Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Problems Encountered in Information Technology Courses at Primary Schools

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 367 - 382, 26.06.2013

Öz

This study aims to determine the problems that Information Technology (IT) instructors and students encounter in terms of the objectives, content, learning-teaching process and testing and evaluation of the units titled "I am Introducing My School and "I am Making Calculations",which are introduced in the sixth grade IT course in primary schools. The study group of this study, a qualitative research, was composed of 12 IT teachers and 36 students. The interview, focus group interview and observational data collection methods were used. A descriptive analysis was used in analyzing the data. The implications are as follows: The attainability of the objectives in "I am Making Calculations"was found low. It is also seen that the time allotted for the units and the methodology behind the teacher's manual and students' workbooks are inadequate. Having more than one student per computer at a time can create a negative influence on the process. Computers can be insufficient due to their poor hardware. It is seen that the "What have I Learned" sections are good for reviewing and reinforcing what was acquired in a unit.

Kaynakça

  • Ağar, M. (2009). Okul Yöneticilerinin Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, Ş. (2009). İlköğretim Okullarında Bilişim Teknolojileri Dersi Yeni Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Erzurum.
  • Becta (British Educational Communications and Technology Agency). (2003)- “What the research says about barriers to the use ıf ICT in teaching”, [Online]: Retrieved on 05-January-2012 at URL: http://www.mmiweb.org.uk/publications/ict/Research_Barriers_TandL.pdf .
  • Bektaş, C. (2006). İlköğretim Okullarında Bilgisayar Derslerine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Elazığ İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environments: A review of literature. Eurisia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245.
  • Çengel, M. (2007). İlköğretim Dördüncü Sınıf Bilgisayar Dersi Programının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Programı. İzmir.
  • Davey, L. (2009). Durum Çalışması Değerlendirmelerinin Uygulaması. İlköğretim Online. (T. Gökçek, çev.), (8),1-3, (Orijinal çalışma tarihi 1991). [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 02011 tarihinde indirilmiştir.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (Ed.). (2007) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dirisağlık, F. (2007). Bilgisayar Formatör Öğretmenlerinin Bilgi Teknolojisi Sınıflarına ilişkin görüşleri: Eskişehir İli Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Eskişehir.
  • Dooling, J.O. (2000). What students want to learn about computers. Teaching the Information Generation, 58 (2), 20-24.
  • Kabakçı, I., Kurt, A. ve Yıldırım, Y. (2008). Bilgisayar öğretmenlerinin seçmeli bilişim teknolojileri öğretim programının uygunluğuna ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. International Educational Technology Conference. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Krysa, R. (1998). “Factors affecting the adoption and use of computer technology in schools”. [Online]: http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/krysa adresinden 09.01.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2006). İlköğretim seçmeli bilgisayar (1–8. sınıflar) dersi öğretim programı.
  • MEB Tebliğler Dergisi (2007). İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi. Sayı:2597 Cilt:70
  • Öztok, M. (2007). Avrupa Birliği Eğitim Faaliyetlerinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri Açısından Türk Öğretim Programındaki Bilgisayar Dersinin Yeterliliği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Seferoğlu, S. S. (2007). İlköğretim bilgisayar dersi öğretim programı: eleştirel bir bakış ve uygulamada yaşanan sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 99-111. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ulutaş, M.(2006). İlköğretim 8. Sınıf bilgisayar dersi amaçlarının gerçekleşme düzeyinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara.
  • Voogt, J. & Knezek, G. (2008). International handbook of information technology in primary and secondary education. Amerika:Springer Science Business Media.
  • Yaprak, M. (2009). İlköğretim Okullarında Çalışan Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Dersin Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Şanlıurfa İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim bilimleri Anabilim Dalı. Gaziantep. Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 367 - 382, 26.06.2013

Öz

Bu araştırma, ilköğretim altıncı basamak bilişim teknolojileri dersi “Okulumu Tanıtıyorum” ve “Hesaplama Yapıyorum” ünitelerinde; hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ile ölçme ve değerlendirme boyutlarında Bilişim Teknolojileri (BT) dersi öğretmen ve öğrencilerinin karşılaştıkları sorunların belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemi ile yürütülmüş olan araştırmanın çalışma grubunu, ilköğretim okulunda çalışan 12 BT öğretmeni ve bu derslere devam eden 36 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanabilmesi amacıyla öğrencilerle odak grup, öğretmenlerle yüz yüze görüşme tekniği ve ayrıca gözlemler kullanılmıştır. Verilerin analiz edilebilmesi için betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda hedeflerin düzeye uygunluk, hazırbulunuşluk, anlaşılırlık ve ulaşılabilirlik yönünden sorunları olduğu ortaya konulmuştur. Üniteler için ayrılan sürenin yeterli olmadığı, öğretmen kılavuz kitabı ve öğrenci çalışma kitaplarının anlatım açısından uygun olmadığı görülmüştür. Bilgisayar laboratuvarlarının yetersizliğinin süreci olumsuz etkileyebildiği; bilgisayarların donanım açısından yetersiz kalabildiği; ders notunun karnede yer almamasından dolayı öğrencilerin olumsuz tutum geliştirebildikleri görülmüştür. Sonuçlara dayalı olarak; hedeflerde düzenlemeye gidilmesi, içerikteki örneklerin artırılması ve daha çok günlük yaşamla ilişkilendirilen örneklerin yer alması, öğretmen kılavuz ve öğrenci çalışma kitaplarındaki anlatımın daha açık olması, BT laboratuvar koşullarının gözden geçirilmesi gerektiği önerilmiştir

Kaynakça

  • Ağar, M. (2009). Okul Yöneticilerinin Bilişim Teknolojilerinin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Alkan, C. (1998). Eğitim teknolojisi (6. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, Ş. (2009). İlköğretim Okullarında Bilişim Teknolojileri Dersi Yeni Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Erzurum.
  • Becta (British Educational Communications and Technology Agency). (2003)- “What the research says about barriers to the use ıf ICT in teaching”, [Online]: Retrieved on 05-January-2012 at URL: http://www.mmiweb.org.uk/publications/ict/Research_Barriers_TandL.pdf .
  • Bektaş, C. (2006). İlköğretim Okullarında Bilgisayar Derslerine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Elazığ İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Bingimlas, K. A. (2009). Barriers to the successful integration of ICT in teaching and learning environments: A review of literature. Eurisia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 5(3), 235-245.
  • Çengel, M. (2007). İlköğretim Dördüncü Sınıf Bilgisayar Dersi Programının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Programı. İzmir.
  • Davey, L. (2009). Durum Çalışması Değerlendirmelerinin Uygulaması. İlköğretim Online. (T. Gökçek, çev.), (8),1-3, (Orijinal çalışma tarihi 1991). [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 02011 tarihinde indirilmiştir.
  • Demirel, Ö. ve Altun, E. (Ed.). (2007) Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dirisağlık, F. (2007). Bilgisayar Formatör Öğretmenlerinin Bilgi Teknolojisi Sınıflarına ilişkin görüşleri: Eskişehir İli Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Eskişehir.
  • Dooling, J.O. (2000). What students want to learn about computers. Teaching the Information Generation, 58 (2), 20-24.
  • Kabakçı, I., Kurt, A. ve Yıldırım, Y. (2008). Bilgisayar öğretmenlerinin seçmeli bilişim teknolojileri öğretim programının uygunluğuna ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. International Educational Technology Conference. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Krysa, R. (1998). “Factors affecting the adoption and use of computer technology in schools”. [Online]: http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/krysa adresinden 09.01.2012 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2006). İlköğretim seçmeli bilgisayar (1–8. sınıflar) dersi öğretim programı.
  • MEB Tebliğler Dergisi (2007). İlköğretim okulu haftalık ders çizelgesi. Sayı:2597 Cilt:70
  • Öztok, M. (2007). Avrupa Birliği Eğitim Faaliyetlerinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri Açısından Türk Öğretim Programındaki Bilgisayar Dersinin Yeterliliği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı. İstanbul.
  • Seferoğlu, S. S. (2007). İlköğretim bilgisayar dersi öğretim programı: eleştirel bir bakış ve uygulamada yaşanan sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 99-111. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ulutaş, M.(2006). İlköğretim 8. Sınıf bilgisayar dersi amaçlarının gerçekleşme düzeyinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara.
  • Voogt, J. & Knezek, G. (2008). International handbook of information technology in primary and secondary education. Amerika:Springer Science Business Media.
  • Yaprak, M. (2009). İlköğretim Okullarında Çalışan Bilişim Teknolojileri Öğretmenlerinin Dersin Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar (Şanlıurfa İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim bilimleri Anabilim Dalı. Gaziantep. Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Şahna Bu kişi benim

Alper Başbay

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahna, S., & Başbay, A. (2013). İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar. İlköğretim Online, 12(2), 367-382.
AMA Şahna S, Başbay A. İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar. İOO. Haziran 2013;12(2):367-382.
Chicago Şahna, Serap, ve Alper Başbay. “İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 367-82.
EndNote Şahna S, Başbay A (01 Haziran 2013) İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar. İlköğretim Online 12 2 367–382.
IEEE S. Şahna ve A. Başbay, “İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 367–382, 2013.
ISNAD Şahna, Serap - Başbay, Alper. “İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 367-382.
JAMA Şahna S, Başbay A. İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar. İOO. 2013;12:367–382.
MLA Şahna, Serap ve Alper Başbay. “İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 367-82.
Vancouver Şahna S, Başbay A. İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinde Karşılaşılan Sorunlar. İOO. 2013;12(2):367-82.