Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 401 - 412, 26.06.2013

Öz

Bu araştırma, sınıf öğretmeni adaylarının prizma kavramına ilişkin bilgilerini oluşturdukları tanım ve örneklendirmeleri inceleyerek ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmaya aşırı veya aykırı durum örneklemesi ile belirlenen 2’si kız ve 2’si erkek olmak üzere toplam dört öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama aracı olarak çalışmada kullanılan beş açık uçlu soru prizma ile ilgili örnek çizim, özelliklerin açıklanması, farklı örnekler çizilmesi, farklı tanımların oluşturulması ve günlük hayattan örnekler verilmesini gerektirmektedir. Verilerin analizi betimsel analiz yöntemiyle erişebilirlik, doğruluk, zenginlik ve genelleştirme kriteri (Zazkis & Leikin, 2008) kullanılarak incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda; katılımcıların konu alan bilgilerinin yetersiz olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenliği programındaki, matematikteki konu alan bilgisini ihtiva eden derslerin içerikleri, kavramların tanımlanması ve örneklendirilmesi göz önünde bulundurularak gözden geçirilmesi gerektiği düşünülmüştür

Kaynakça

  • Albayrak, M. (2010). İlköğretimde matematik ve öğretimi-I. Erzurum
  • Altneave, F. (1957). Transfer of experience with a class schema to identification of patterns and shapes. Journal of Experimental Psychology, 54, 81–88.
  • De Villiers, M. (1998). To teach definıtıons in geometry or teach to defıne?, A. Olivier & K. Newstead (Eds), Proceedings of the 22nd International Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education (Vol.2, 248-255) Univ Stellenbosch: South Africa.
  • Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Dordrecht: Reidel.
  • Jaime, A., Gutiérrez, A.(1994). A model of test design to assess the van Hiele levels. J. P. Da Ponte & J.F. Matos (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education (vol.3, 41-48), Lisboa: Portugal.
  • Mariotti, M. A., ve Fischbein, E. (1997). Defining in classroom activities. Educational Studies in Mathematics, 34(3), 219–248.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Genel Müdürlüğü, Lise Türleri, http://ogm.meb.gov.tr/gos_okbilgi.asp 04.04.2010.
  • Olkun, S., ve Toluk Uçar, Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi, Maya Akademi, Ankara.
  • Poincare, H. (1909/1952). Science and method. New York, NY: Dover.
  • Posner, M. I., ve Keele, S. W. (1968). On the genesis of abstract ideas. Journal of Experimental Psychology,77, 353–363.
  • Reed, S. K. (1972). Pattern recognition and categorization. Cognitive Psychology, 3, 382–07.
  • Rosch, E. (1973). Natural categories. Cognitive Psychology, 4, 328–350.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand, Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15(2), 4- 14.
  • Talim ve Terbiye Kurulu (TTKB) (2005). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 1-5. Sınıflar, M.E.B. Ankara.
  • Tsamir, P., Tirosh, D. ve Levenson, E. (2008). Intuitive nonexamples: the case of triangles Educational Studies in Mathematics. 69, 81–95.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük, http://www.tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=prizma&ayn=tam 01 Ocak 2010 da alınmıştır.
  • Van Hiele, P. M. (1986). Structure and insight. A theory of mathematics education. Orlando, Florida: Academic Press.
  • Watson, A., ve Mason, J. (2005). Mathematics as a constructive activity: learners generating examples. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Yin, R.K., (2003). Case study research: design and methods / Robert K. Yin. 3rd ed, Applied social research methods series; v.5. United States of America.
  • Zazkis, R. ve Leikin, R. (2008). Exemplifying definitions: a case of a square. Educational Studies in Mathematics, 69, 131–148.

Prospective Primary Teachers\' Knowledge on Prism: Generating Definitions and Examples

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 401 - 412, 26.06.2013

Öz

This study aimed to investigate prospective primary teacher’s knowledge on prism by exploring the definitions and examples generated by them. Four prospective teachers participated in the study. The five open ended questions used in the study as the data collection tool require drawing an example, explaining the properties, drawing different examples, constructing different definitions, and constructing examples from daily life related to prism. Definitions and examples generated by the participants about prism were analyzed based on accessibility, correctness, richness, and generality criteria (Zazkis & Leikin, 2008). As a result of the analysis, participants' knowledge related to the prism was found to be inadequate. The findings also inform that the mathematics lessons content in the primary teacher teaching program must be looked over in the perspective of generating definitions and examples. Key Words: Definition, Exemplify, Misconceptions, Teacher training, Prism   SUMMARY

Kaynakça

  • Albayrak, M. (2010). İlköğretimde matematik ve öğretimi-I. Erzurum
  • Altneave, F. (1957). Transfer of experience with a class schema to identification of patterns and shapes. Journal of Experimental Psychology, 54, 81–88.
  • De Villiers, M. (1998). To teach definıtıons in geometry or teach to defıne?, A. Olivier & K. Newstead (Eds), Proceedings of the 22nd International Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education (Vol.2, 248-255) Univ Stellenbosch: South Africa.
  • Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Dordrecht: Reidel.
  • Jaime, A., Gutiérrez, A.(1994). A model of test design to assess the van Hiele levels. J. P. Da Ponte & J.F. Matos (Eds.), Proceedings of the 18th International Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education (vol.3, 41-48), Lisboa: Portugal.
  • Mariotti, M. A., ve Fischbein, E. (1997). Defining in classroom activities. Educational Studies in Mathematics, 34(3), 219–248.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Genel Müdürlüğü, Lise Türleri, http://ogm.meb.gov.tr/gos_okbilgi.asp 04.04.2010.
  • Olkun, S., ve Toluk Uçar, Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi, Maya Akademi, Ankara.
  • Poincare, H. (1909/1952). Science and method. New York, NY: Dover.
  • Posner, M. I., ve Keele, S. W. (1968). On the genesis of abstract ideas. Journal of Experimental Psychology,77, 353–363.
  • Reed, S. K. (1972). Pattern recognition and categorization. Cognitive Psychology, 3, 382–07.
  • Rosch, E. (1973). Natural categories. Cognitive Psychology, 4, 328–350.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand, Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15(2), 4- 14.
  • Talim ve Terbiye Kurulu (TTKB) (2005). İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu 1-5. Sınıflar, M.E.B. Ankara.
  • Tsamir, P., Tirosh, D. ve Levenson, E. (2008). Intuitive nonexamples: the case of triangles Educational Studies in Mathematics. 69, 81–95.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük, http://www.tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=verilst&kelime=prizma&ayn=tam 01 Ocak 2010 da alınmıştır.
  • Van Hiele, P. M. (1986). Structure and insight. A theory of mathematics education. Orlando, Florida: Academic Press.
  • Watson, A., ve Mason, J. (2005). Mathematics as a constructive activity: learners generating examples. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
  • Yin, R.K., (2003). Case study research: design and methods / Robert K. Yin. 3rd ed, Applied social research methods series; v.5. United States of America.
  • Zazkis, R. ve Leikin, R. (2008). Exemplifying definitions: a case of a square. Educational Studies in Mathematics, 69, 131–148.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasin Gökbulut

Behiye Ubuz

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökbulut, Y., & Ubuz, B. (2013). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma. İlköğretim Online, 12(2), 401-412.
AMA Gökbulut Y, Ubuz B. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma. İOO. Haziran 2013;12(2):401-412.
Chicago Gökbulut, Yasin, ve Behiye Ubuz. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım Ve Örnekler Oluşturma”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 401-12.
EndNote Gökbulut Y, Ubuz B (01 Haziran 2013) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma. İlköğretim Online 12 2 401–412.
IEEE Y. Gökbulut ve B. Ubuz, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 401–412, 2013.
ISNAD Gökbulut, Yasin - Ubuz, Behiye. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım Ve Örnekler Oluşturma”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 401-412.
JAMA Gökbulut Y, Ubuz B. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma. İOO. 2013;12:401–412.
MLA Gökbulut, Yasin ve Behiye Ubuz. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım Ve Örnekler Oluşturma”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 401-12.
Vancouver Gökbulut Y, Ubuz B. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Prizma Bilgileri: Tanım ve Örnekler Oluşturma. İOO. 2013;12(2):401-12.