The purpose of this study is to develop a valid and reliable scale for measuring the levels of elementary school students’ help seeking in the learning process. Total of 726 6th , 7 th and 8th grade students (351 females and 375 males) participated in the study. For construct-validity of the scale, explanatory and confirmatory factor analysis is performed. To investigate reliability, item-total correlations, test-retest correlations and Cronbach’s Alpha reliability coefficients are calculated. Explanatory and confirmatory factor analysis resulted that the scale has three factors and 25 items. Cronbach’s Alpha reliability coefficient is found to be .87 for the complete scale, .87 for the ‘Avoidance from Help Seeking’ sub-scale, .79 for the ‘Instrumental Help Seeking’ sub-scale and .70 for the ‘Superficial Help Seeking’ sub-scale. As a result of the performed analyses, ‘Help Seeking Scale in the Learning Process’ found to be valid and reliable.
Bu araştırmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenme sürecinde yardım isteme düzeylerini
ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya toplam 726 (351 kız
ve 375 erkek) 6., 7. ve 8. sınıf öğrencisi katılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizi; güvenirliğini incelemek için madde-toplam puan korelasyonları, test-tekrar test korelasyonu ve Cronbach
Alpha katsayıları hesaplanmıştır. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda ölçeğin üç faktörden ve
25 maddeden oluştuğu saptanmıştır. Ölçeğin tamamı için Cronbach Alpha katsayısı .87, Yardım İstemeden
Kaçınma için .87, Etkili Yardım İsteme için .79, Yüzeysel Yardım İsteme için .70 bulunmuştur. Yapılan
çalışmalar sonucunda Öğrenme Sürecinde Yardım İsteme Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 3 |