BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of the Relation between Self-Esteem and Values Held by Candidate Teachers

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 3, 740 - 748, 01.09.2013

Öz

The purpose of the study is to investigate the relation between self-esteem and values held by candidate teachers. The model used for the research is relational survey model which is a subtype of general survey model. General survey model is based on screening all elements or a subset of elements within a domain in order to come to a judgment about the domain itself. Research workgroup is 1245 candidate teachers studying at S.U. Ahmet Kelesoglu Faculty of Education. The data acquisition tools used in the research are; Schwartz Value Inventory, which is developed by Schwartz in 1992 and contains 57 value statements and 10 sub dimensions [Schwartz & Boehnke, 2004]. Kusdil and Kagitcibasi (2000) adaptation is also applied. One other tool which was used is Self-Esteem Scale. This tool was developed by Aricak in 1999 and contains 32 items. According to the research results of self-esteem and values relations; a positive relation was observed for power, success, hedonism, self-direction, universalism, benevolence, conformity and security sub dimensions. No relation was observed for stimulation and traditionalism sub dimensions.

Kaynakça

  • Adler, A. (2003). İnsan Doğasını Anlamak. İzmir: İlya Matbaası.
  • Agle, B.R. ve Caldwell, C.B.(1999). Understanding Research on Values in Business.
  • Business&Society, Vol. 38. No. 3. 326-387. Arıcak, O.T. (1999). Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı ve Mesleki Benlik Saygılarının Geliştirilmesine Yönelik bir Grupla Psikolojik Danışma Uygulaması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 11, 22.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik Kavram Analizleri. Ankara: Nobel Yayın Dagıtım.
  • Benedek, P. E., Brown, F. C., (Çvr:Serap Katlan). (1997). Boşanma Ve Çocuğunuz. Ankara: Hyb Yayıncılık.
  • Bilgin, Ş. (2001). Ergenlerde Kaygı İle Benlik Saygısı Arasındaki İlişki(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bilsky, W., & Schwartz, S. H. (1994). Values and personality. European Journal of Personality, 8, 1631 Bond, Dilmaç, B., Deniz, M. & Deniz, M.E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz- Anlayışları İle Değer Tercihlerinin İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi. 7 (18), 9-24.
  • Carr, D. ve Landon, J. (1999). 'Teachers and Schools as Agencies of Values Education: reflections on teachers' perceptions Part Two: the hidden curriculum'. Journal of Beliefs & Values, 20(1), 21-29. Doğanay, A.(2006). Değerler Eğitimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi “Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. (Ed. C. Öztürk). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Feather, N.T. (1991). Human Values, Global Self-Esteem, and Belief in a Just World. Journal of Personality, 59(1), 83-107.
  • Halstead, J.M., ve Taylor, M.J.(2000). Learning and Teaching About Values: A Review of Recent Research. Cambridge Journal of Eucation, 30(2), 169-202.
  • Hansson, T.; Carey, G.; Kjartansson, R., (2010) A Multiple Software Approach to Understanding Values. Journal of Beliefs & Values, 31(3), 283-298.
  • İnanç, N. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Karasar, N.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Kulaksızoğlu, A. (2006). Ergenlik Psikolojisi (8.Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kuşdil, M.E. and Kağıtçıbaşı, Ç.(2000). Türk öğretmenlerin değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. [Values Tendency of Turkish Teachers and Schwartz Theory of Values] Türk Psikoloji Dergisi, [Turkish Journal of Psychology] 15(45), 59-76.
  • Lönnqvıst, J. E., Verkasalo, M., Helkama, K., Andreyeva, G. M., Bezmenova, I., Rattazzı, A. M., Nıtt, T., Stetsenko, A. (2009). European Journal of Social Psychology Eur. J. Soc. Psychol. 39, 40–51
  • Simmons, C. (1999). A Comparative Study of Educational and Cultural Determinants of Adolescent Values. Journal of Beliefs & Values, 20(2), 208-218
  • Robbins, A. (1993). Sınırsız Güç, (Çev: Değirmenci M.), İstanbul, İnkılap Kitapevi Yayını.
  • Ruyter, D. J. (2002). The Right to Meaningful Education: The Role of Values And Beliefs. Journal of Beliefs & Values, 23(1), 33-42
  • Özbay, Y. (2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi: Kuram-Araştırma-Uygulama. Ankara: Öğreti Yayınevi.
  • Özden, M. S. (2007). 20-24 Yaş Arası Üniversite Öğrencilerinin ve Nevrotik Öğrencilerin Değerler Açısından Karşılaştırılması(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Özkardeş, O. G. (2006). Baba Ve Çocuk. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2000). Value priorities and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30, 177-198.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73-88.
  • Satılmış, G. (1988). Yetiştirme Yurdunda Yaşayan Ergenlerde Benlik Saygısı(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Schwartz, S.H., Bilsky, W (1987). Toward A Psychological Stmcture Ofhuman Values. Journal Of Personality And Social Psychology. 53, 550-562.
  • Schwartz, S.H. and Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38, 230–255.
  • Satılmış, G. (1988). Yetiştirme Yurdunda Yaşayan Ergenlerde Benlik Saygısı(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Simmons, C. (1999). A Comparative Study of Educational and Cultural Determinants of Adolescent Values. Journal of Beliefs & Values, 20(2), 208-218

Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 3, 740 - 748, 01.09.2013

Öz

Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının sahip oldukları değerler ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, genel tarama modelinin bir alt türü olan ilişkisel tarama modelidir. Genel tarama modelleri çok sayıda elemandan oluşan bir evrende, evren hakkında genel bir yargıya varmak amacı ile evrenin tümü ya da ondan alınacak bir grup, örnek ya da örneklem üzerinde yapılan tarama düzenlemeleridir. Araştırmanın çalışma grubunu, S.Ü. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 1245 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak; Schwartz Değerler Listesi: 1992 yılında Schwartz tarafından geliştirilen Schwartz Değerler Listesi 57 değer ifadesinden ve on alt boyuttan oluşmaktadır (Schwartz ve Boehnke, 2004). Kuşdil ve Kağıtçıbaşı (2000), uyarlamsı yapılmıştır. Bir diğer ölçüm aracıda, Benlik Saygısı Ölçeği, Arıcak (1999) tarafından geliştirilen Benlik saygısı ölçeği 32 maddeden oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre; benlik saygılarının, sahip olduğu değerler ölçeğinin alt boyutları ile ilişkisine bakıldığında; sırasıyla güç, başarı, hazcılık, öz denetim, evrensellik, yardımseverlik, uyum ve güvenlik puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Benlik saygısı puanları ile değerler ölçeğinin uyarılma ve geleneksellik alt boyutlarında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır

Kaynakça

  • Adler, A. (2003). İnsan Doğasını Anlamak. İzmir: İlya Matbaası.
  • Agle, B.R. ve Caldwell, C.B.(1999). Understanding Research on Values in Business.
  • Business&Society, Vol. 38. No. 3. 326-387. Arıcak, O.T. (1999). Öğretmen Adaylarının Benlik Saygısı ve Mesleki Benlik Saygılarının Geliştirilmesine Yönelik bir Grupla Psikolojik Danışma Uygulaması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı: 11, 22.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bacanlı, H. (2002). Psikolojik Kavram Analizleri. Ankara: Nobel Yayın Dagıtım.
  • Benedek, P. E., Brown, F. C., (Çvr:Serap Katlan). (1997). Boşanma Ve Çocuğunuz. Ankara: Hyb Yayıncılık.
  • Bilgin, Ş. (2001). Ergenlerde Kaygı İle Benlik Saygısı Arasındaki İlişki(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Bilsky, W., & Schwartz, S. H. (1994). Values and personality. European Journal of Personality, 8, 1631 Bond, Dilmaç, B., Deniz, M. & Deniz, M.E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz- Anlayışları İle Değer Tercihlerinin İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi. 7 (18), 9-24.
  • Carr, D. ve Landon, J. (1999). 'Teachers and Schools as Agencies of Values Education: reflections on teachers' perceptions Part Two: the hidden curriculum'. Journal of Beliefs & Values, 20(1), 21-29. Doğanay, A.(2006). Değerler Eğitimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi “Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. (Ed. C. Öztürk). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Feather, N.T. (1991). Human Values, Global Self-Esteem, and Belief in a Just World. Journal of Personality, 59(1), 83-107.
  • Halstead, J.M., ve Taylor, M.J.(2000). Learning and Teaching About Values: A Review of Recent Research. Cambridge Journal of Eucation, 30(2), 169-202.
  • Hansson, T.; Carey, G.; Kjartansson, R., (2010) A Multiple Software Approach to Understanding Values. Journal of Beliefs & Values, 31(3), 283-298.
  • İnanç, N. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Karasar, N.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi
  • Kulaksızoğlu, A. (2006). Ergenlik Psikolojisi (8.Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kuşdil, M.E. and Kağıtçıbaşı, Ç.(2000). Türk öğretmenlerin değerler yönelimi ve Schwartz değer kuramı. [Values Tendency of Turkish Teachers and Schwartz Theory of Values] Türk Psikoloji Dergisi, [Turkish Journal of Psychology] 15(45), 59-76.
  • Lönnqvıst, J. E., Verkasalo, M., Helkama, K., Andreyeva, G. M., Bezmenova, I., Rattazzı, A. M., Nıtt, T., Stetsenko, A. (2009). European Journal of Social Psychology Eur. J. Soc. Psychol. 39, 40–51
  • Simmons, C. (1999). A Comparative Study of Educational and Cultural Determinants of Adolescent Values. Journal of Beliefs & Values, 20(2), 208-218
  • Robbins, A. (1993). Sınırsız Güç, (Çev: Değirmenci M.), İstanbul, İnkılap Kitapevi Yayını.
  • Ruyter, D. J. (2002). The Right to Meaningful Education: The Role of Values And Beliefs. Journal of Beliefs & Values, 23(1), 33-42
  • Özbay, Y. (2004). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi: Kuram-Araştırma-Uygulama. Ankara: Öğreti Yayınevi.
  • Özden, M. S. (2007). 20-24 Yaş Arası Üniversite Öğrencilerinin ve Nevrotik Öğrencilerin Değerler Açısından Karşılaştırılması(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Özkardeş, O. G. (2006). Baba Ve Çocuk. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2000). Value priorities and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30, 177-198.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri: Giresun Eğitim Fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 73-88.
  • Satılmış, G. (1988). Yetiştirme Yurdunda Yaşayan Ergenlerde Benlik Saygısı(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Schwartz, S.H., Bilsky, W (1987). Toward A Psychological Stmcture Ofhuman Values. Journal Of Personality And Social Psychology. 53, 550-562.
  • Schwartz, S.H. and Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confirmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38, 230–255.
  • Satılmış, G. (1988). Yetiştirme Yurdunda Yaşayan Ergenlerde Benlik Saygısı(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Simmons, C. (1999). A Comparative Study of Educational and Cultural Determinants of Adolescent Values. Journal of Beliefs & Values, 20(2), 208-218
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münevver Yıldız Bu kişi benim

Bülent Dilmaç

M. Engin Deniz

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız, M., Dilmaç, B., & Deniz, M. E. (2013). Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 740-748.
AMA Yıldız M, Dilmaç B, Deniz ME. Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. Eylül 2013;12(3):740-748.
Chicago Yıldız, Münevver, Bülent Dilmaç, ve M. Engin Deniz. “Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 12, sy. 3 (Eylül 2013): 740-48.
EndNote Yıldız M, Dilmaç B, Deniz ME (01 Eylül 2013) Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim Online 12 3 740–748.
IEEE M. Yıldız, B. Dilmaç, ve M. E. Deniz, “Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, İOO, c. 12, sy. 3, ss. 740–748, 2013.
ISNAD Yıldız, Münevver vd. “Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 12/3 (Eylül 2013), 740-748.
JAMA Yıldız M, Dilmaç B, Deniz ME. Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. 2013;12:740–748.
MLA Yıldız, Münevver vd. “Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 3, 2013, ss. 740-8.
Vancouver Yıldız M, Dilmaç B, Deniz ME. Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler İle Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İOO. 2013;12(3):740-8.