Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Prospective Teachers' Perception of Ideal Teacher

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 575 - 584, 26.06.2013

Öz

The purpose of this study was to describe the characteristics of an ideal teacher according to pre-service teachers. 248 pre-service teachers participated in the study. The participants were given open-ended questionnaire forms to collect data and responses were received in written form. The collected data were analysed using the descriptive analysis method. According to the findings of the survey, pre-service teachers gave priority to the ideal teacher’s educational characteristics and personal qualities over the others.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: bilgi okuryazarlığı. Milli Eğitim. 167, 355-364.
  • Arnon, S. & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers. Teachers And Teaching: Theory And Practice, 13 (5), 441-464.
  • Atabeyoğlu, Ö. (2003). Birinci ve son sınıf öğretmen adaylarının ideal-pratik boyutta öğretmen özelliklerine yönelik değerlendirmelerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Aydoğdu, M. (2003). Ergenlerin öğretmen ve ideal öğretmen algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başkan, G. A., Aydın, A., ve Madden, T. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15 (1), 35
  • Balcı, A. (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bıkmaz, F. H. ve Güler, D. S. (2002). Velilerin sınıf öğretmenlerinden beklentileri ve sınıf öğretmenlerinin bu beklentilere uygunluğu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2 (2), 445-4
  • Büyükkaragöz, Ş., Çakmak, Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, M. (2009). Prospective teacher’ thoughts on characteristics of an “effective teacher”. Education and Science. 34 (153), 74-82.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Millî Eğitim Dergisi. Sayı.149 http://oyegm.meb.gov.tr 14 mayıs, 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Çobanoğlu R. ve Kasapoğlu, K. (2010). Pisa’da Fin başarısının nedenleri ve nasılları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39, 121-131.
  • Das, M., El-Sabban & F. Bener, A. (1996). Student and faculty perceptions of the characteristics of an ideal teacher in a classroom setting. Medical Teacher, 18(2), 141-146.
  • Gay, L.R., Mills, G.E. & Airasian, P. (2006). Educational research: competencies for analysis and applications. (8. Edition). New Jersey: Pearson.
  • Genç, S. Z. (2007). Öğrenci algılarına göre ideal bir öğretim elemanında bulunması gereken özellikler. Milli Eğitim, 173, 210-218.
  • Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve etkili öğretmen. Eğitim ve Bilim, 126, 10-14.
  • MEB (2012). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. www.otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html adresinden 25.07.2012 tarihinde alınmıştır.
  • Merriam, S.B. (1988). Case Study Research in Education: A Qualitative Approach. San Francisco: Jossey Bass
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre orta öğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim, 182, 36-57.
  • Oktar, İ. ve Yazçayır, N. (2008). Öğrencilere göre etkili öğretmen özellikleri. Milli Eğitim, 80, 8-23. Pozo-Munoz, C., Rebolloso-Pacheco, E. & Fernandez-Ramirez, B. (2000). The “ideal teacher” implications for student evaluation of teacher effectiveness. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25 (3), 253-263.
  • Sağlam, M. ve Kürüm, D. (2005). Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmen eğitiminde yapısal düzenlemeler ve öğretmen adaylarının seçimi. Milli Eğitim. 167, 53-70.
  • Sarpkaya, R. (2005). Bir meslek olarak öğretmenlik. İkinci baskı. (Ed: M. Gürsel, M. Hesapçıoğlu) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2001). Öğrenci görüşlerine göre öğretmen yeterlikleri. Eğitimde yansımalar: Altıncı 2000’li yıllarda Türk Milli eğitim Örgütü ve yönetimi. 11-13 Ocak 2001. Ankara: Öğretmen H. Hüseyin Tekışık Eğitim Araştırma ve Geliştirme vakfı.
  • Sherman, B. R. & Blaackman, R.T. (1975). Personal characteristics and teaching effectiveness og college faculty. Journal of Educational Psychology, 67, 124-131.
  • Sünbül, A. M. (2006). Bir meslek olarak öğretmenlik (Ed. Özcan Demirel, Zeki Kaya). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara : Pegem A Yayıncılık.
  • Telli, S., Brok, P. & Çakıroğlu, J. (2008). Teachers’ and students’ perceptions of the ideal teacher. Education and Science. 33 (149), 118-129.
  • Tezer, F. (1998). İdeal öğretmenin kişilik özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Varış, F. (1988). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Wilson, S. & Cameron, R. (1996). Student teacher perceptions of effective teaching: A developmental perspective. Journal of Education for Teaching, 22 (2), 181-195.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Beşinci baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yoncalık, O. (2002). Orta öğretimde okuyan sporcu öğrencilerin ideal öğretmen profilini algılama biçimleri (Kırıkkale il örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.

Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 575 - 584, 26.06.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının bakış açısıyla ideal öğretmenin özelliklerini betimlemektir. Araştırmaya Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 248 öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplamak amacıyla katılımcılara açık uçlu anket formu verilmiş, cevaplar yazılı olarak alınmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Öğretmen adayları ideal öğretmen olarak gördükleri öğretmenlerin eğitsel ve kişisel yeterlik boyutlarındaki özelliklerine vurgu yapmış,öğrenmeyi – gelişimi izleme ve değerlendirme, okul – aile ve toplum ilişkileri ve program ve içerik bilgisi yeterlik alanlarına değinmemişlerdir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: bilgi okuryazarlığı. Milli Eğitim. 167, 355-364.
  • Arnon, S. & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers. Teachers And Teaching: Theory And Practice, 13 (5), 441-464.
  • Atabeyoğlu, Ö. (2003). Birinci ve son sınıf öğretmen adaylarının ideal-pratik boyutta öğretmen özelliklerine yönelik değerlendirmelerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Aydoğdu, M. (2003). Ergenlerin öğretmen ve ideal öğretmen algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başkan, G. A., Aydın, A., ve Madden, T. (2006). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 15 (1), 35
  • Balcı, A. (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bıkmaz, F. H. ve Güler, D. S. (2002). Velilerin sınıf öğretmenlerinden beklentileri ve sınıf öğretmenlerinin bu beklentilere uygunluğu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2 (2), 445-4
  • Büyükkaragöz, Ş., Çakmak, Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çakmak, M. (2009). Prospective teacher’ thoughts on characteristics of an “effective teacher”. Education and Science. 34 (153), 74-82.
  • Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Millî Eğitim Dergisi. Sayı.149 http://oyegm.meb.gov.tr 14 mayıs, 2009 tarihinde alınmıştır.
  • Çobanoğlu R. ve Kasapoğlu, K. (2010). Pisa’da Fin başarısının nedenleri ve nasılları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39, 121-131.
  • Das, M., El-Sabban & F. Bener, A. (1996). Student and faculty perceptions of the characteristics of an ideal teacher in a classroom setting. Medical Teacher, 18(2), 141-146.
  • Gay, L.R., Mills, G.E. & Airasian, P. (2006). Educational research: competencies for analysis and applications. (8. Edition). New Jersey: Pearson.
  • Genç, S. Z. (2007). Öğrenci algılarına göre ideal bir öğretim elemanında bulunması gereken özellikler. Milli Eğitim, 173, 210-218.
  • Kızıltepe, Z. (2002). İyi ve etkili öğretmen. Eğitim ve Bilim, 126, 10-14.
  • MEB (2012). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. www.otmg.meb.gov.tr/YetGenel.html adresinden 25.07.2012 tarihinde alınmıştır.
  • Merriam, S.B. (1988). Case Study Research in Education: A Qualitative Approach. San Francisco: Jossey Bass
  • Oğuz, A. (2009). Öğretmen adaylarına göre orta öğretim öğretmenlerini temsil eden metaforlar. Milli Eğitim, 182, 36-57.
  • Oktar, İ. ve Yazçayır, N. (2008). Öğrencilere göre etkili öğretmen özellikleri. Milli Eğitim, 80, 8-23. Pozo-Munoz, C., Rebolloso-Pacheco, E. & Fernandez-Ramirez, B. (2000). The “ideal teacher” implications for student evaluation of teacher effectiveness. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25 (3), 253-263.
  • Sağlam, M. ve Kürüm, D. (2005). Türkiye ve Avrupa Birliği ülkelerinde öğretmen eğitiminde yapısal düzenlemeler ve öğretmen adaylarının seçimi. Milli Eğitim. 167, 53-70.
  • Sarpkaya, R. (2005). Bir meslek olarak öğretmenlik. İkinci baskı. (Ed: M. Gürsel, M. Hesapçıoğlu) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Senemoğlu, N. (2001). Öğrenci görüşlerine göre öğretmen yeterlikleri. Eğitimde yansımalar: Altıncı 2000’li yıllarda Türk Milli eğitim Örgütü ve yönetimi. 11-13 Ocak 2001. Ankara: Öğretmen H. Hüseyin Tekışık Eğitim Araştırma ve Geliştirme vakfı.
  • Sherman, B. R. & Blaackman, R.T. (1975). Personal characteristics and teaching effectiveness og college faculty. Journal of Educational Psychology, 67, 124-131.
  • Sünbül, A. M. (2006). Bir meslek olarak öğretmenlik (Ed. Özcan Demirel, Zeki Kaya). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara : Pegem A Yayıncılık.
  • Telli, S., Brok, P. & Çakıroğlu, J. (2008). Teachers’ and students’ perceptions of the ideal teacher. Education and Science. 33 (149), 118-129.
  • Tezer, F. (1998). İdeal öğretmenin kişilik özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Varış, F. (1988). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Wilson, S. & Cameron, R. (1996). Student teacher perceptions of effective teaching: A developmental perspective. Journal of Education for Teaching, 22 (2), 181-195.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Beşinci baskı. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yoncalık, O. (2002). Orta öğretimde okuyan sporcu öğrencilerin ideal öğretmen profilini algılama biçimleri (Kırıkkale il örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhittin Çalışkan

Ayşe Negiş Işık Bu kişi benim

Yeliz Saygın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çalışkan, M., Işık, A. N., & Saygın, Y. (2013). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları. İlköğretim Online, 12(2), 575-584.
AMA Çalışkan M, Işık AN, Saygın Y. Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları. İOO. Haziran 2013;12(2):575-584.
Chicago Çalışkan, Muhittin, Ayşe Negiş Işık, ve Yeliz Saygın. “Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 575-84.
EndNote Çalışkan M, Işık AN, Saygın Y (01 Haziran 2013) Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları. İlköğretim Online 12 2 575–584.
IEEE M. Çalışkan, A. N. Işık, ve Y. Saygın, “Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 575–584, 2013.
ISNAD Çalışkan, Muhittin vd. “Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 575-584.
JAMA Çalışkan M, Işık AN, Saygın Y. Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları. İOO. 2013;12:575–584.
MLA Çalışkan, Muhittin vd. “Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 575-84.
Vancouver Çalışkan M, Işık AN, Saygın Y. Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Algıları. İOO. 2013;12(2):575-84.