Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effect of 6. Grade Turkish Textbook in Vocabulary Development

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 425 - 435, 26.06.2013

Öz

Vocabulary is an important communicative tool to learn and transfer the knowledge. The efficiency of this tool increases with differences in terms of content and thus, with numerousness in terms of amount. In education the most frequently used source to develop vocabulary is the textbook. Each textbook has a vocabulary of its own. It is observed that researches about vocabulary are intended to determine the number and type of words. In this research, it is tried to determine the words in Turkish textbook for sixth graders not only in terms of the number of words, but also students’ degree of perception those words, which builds up the principal aim of the research. Thus, this research provides a base for forming up a list of words to be gained by the students according to their levels. As a result of the research, it is determined by the negotiation of the researcher and two teachers that students may not know only 119 out of 2203 words which are present in the Turkish textbook. Moreover, it is seen that students could know only 27 out of the words which are considered as not known by the students.

Kaynakça

  • Açıkgöz, B. (2008). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Allen, J. (2006). Teaching vocabulary in grades 4–12. Portland, Maine: Stenhouse Publishers.
  • Apaydın, N. (2010). 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri, İstanbul.
  • Apaydın, N. (2010). 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baker, S. K.; Simmons, D. C. ve Kameenui, E. J. (2005). Vocabulary acquisition: synthesis of the research. Oregon: National Center Improve the Tools of Educators Publishing.
  • Baldan, N. (2009). Yeni program 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin kelime serveti ve güçlük seviyesi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Başdamar, G. (2010). Yazılı çalışmalar yaptırılarak öğrencilerin kelime dağarcığını zenginleştirme uygulamaları, etkinlikleri ve ölçme değerlendirmeleri. Yüksek lisans tezi, Erzincan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Baysal, A. D. (2007). İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç–Çakmak, E.; Akgün, Ö. E.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Pegem Akademi, 9. Baskı.
  • Cemiloğlu, M. (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Coşkun, E. ve Taş, S. (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 59-74.
  • Çeçen, M. A. (2002). İlk öğretim Öğrencilerinde kelime hazinesinin geliştirilmesi. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Çeçen, M. A. ve Çiftçi, Ö. (2007) İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Millî eğitim dergisi, 39-49.
  • Demir, C. (2006). Türkçe/edebiyat eğitimi ve kişisel kelime serveti. Millî eğitim dergisi, 169, 207-225. Ece, M. (2008). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan yabancı kelimeler üzerine bir değerlendirme. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Gül, D. (2009). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki kelime öğretiminde kullanılan etkinliklerin etkinliğine yönelik bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hayes, D. P., Wolfer, L. T. ve Wolfe, M. F. (1996). Schoolbook Simplification and Its Relation to the Decline in SAT-Verbal Scores. American Educational Research Journal. Vol. 33, No. 2. 48950
  • Hiebert, E. ve Kamil, M. L. (2005). Teaching and Learning Vocabulary Perspectives and Persistent Issues, Teaching and learning vocabulary bringing research to practice. (Edt.: Elfrieda H. Hiebert ve Michael L. Kamil). Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates and Publishers.
  • İnce, H. G. (2006). Türkçede kelime öğretimi. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karatay, H. (2007a). Kelime öğretimi, Gazi eğitim fakültesi dergisi, 27 (I), 141-153.
  • Karatay, H. (2007b). Türkçe Ders kitaplarında kelime çalışmaları. Millî eğitim dergisi, 173, 50-66.
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kutlu, H. A. (2006). MEB ilköğretim 6, 7. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin söz varlığı açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş (Çev.: Adnan Gümüş, M. Sezai Durgun). Adana: Baki Kitabevi.
  • MEB (2006). İlkögretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Montgomery, J. K. (2008). Evidence-based Strategies for Vocabulary Instruction/ Intervention, Effective Practice for Adolescents with Reading and Literacy Challenges (Edt. Lou Denti ve Gilbert Guerin). New York ve London: Routledge Publishing.
  • Nagy, W. (2005). Why vocabulary ınstruction needs to be long-term and comprehensive, Teaching and learning vocabulary bringing research to practice. Mahwah, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates and Publishers.
  • Özaslan, A. (2006). Kelime oyunları ile kelime dağarcığının geliştirilmesinin okuduğunu anlama düzeyine etkisi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özbay, M. (2003). Öğretmen Görüşlerine Göre Ankara Merkez İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Ankara: Gölge Ofset Matbaacılık.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (I), 30-45.
  • Özer, M. (2005). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Sedita, J. (2005). Effective vocabulary instruction, Insights on learning disabilities, 2(1), 33-45.
  • Serarslan, N. (2010). Konya Ereğli Atatürk ilköğretim okulu 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazineleri üzerinde bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Stahl, S. A. ve Nagy, W. E. (2006). Teaching word meaning. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Turhan, H. (2010). 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Türk Dil Kurumu (2005) Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Uludağ, Ç. (2010). 7. sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Uslu, K. (2010). MEB 9. sınıf Türk edebiyatı ders kitabındaki metinlerin söz varlığı açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ülper, H. ve Karagül (2011). Zenginleştirilmiş sözcük öğretimi yaklaşımı bağlamında Türkçe ders kitaplarının değerlendirilmesi. IV. Uluslararası Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Kongresi, Sakarya Üniversitesi.

Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 425 - 435, 26.06.2013

Öz

Kelime dağarcığı bilginin öğrenilmesinde ve aktarılmasında önemli bir iletişim unsurudur. Bu aracın etkinliği içerik bakımından farklılık ve dolayısıyla miktar bakımından da çokluk ile artar. Kelime dağarcığını geliştirmede eğitim ortamında en çok kullanılan kaynak ders kitaplarıdır. Her ders kitabı kendine ait bir kelime dağarcığına sahiptir. Kelime dağarcığı ile ilgili araştırmaların genellikle kelime sayısı ve kelime türünün tespitine yönelik oldukları gözlenmiştir. Bu araştırmada 6. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan kelimelerin yalnızca sayı bakımından tespiti değil aynı zamanda araştırmanın esas amacını oluşturan, bu kelimelerin öğrenciler tarafından bilinme düzeyi tespit edilmeye çalışılmıştır. Böylece öğrencilerin seviyelerine göre onlara kazandırılması hedeflenen kelime listesinin oluşmasına zemin oluşturulacaktır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Türkçe ders kitabında var olan 2203 farklı kelimeden yalnızca 119’unu bilemeyecekleri hem araştırmacı hem de iki öğretmen tarafından varılan uzlaşma sonucunda tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin bilemeyecekleri düşünülen bu kelimelerden yalnızca 27 tanesini bilebildikleri görülmüştür

Kaynakça

  • Açıkgöz, B. (2008). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Allen, J. (2006). Teaching vocabulary in grades 4–12. Portland, Maine: Stenhouse Publishers.
  • Apaydın, N. (2010). 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri, İstanbul.
  • Apaydın, N. (2010). 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baker, S. K.; Simmons, D. C. ve Kameenui, E. J. (2005). Vocabulary acquisition: synthesis of the research. Oregon: National Center Improve the Tools of Educators Publishing.
  • Baldan, N. (2009). Yeni program 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin kelime serveti ve güçlük seviyesi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Başdamar, G. (2010). Yazılı çalışmalar yaptırılarak öğrencilerin kelime dağarcığını zenginleştirme uygulamaları, etkinlikleri ve ölçme değerlendirmeleri. Yüksek lisans tezi, Erzincan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzincan.
  • Baysal, A. D. (2007). İlköğretim 7. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç–Çakmak, E.; Akgün, Ö. E.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Pegem Akademi, 9. Baskı.
  • Cemiloğlu, M. (2001). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Coşkun, E. ve Taş, S. (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 59-74.
  • Çeçen, M. A. (2002). İlk öğretim Öğrencilerinde kelime hazinesinin geliştirilmesi. Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Çeçen, M. A. ve Çiftçi, Ö. (2007) İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Millî eğitim dergisi, 39-49.
  • Demir, C. (2006). Türkçe/edebiyat eğitimi ve kişisel kelime serveti. Millî eğitim dergisi, 169, 207-225. Ece, M. (2008). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan yabancı kelimeler üzerine bir değerlendirme. Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Gül, D. (2009). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki kelime öğretiminde kullanılan etkinliklerin etkinliğine yönelik bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hayes, D. P., Wolfer, L. T. ve Wolfe, M. F. (1996). Schoolbook Simplification and Its Relation to the Decline in SAT-Verbal Scores. American Educational Research Journal. Vol. 33, No. 2. 48950
  • Hiebert, E. ve Kamil, M. L. (2005). Teaching and Learning Vocabulary Perspectives and Persistent Issues, Teaching and learning vocabulary bringing research to practice. (Edt.: Elfrieda H. Hiebert ve Michael L. Kamil). Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates and Publishers.
  • İnce, H. G. (2006). Türkçede kelime öğretimi. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karatay, H. (2007a). Kelime öğretimi, Gazi eğitim fakültesi dergisi, 27 (I), 141-153.
  • Karatay, H. (2007b). Türkçe Ders kitaplarında kelime çalışmaları. Millî eğitim dergisi, 173, 50-66.
  • Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kutlu, H. A. (2006). MEB ilköğretim 6, 7. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin söz varlığı açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş (Çev.: Adnan Gümüş, M. Sezai Durgun). Adana: Baki Kitabevi.
  • MEB (2006). İlkögretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Montgomery, J. K. (2008). Evidence-based Strategies for Vocabulary Instruction/ Intervention, Effective Practice for Adolescents with Reading and Literacy Challenges (Edt. Lou Denti ve Gilbert Guerin). New York ve London: Routledge Publishing.
  • Nagy, W. (2005). Why vocabulary ınstruction needs to be long-term and comprehensive, Teaching and learning vocabulary bringing research to practice. Mahwah, New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates and Publishers.
  • Özaslan, A. (2006). Kelime oyunları ile kelime dağarcığının geliştirilmesinin okuduğunu anlama düzeyine etkisi. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özbay, M. (2003). Öğretmen Görüşlerine Göre Ankara Merkez İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Ankara: Gölge Ofset Matbaacılık.
  • Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (I), 30-45.
  • Özer, M. (2005). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Sedita, J. (2005). Effective vocabulary instruction, Insights on learning disabilities, 2(1), 33-45.
  • Serarslan, N. (2010). Konya Ereğli Atatürk ilköğretim okulu 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazineleri üzerinde bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Stahl, S. A. ve Nagy, W. E. (2006). Teaching word meaning. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Turhan, H. (2010). 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Türk Dil Kurumu (2005) Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Uludağ, Ç. (2010). 7. sınıf Türkçe ders kitaplarının söz varlığı açısından incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Uslu, K. (2010). MEB 9. sınıf Türk edebiyatı ders kitabındaki metinlerin söz varlığı açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ülper, H. ve Karagül (2011). Zenginleştirilmiş sözcük öğretimi yaklaşımı bağlamında Türkçe ders kitaplarının değerlendirilmesi. IV. Uluslararası Türkçenin Eğitimi ve Öğretimi Kongresi, Sakarya Üniversitesi.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Benzer

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Benzer, A. (2013). Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi. İlköğretim Online, 12(2), 425-435.
AMA Benzer A. Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi. İOO. Haziran 2013;12(2):425-435.
Chicago Benzer, Ahmet. “Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 425-35.
EndNote Benzer A (01 Haziran 2013) Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi. İlköğretim Online 12 2 425–435.
IEEE A. Benzer, “Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 425–435, 2013.
ISNAD Benzer, Ahmet. “Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 425-435.
JAMA Benzer A. Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi. İOO. 2013;12:425–435.
MLA Benzer, Ahmet. “Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 425-3.
Vancouver Benzer A. Kelime Dağarcığını Geliştirmede 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabının Etkisi. İOO. 2013;12(2):425-3.