The aim of the study was to investigate whether demographic characteristics of primary school teachers (gender, age, seniority, and working experience in the organization) and teacher number in the school as organizational variable significantly predict teachers’ organizational socialization. The study was designed as a correlational research and the sample included 369 teachers working at primary schools in Bornova province in İzmir selected through cluster sampling technique. As a data gathering tool, Organizational Socialization Scale (OSS) developed by Chao, O’Leary-Kelly, Wolf, Klein and Gardner (1994) was utilized in the study. Hierarchical regression analysis results in the third model, constructed with demographic characteristics and teacher number variable, revealed that both variables significantly predict organizational socialization of teachers in terms of history, language, politics, people, and performance proficiency aspects. However, demographic characteristics and teacher number variables did not significantly predict teachers’ socialization in terms of organizational goals and values.
Organizational socialization demographic characteristics primary school teachers.
Bu araştırma öğretmenlerin demografik özelliklerinin (cinsiyet, yaş, bulunduğu kurumda çalışma süresi,
kıdem) ve kurum değişkeninin (öğretmen sayısı), onların örgütsel sosyalleşmelerini anlamlı olarak yordayıp
yordamadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma ilişkisel modelde desenlenmiştir ve örneklemini İzmir ili
Bornova ilçesinden küme örnekleme tekniğiyle belirlenen 369 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Chao, O’Leary-Kelly, Wolf, Klein ve Gardner’in (1994) geliştirdiği Örgütsel Sosyalleşme
Ölçeği (ÖSÖ) kullanılmıştır. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçlarına göre, okuldaki öğretmen sayısı değişkeni,
oluşturulan üçüncü modelde demografik özelliklerle bir araya gelerek, öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmenin
örgüt tarihi, örgüt dili, örgüt politikaları, örgütteki insanlar ve örgütsel performans alt boyutlarına ilişkin
algılarını anlamlı düzeyde yordamaktadır. Ancak, demografik özellikler ve öğretmen sayısı değişkeni,
öğretmenlerin örgütsel amaçlar ve değerler alt boyutu algılarını anlamlı düzeyde yordamamaktadır.
Örgütsel sosyalleşme demografik özellikler ilköğretim okulu öğretmenleri.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 4 |