Investigating Teacher Candidates\' Opinions Related to Scenario-Based Learning: An Action Research
Yıl 2013,
Cilt: 12 Sayı: 2, 528 - 549, 26.06.2013
Dilek Erduran Avcı
,
Eda Burcu Bayrak
Öz
This study is performed in order to find out the opinions of science teacher candidates on scenario-based learning (SBL). The research question is as follows: What are science teacher candidates’ opinions on SBL before and after the applications? Six teacher candidates contributed to the research which was performed in 2008-2009 educational year. The research process was planned as action research. Teacher candidates were presented seminars about SBL and they wrote the scenarios in the fall semester. The scenarios were applied in the spring semester. Semi-constructed interviews were conducted before and after the applications. The candidates had changes in opinions about ‘contribution of SBL to the teacher and students’, ‘problems and solution in application’, ‘considerations for the preparation phase’, ‘methods and techniques to be used with SBL’ and ‘interaction with teacher and students’.
Kaynakça
- Açıkgöz, K.Ü. (2007). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş Yayınları.
- Akins, M. & Crichton, S. (2003, May 1-3). “Scenario based learning: Geography in the field using GIS / GPS for curriculum integration”. Workshop session presented at the Alberta Teachers' Association Computer Conference, Jasper, Alberta. [Online]: Retrieved on 2-February-2008, at URL: http://www.members.shaw.ca/bonefro/gps/akins_melina_gps.pdf
- Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Aksoy, B. 2007. Probleme Dayalı Öğrenme Semineri Sunusu, İstanbul Teknik Üniversitesi, 002008 tarihinde http://www.ins.itu.edu.tr/şfm/etkinogretim/PDO/kavramsal%202.pdf adresinden alınmıştır.
- Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 16-25.
- Bayrak, E. B. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının senaryo temelli öğrenmeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
- Beattie, S. (2006). Points of view in the “justice dilemma”: A learning scenario in law and justice studies. Journal of Interactive Drama, 1(1), 1-14.
- Bell, S., Galilea, P., & Tolouei, R. (2010). Student experience of a scenario-centred curriculum. European Journal of Engineering Education, 35(3), 235-245.
- Can, N. (2001). Öğretmenlik uygulamasının yönetimi ile ilgili yeni düzenlemenin getirdikleri ve yaşanan sorunlar. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 1-18.
- Carney, J.K., Schilling, L.M., Frank, S.H., Biddinger, P. D., Bertsch, T.F., Grace, C. J., Finkelstein, J.A. (2011). Planning and incorporating public health preparedness into the medical curriculum. American Journal of Preventive Medicine, 41(4S3), S193–S199.
- Çelen, İ. 2008. Eğitimde Drama da Uzman Rolü Yaklaşımı Ve İngilizce Öğretimi: İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. Aydın.
- Çelen, İ. ve Vural, R. A. (2009). Eğitimde drama ve İngilizce öğretimi: İlköğretim dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. İlköğretim Online Dergisi, 8(2), 425-438.
- Demir, Y., Sipahi, S., Kahraman, S. ve Yalçın, M. (2007). Fen bilgisi programı öğrencilerinin ilköğretim ikinci kademe fen bilgisi (fen ve teknoloji) müfredatındaki ünite, konu ve kavramlara dair farkındalık düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 231-240.
- DEÜ Tıp Fakültesi Eğiticilerin Eğitimi Komitesi. (2002). Probleme dayalı öğrenim. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
- Eitan, N. & Harel, D. (2011). Adaptive behavioral programming. 23rd IEEE International Conference on Tools with Artificial Intelligence, Nov. 7-9, 2011, Boca Raton, Florida, USA.
- Errington, E.P., Ireland, L., Nickson, A., Sorin, R., & Caltabiano, M.L. (2011). Embedding graduate attributes into four discipline areas using scenario-based learning. CDTL Brief, October/November, 14(2).
- Ersoy, Y. (Ed.). (2006). Fen bilgisi/fizik öğretmenlerinin eğitim sorunları: Gelişimleri sürekli izlemeleri ve gerekli yenilikleri edinmeleri. Tekirdağ: MEB-EARGED, TFV.
- Ferrance, E. (2000). Action research. Brown University Northeast and Islands Regional Educational Laboratory. [Online]: Retrieved on 12-December-2010, at URL: http://www.alliance.brown.edu/pubs/themes_ed/act_research.pdf
- Fidan, N. ve Erden, M. (1998). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım yayınları.
- Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2006). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitimler üzerine görüşlerinin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 37-44.
- Haynes, S. R., Spence, L. & Lenze, L. (2009, October 20). “Scenario-based assessment of learning experiences”. Paper presented at the 39 th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. [Online]: Retrieved on 12-December-2010, at URL: http://fieconference.org/fie2009/papers/1490.pdf
- Jadhav, V., Sonawane, S., & Tupe, N. (2011). Scenario based learning pedagogy for action research. 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies, 4-6 June, Barcelona, Spain.
- Karakuş, U. (2006). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler derslerinde uygulanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 163-176.
- Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), 155-168.
- Kindley, R. (2002). Scenario-based e-learning: A step beyond traditional e-learning. [Online]: Retrieved on 9-June-2008, at URL: http://www.learningcircuits.org/2002/may2002/kindley.html
- Kocabaş, A., Durukafa, G. ve Gürses, I. (2000). 1998-1999 Öğretim yılı güz yarıyılı Buca Eğitim Fakültesi uygulama okulları işbirliği programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 44-45.
- Lemlech, J. K. (1995). Becoming a professional leader. New York: Scholastic.
- Mamlok-Naaman, R., Navon, O., Carmeli, M. & Hofstein, A. (2003). Teachers research their students' understanding of electrical conductivity. Australian Journal of Education in Chemistry, 62, 13-20.
- Mariappan, J., Shih, A. & Schrader. P. G. (2004, June). “Use of scenario-based learning approach in teaching statics”. Paper presented at the American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition. [Online]: Retrieved on 18-February-2009, at URL: http://www.csupomona.edu/~şmariappan/pdf/teaching%20statics%20using%20scenario-final-1.pdf Meldrum, K. (2011). Preparing pre-service physical education teachers for uncertain future(s): A scenario-based learning case study from Australia. Physical Education & Sport Pedagogy, 16(2), 133-1
- Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Fen ve teknoloji öğretmen kılavuz kitabı (İlköğretim 6.sınıf). Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Mills, G. E. (2007). Action research: A guide for the teacher researcher (3rd ed.). New Jersey: Person Education, Inc.
- Önen, F., Saka, M., Erdem, A., Uzal, G. ve Gürdal, A. (2008). Hizmet içi eğitime katılan fen bilgisi öğretmenlerinin öğretim tekniklerine ilişkin bilgilerindeki değişimin tespiti: Tekirdağ örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 45-57.
- Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 9-23.
- Özsoy, N., Koçak, Z. F., Engin, İ. ve Engin, A. (2007). Özel üçgenler. IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
- Parladır, S. (2004). Aktif eğitimde senaryoların yeri ve iyi bir senaryonun özellikleri. E. Alıcı (Ed.), I. Aktif Eğitim Bildiriler Kitabı içinde (s.143). İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
- Rotem, A. (2004). Guidelines for the development of scenario based learning resources. [Online]: Retrieved on 10-March-2010, at URL: www.phlr.anaphi.unsw.edu.au/IMAGES/guidelines_for_scenarios.ppt
- Schank, R.C., Berman, T.R. & Macperson, K.A. (1999). Learning by doing. In C.M. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. II) (pp. 161–181). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Shantz, D. (1995). Teacher education: Teaching innovation or providing an apprenticeship? Education, 115(3), 339-343.
- Siddiqui, A., Khan, M. & Akhtar, S. (2008). Supply chain simulator: A scenario-based educational tool to enhance student learning. Computers & Education, 51(2008), 252–261.
- Snoek, M. (2003). The use and methodology of scenario making. European Journal of Teacher Education, 26 (1), 9-19.
- Titiz, T. (1999). Ezbersiz eğitim “Yol haritası”. Ankara: Beyaz Yayınları.
- Veznedaroğlu, H.M. (2005). Senaryo temelli öğrenmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve özyeterlik algısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Viebahn, P. & Hilton, G. (2006). Education the way ahead? An evaluation of a pilot course on scenario writing. European Journal of Teacher Education, 29(2), 127-144.
- Yaman, B. (2005). Senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı eğitimde drama yönteminin, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 465-482.
- Yan, S. (2006). Improvement of EFL learners’ speaking and writing throuexploringgh reflective scenario-based learning. Sino-US English Teaching, 3(5).
- Yeşil, R. (2009). Sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 23-48.
- Yeşilyurt, E. ve Karakuş, M. (2011). The problems teachers encountered during the candidacy process. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 261-293.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldırım, Z. ve Demir, K. (2003). Burdur il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan fen bilgisi öğretmenlerinin alanları ve yeterliliklerine ilişkin görüşleri ile fen bilgisi eğitimi öğrencilerinin bu öğretmenler ile ilgili gözlemleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 134-145.
- Ek. Ön ve son görüşme sorularından örnekler * Ön görüşme soruları Bu uygulamadan önce STÖ konusunda; herhangi bir bilgiye sahip miydiniz? STÖ ile ilgili bir çalışma yaptınız mı veya uygulandığı bir derse katıldınız mı? Araştırmanın bu aşamasına kadar en çok karşılaştığınız sorun/lar nelerdir? Bu sorun/ları en aza indirmek için neler yapabilirdik? STÖ’ ye dayalı öğrenme-öğretme etkinlikleri öğrenciye ve öğretmene ne gibi katkılar sağlayabilir? STÖ’ ye dayalı öğrenme-öğretme etkinliklerinde öğrencilerden ne gibi tepkiler vermesini bekliyorsunuz? Uygulama yaparken ne tür sorunlarla karşılaşabilirsiniz? Karşılaşılabilecek olumsuz durumlarda neler yapabilirsiniz? Fen ve Teknoloji derslerinde STÖ’ nün yanında başka hangi öğretim strateji/yöntem/teknikleri kullanılabilir? STÖ’ nün kullanıldığı bir derste öğrencilerin birbiriyle ve sizinle etkileşiminin nasıl olacağını düşünüyorsunuz? Son görüşme soruları Uygulama okulunda, STÖ’ ye dayalı olarak yaptığınız dersler ne gibi katkılar sağladı? Öğrenciler açısından ve kendi açınızdan değerlendirebilir misiniz? STÖ’ ye dayalı olarak yapılan derslerde öğrencilerden ne gibi tepkiler aldınız? STÖ’ yü uygulama sürecinde en çok karşılaştığınız sorun/lar nelerdir? Karşılaştığınız bu sorunlar karşısında neler yaptınız? Fen ve Teknoloji derslerinde STÖ’ yü kullanmadan önce ne gibi hazırlıklar yapılması gerekir? STÖ’ nün yanında hangi öğretim strateji/yöntem/tekniklerinin kullanılması öğrencinin derse etkin katılımına katkı sağlar? STÖ’ ye dayalı olarak yapılan derslerde öğrencilerin birbiriyle ve sizinle etkileşimi nasıldı? Uygulama sürecinin başlangıcında STÖ ile ilgili beklentilerinizin uygulama sürecinin sonunda gerçekleşme durumu nedir? *Görüşme sorularının tamamına Bayrak (2010)’dan ulaşılabilir.
Öğretmen Adaylarının Senaryo Temelli Öğrenmeye İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi: Bir Eylem Araştırması
Yıl 2013,
Cilt: 12 Sayı: 2, 528 - 549, 26.06.2013
Dilek Erduran Avcı
,
Eda Burcu Bayrak
Öz
Bu araştırmada senaryo temelli öğrenme (STÖ)’ nün kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini incelemek amaçlanmış ve araştırma sorusu şu şekilde belirlenmiştir: Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının uygulamalardan önce ve sonra STÖ ile ilgili görüşleri nelerdir? 2008-2009 öğretim yılının güz ve bahar dönemlerinde yapılan çalışmaya altı öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma süreci eylem araştırması şeklinde planlanmıştır. Güz döneminde öğretmen adaylarına seminerler verilmiş ve senaryolar hazırlanmıştır. Bahar döneminde ise senaryolar öğretmen adayları tarafından uygulama okullarında uygulanmıştır. Senaryoların uygulanmasından önce ve sonra öğretmen adaylarıyla görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonuçları, adayların ‘STÖ’ nün öğretmen ve öğrencilere sağladığı katkılar’, ‘uygulamadaki sorunlar ve çözüm önerileri’, ‘hazırlık aşamasında dikkat edilmesi gereken noktalar’, ‘STÖ ile birlikte kullanılabilecek yöntem ve teknikler’ ve ‘öğretmen ve öğrencilerin etkileşimi’ konularındaki düşüncelerinde değişimler olduğunu ortaya koymuştur
Kaynakça
- Açıkgöz, K.Ü. (2007). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş Yayınları.
- Akins, M. & Crichton, S. (2003, May 1-3). “Scenario based learning: Geography in the field using GIS / GPS for curriculum integration”. Workshop session presented at the Alberta Teachers' Association Computer Conference, Jasper, Alberta. [Online]: Retrieved on 2-February-2008, at URL: http://www.members.shaw.ca/bonefro/gps/akins_melina_gps.pdf
- Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Aksoy, B. 2007. Probleme Dayalı Öğrenme Semineri Sunusu, İstanbul Teknik Üniversitesi, 002008 tarihinde http://www.ins.itu.edu.tr/şfm/etkinogretim/PDO/kavramsal%202.pdf adresinden alınmıştır.
- Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (20), 16-25.
- Bayrak, E. B. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının senaryo temelli öğrenmeye ilişkin görüşlerinin incelenmesi: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
- Beattie, S. (2006). Points of view in the “justice dilemma”: A learning scenario in law and justice studies. Journal of Interactive Drama, 1(1), 1-14.
- Bell, S., Galilea, P., & Tolouei, R. (2010). Student experience of a scenario-centred curriculum. European Journal of Engineering Education, 35(3), 235-245.
- Can, N. (2001). Öğretmenlik uygulamasının yönetimi ile ilgili yeni düzenlemenin getirdikleri ve yaşanan sorunlar. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 1-18.
- Carney, J.K., Schilling, L.M., Frank, S.H., Biddinger, P. D., Bertsch, T.F., Grace, C. J., Finkelstein, J.A. (2011). Planning and incorporating public health preparedness into the medical curriculum. American Journal of Preventive Medicine, 41(4S3), S193–S199.
- Çelen, İ. 2008. Eğitimde Drama da Uzman Rolü Yaklaşımı Ve İngilizce Öğretimi: İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. Aydın.
- Çelen, İ. ve Vural, R. A. (2009). Eğitimde drama ve İngilizce öğretimi: İlköğretim dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. İlköğretim Online Dergisi, 8(2), 425-438.
- Demir, Y., Sipahi, S., Kahraman, S. ve Yalçın, M. (2007). Fen bilgisi programı öğrencilerinin ilköğretim ikinci kademe fen bilgisi (fen ve teknoloji) müfredatındaki ünite, konu ve kavramlara dair farkındalık düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 231-240.
- DEÜ Tıp Fakültesi Eğiticilerin Eğitimi Komitesi. (2002). Probleme dayalı öğrenim. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
- Eitan, N. & Harel, D. (2011). Adaptive behavioral programming. 23rd IEEE International Conference on Tools with Artificial Intelligence, Nov. 7-9, 2011, Boca Raton, Florida, USA.
- Errington, E.P., Ireland, L., Nickson, A., Sorin, R., & Caltabiano, M.L. (2011). Embedding graduate attributes into four discipline areas using scenario-based learning. CDTL Brief, October/November, 14(2).
- Ersoy, Y. (Ed.). (2006). Fen bilgisi/fizik öğretmenlerinin eğitim sorunları: Gelişimleri sürekli izlemeleri ve gerekli yenilikleri edinmeleri. Tekirdağ: MEB-EARGED, TFV.
- Ferrance, E. (2000). Action research. Brown University Northeast and Islands Regional Educational Laboratory. [Online]: Retrieved on 12-December-2010, at URL: http://www.alliance.brown.edu/pubs/themes_ed/act_research.pdf
- Fidan, N. ve Erden, M. (1998). Eğitime Giriş. Ankara: Alkım yayınları.
- Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2006). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitimler üzerine görüşlerinin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 37-44.
- Haynes, S. R., Spence, L. & Lenze, L. (2009, October 20). “Scenario-based assessment of learning experiences”. Paper presented at the 39 th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. [Online]: Retrieved on 12-December-2010, at URL: http://fieconference.org/fie2009/papers/1490.pdf
- Jadhav, V., Sonawane, S., & Tupe, N. (2011). Scenario based learning pedagogy for action research. 3rd International Conference on Education and New Learning Technologies, 4-6 June, Barcelona, Spain.
- Karakuş, U. (2006). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının sosyal bilgiler derslerinde uygulanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 163-176.
- Kılıç, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmenlik becerilerini uygulama ve gözleme düzeyleri. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), 155-168.
- Kindley, R. (2002). Scenario-based e-learning: A step beyond traditional e-learning. [Online]: Retrieved on 9-June-2008, at URL: http://www.learningcircuits.org/2002/may2002/kindley.html
- Kocabaş, A., Durukafa, G. ve Gürses, I. (2000). 1998-1999 Öğretim yılı güz yarıyılı Buca Eğitim Fakültesi uygulama okulları işbirliği programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 44-45.
- Lemlech, J. K. (1995). Becoming a professional leader. New York: Scholastic.
- Mamlok-Naaman, R., Navon, O., Carmeli, M. & Hofstein, A. (2003). Teachers research their students' understanding of electrical conductivity. Australian Journal of Education in Chemistry, 62, 13-20.
- Mariappan, J., Shih, A. & Schrader. P. G. (2004, June). “Use of scenario-based learning approach in teaching statics”. Paper presented at the American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition. [Online]: Retrieved on 18-February-2009, at URL: http://www.csupomona.edu/~şmariappan/pdf/teaching%20statics%20using%20scenario-final-1.pdf Meldrum, K. (2011). Preparing pre-service physical education teachers for uncertain future(s): A scenario-based learning case study from Australia. Physical Education & Sport Pedagogy, 16(2), 133-1
- Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu. Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Fen ve teknoloji öğretmen kılavuz kitabı (İlköğretim 6.sınıf). Ankara, Türkiye: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
- Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Mills, G. E. (2007). Action research: A guide for the teacher researcher (3rd ed.). New Jersey: Person Education, Inc.
- Önen, F., Saka, M., Erdem, A., Uzal, G. ve Gürdal, A. (2008). Hizmet içi eğitime katılan fen bilgisi öğretmenlerinin öğretim tekniklerine ilişkin bilgilerindeki değişimin tespiti: Tekirdağ örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 45-57.
- Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 9-23.
- Özsoy, N., Koçak, Z. F., Engin, İ. ve Engin, A. (2007). Özel üçgenler. IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
- Parladır, S. (2004). Aktif eğitimde senaryoların yeri ve iyi bir senaryonun özellikleri. E. Alıcı (Ed.), I. Aktif Eğitim Bildiriler Kitabı içinde (s.143). İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
- Rotem, A. (2004). Guidelines for the development of scenario based learning resources. [Online]: Retrieved on 10-March-2010, at URL: www.phlr.anaphi.unsw.edu.au/IMAGES/guidelines_for_scenarios.ppt
- Schank, R.C., Berman, T.R. & Macperson, K.A. (1999). Learning by doing. In C.M. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory (Vol. II) (pp. 161–181). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Shantz, D. (1995). Teacher education: Teaching innovation or providing an apprenticeship? Education, 115(3), 339-343.
- Siddiqui, A., Khan, M. & Akhtar, S. (2008). Supply chain simulator: A scenario-based educational tool to enhance student learning. Computers & Education, 51(2008), 252–261.
- Snoek, M. (2003). The use and methodology of scenario making. European Journal of Teacher Education, 26 (1), 9-19.
- Titiz, T. (1999). Ezbersiz eğitim “Yol haritası”. Ankara: Beyaz Yayınları.
- Veznedaroğlu, H.M. (2005). Senaryo temelli öğrenmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve özyeterlik algısına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Viebahn, P. & Hilton, G. (2006). Education the way ahead? An evaluation of a pilot course on scenario writing. European Journal of Teacher Education, 29(2), 127-144.
- Yaman, B. (2005). Senaryo tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı eğitimde drama yönteminin, ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarılarına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 465-482.
- Yan, S. (2006). Improvement of EFL learners’ speaking and writing throuexploringgh reflective scenario-based learning. Sino-US English Teaching, 3(5).
- Yeşil, R. (2009). Sosyal bilgiler aday öğretmenlerinin sınıf içi öğretim yeterlikleri (Kırşehir Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 23-48.
- Yeşilyurt, E. ve Karakuş, M. (2011). The problems teachers encountered during the candidacy process. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 261-293.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldırım, Z. ve Demir, K. (2003). Burdur il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan fen bilgisi öğretmenlerinin alanları ve yeterliliklerine ilişkin görüşleri ile fen bilgisi eğitimi öğrencilerinin bu öğretmenler ile ilgili gözlemleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 134-145.
- Ek. Ön ve son görüşme sorularından örnekler * Ön görüşme soruları Bu uygulamadan önce STÖ konusunda; herhangi bir bilgiye sahip miydiniz? STÖ ile ilgili bir çalışma yaptınız mı veya uygulandığı bir derse katıldınız mı? Araştırmanın bu aşamasına kadar en çok karşılaştığınız sorun/lar nelerdir? Bu sorun/ları en aza indirmek için neler yapabilirdik? STÖ’ ye dayalı öğrenme-öğretme etkinlikleri öğrenciye ve öğretmene ne gibi katkılar sağlayabilir? STÖ’ ye dayalı öğrenme-öğretme etkinliklerinde öğrencilerden ne gibi tepkiler vermesini bekliyorsunuz? Uygulama yaparken ne tür sorunlarla karşılaşabilirsiniz? Karşılaşılabilecek olumsuz durumlarda neler yapabilirsiniz? Fen ve Teknoloji derslerinde STÖ’ nün yanında başka hangi öğretim strateji/yöntem/teknikleri kullanılabilir? STÖ’ nün kullanıldığı bir derste öğrencilerin birbiriyle ve sizinle etkileşiminin nasıl olacağını düşünüyorsunuz? Son görüşme soruları Uygulama okulunda, STÖ’ ye dayalı olarak yaptığınız dersler ne gibi katkılar sağladı? Öğrenciler açısından ve kendi açınızdan değerlendirebilir misiniz? STÖ’ ye dayalı olarak yapılan derslerde öğrencilerden ne gibi tepkiler aldınız? STÖ’ yü uygulama sürecinde en çok karşılaştığınız sorun/lar nelerdir? Karşılaştığınız bu sorunlar karşısında neler yaptınız? Fen ve Teknoloji derslerinde STÖ’ yü kullanmadan önce ne gibi hazırlıklar yapılması gerekir? STÖ’ nün yanında hangi öğretim strateji/yöntem/tekniklerinin kullanılması öğrencinin derse etkin katılımına katkı sağlar? STÖ’ ye dayalı olarak yapılan derslerde öğrencilerin birbiriyle ve sizinle etkileşimi nasıldı? Uygulama sürecinin başlangıcında STÖ ile ilgili beklentilerinizin uygulama sürecinin sonunda gerçekleşme durumu nedir? *Görüşme sorularının tamamına Bayrak (2010)’dan ulaşılabilir.