onset conduct problems: Who benefits? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42(7), 943–952.
- Yeşilyurt, E. (2008). Eğitim programlarının hedeflerine ulaşılması bağlamında sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarına olan kazanımları. Kuramsal Eğitimbilim, 1 (2), 23-42.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
- Zembat, R. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul yöneticisi, meslektaşları ve aileler bağlamında algıladıkları çatışma durumlarının incelenmesi. Education and Science, 37(163), 203-215.