BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparison of Knowledge Levels of Students with and without Intellectual Disabilities about Astronomy Concepts

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 614 - 627, 01.06.2013

Öz

The purpose of this study is to compare knowledge levels of students with and without intellectual disabilities about astronomy concepts such as shape and motion of the earth, formation of day and night, phases and motion of moon and motion of sun. Quantitative data was collected through multiple choice test (Basic Astronomy Knowledge Test-BAKT) applied to the 5th grade integrated students with intellectual disabilities (N=50) and without intellectual disabilities (N=50). As a result of the analysis a significant difference was observed between the test results of the students with and without intellectual disabilities. It has been determined that students with and without intellectual disabilities are mostly wrong at motion of the earth, formation of day and night and motion and phases of moon. Solutions and suggestions regarding science education have been put forward in the light of findings.

Kaynakça

  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11, 502-513.
  • Bostan, A. (2008). Farklı Yaş Grubu Öğrencilerinin Astronominin Bazı Temel Kavramlarına İlişkin Düşünceleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Çepni, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Eripek, S. (1996). Zihinsel Engelli Çocuklar. (2. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Gürel, Z. ve Gürdal, A. (2002). 7-11. Sınıf Öğrencilerinin Yerçekimi Konusundaki Kavram Yanılgıları. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 42-55.
  • Ikospentaki, K., Vosniadou, S. & Skopeliti, I. (2006). “The development of knowledge about the earth and the day/night cycle in blind and sighted children” Poster submitted for publication in the Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Society,Vancouver, BC Canada.
  • İlik, Ş. (2009). Hafif Düzeyde Öğrenme Güçlüğüne Sahip Öğrencilerde Doğrudan Öğretim Yönteminin Fen Ve Teknoloji Dersine İlişkin Kavramların Öğretiminde Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Klein, C.A. (1982). Children’s concepts of earth and the sun: A cross cultural study. Science Education, 64 (1), 95-107.
  • MEB (2001) İlköğretim Okulu Orta Düzeyde Öğrenme Yetersizliği (Eğitilebilir) Olan Çocuklar Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • MEB (2006) Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4. ve 5. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları .
  • Özmen, G. R. ve Bilgi, D. A. (2010). Okuma Öğretimi. İ. Diken (ed.), İlköğretimde Kaynaştırma (ss.362-401). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özmen, G. R. ve Karakoç, T. (2010). Fen Bilgisi Öğretimi. İ. Diken (ed.), İlköğretimde Kaynaştırma (ss.520-555). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Panagiotaki, G., Nobes, G. & Banerjee, R. (2006) Children’s representations of the earth: a methodological comparison. British Journal of Developmental Psychology, 24, 353-372.
  • Roald, I. & Mikalsen, Q. (2000) What are the earth and the heavenly bodies like ? A study of objectual conceptions among Norwegian deaf and hearing pupils. International Journal of Science Education, 22(4), 337-355.
  • Roald, I. & Mikalsen, Q. (2001) Configuration and dynamics of the earth-sun-moon system: on investigation into conceptions of deaf and hearing pupils. International Journal of Science Education, 23(4), 423-440.
  • Sezen, F. (2002). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi Kavramlarını Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Sucuoğlu, B. (2009) Zihinsel Engelliler ve Eğitimleri, (Ed. Sucuoğlu, B.), (1.Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şahin, F. (2001). İlköğretim 2. Sınıf Öğrencilerinin Uzay Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (Temmuz), 156-169.
  • Türk, C. (2010). İlköğretim Temel Astronomi Kavramlarının Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Uğurlu, B. N. (2005). İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Evren Konusu İle İlgili Kavram Yanılgıları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. ve Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim Öğrencilerinin Temel Astronomi Konularındaki Bilgi Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Vosniadou, S. (1991). Designing curricula for conceptual resrtucturing: lessons form the study knowledge acqusition in astronomy. Journal of Curriculum Studies, 23, 219-237.
  • Vosniadou, S. & Brewer, W.F. (1992). Mental models of the earth: a study of conceptual change in childhood, Cognitive Psychology, 24, 535-585.
  • Vosniadou, S. (1992). Knowledge acquisition and conceptual change. Applied Psychology, 41(4), 347–357.
  • Vosniadou, S. & Brewer, W.F. (1994). Mental models of the day/night cycle. Cognitive Science, 18, 123-1
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi. Ankara: Seçkin Yayıncılık

Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2013, Cilt: 12 Sayı: 2, 614 - 627, 01.06.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı zihinsel yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerin temel astronomi kavramlarındaki (Dünya’nın şekli, hareketi, gece-gündüz oluşumu, Ay’ın evreleri ve hareketi, Güneş’in hareketi) bilgi düzeyleri arasında farklılık olup olmadığını belirlemektir. Betimsel olarak desenlenen araştırmaya beşinci sınıfa devam eden ve kaynaştırma uygulamasında yer alan zihinsel yetersizliği olan öğrencilerle (N=50), aynı sınıfta bulunan, zihinsel yetersizliği olmayan öğrenciler (N=50) katılmıştır. Araştırmanın verileri Temel Astronomi Bilgi Testiyle (TABT) toplanmıştır. Araştırma sonunda zihinsel yetersizliği olan kaynaştırma öğrencilerinin TABT’daki başarılarının, zihinsel yetersizliği olmayan öğrencilerden anlamlı derecede düşük olduğu görülmüştür. Her iki grup öğrencinin de Dünya’nın hareketi, gece-gündüz oluşumu, Ay’ın hareketi ve evreleri konularında yanlış kavramalara sahip oldukları belirlenmiş, konunun öğretimine ilişkin çeşitli önerilere yer verilmiştir

Kaynakça

  • Baxter, J. (1989). Children’s understanding of familiar astronomical events. International Journal of Science Education, 11, 502-513.
  • Bostan, A. (2008). Farklı Yaş Grubu Öğrencilerinin Astronominin Bazı Temel Kavramlarına İlişkin Düşünceleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Çepni, S. (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Eripek, S. (1996). Zihinsel Engelli Çocuklar. (2. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Gürel, Z. ve Gürdal, A. (2002). 7-11. Sınıf Öğrencilerinin Yerçekimi Konusundaki Kavram Yanılgıları. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 42-55.
  • Ikospentaki, K., Vosniadou, S. & Skopeliti, I. (2006). “The development of knowledge about the earth and the day/night cycle in blind and sighted children” Poster submitted for publication in the Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Society,Vancouver, BC Canada.
  • İlik, Ş. (2009). Hafif Düzeyde Öğrenme Güçlüğüne Sahip Öğrencilerde Doğrudan Öğretim Yönteminin Fen Ve Teknoloji Dersine İlişkin Kavramların Öğretiminde Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Klein, C.A. (1982). Children’s concepts of earth and the sun: A cross cultural study. Science Education, 64 (1), 95-107.
  • MEB (2001) İlköğretim Okulu Orta Düzeyde Öğrenme Yetersizliği (Eğitilebilir) Olan Çocuklar Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • MEB (2006) Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4. ve 5. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları .
  • Özmen, G. R. ve Bilgi, D. A. (2010). Okuma Öğretimi. İ. Diken (ed.), İlköğretimde Kaynaştırma (ss.362-401). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özmen, G. R. ve Karakoç, T. (2010). Fen Bilgisi Öğretimi. İ. Diken (ed.), İlköğretimde Kaynaştırma (ss.520-555). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Panagiotaki, G., Nobes, G. & Banerjee, R. (2006) Children’s representations of the earth: a methodological comparison. British Journal of Developmental Psychology, 24, 353-372.
  • Roald, I. & Mikalsen, Q. (2000) What are the earth and the heavenly bodies like ? A study of objectual conceptions among Norwegian deaf and hearing pupils. International Journal of Science Education, 22(4), 337-355.
  • Roald, I. & Mikalsen, Q. (2001) Configuration and dynamics of the earth-sun-moon system: on investigation into conceptions of deaf and hearing pupils. International Journal of Science Education, 23(4), 423-440.
  • Sezen, F. (2002). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi Kavramlarını Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Sucuoğlu, B. (2009) Zihinsel Engelliler ve Eğitimleri, (Ed. Sucuoğlu, B.), (1.Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Şahin, F. (2001). İlköğretim 2. Sınıf Öğrencilerinin Uzay Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (Temmuz), 156-169.
  • Türk, C. (2010). İlköğretim Temel Astronomi Kavramlarının Öğretimi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Uğurlu, B. N. (2005). İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Evren Konusu İle İlgili Kavram Yanılgıları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-246.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. ve Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim Öğrencilerinin Temel Astronomi Konularındaki Bilgi Düzeylerinin Tespitine Yönelik Bir Araştırma. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Vosniadou, S. (1991). Designing curricula for conceptual resrtucturing: lessons form the study knowledge acqusition in astronomy. Journal of Curriculum Studies, 23, 219-237.
  • Vosniadou, S. & Brewer, W.F. (1992). Mental models of the earth: a study of conceptual change in childhood, Cognitive Psychology, 24, 535-585.
  • Vosniadou, S. (1992). Knowledge acquisition and conceptual change. Applied Psychology, 41(4), 347–357.
  • Vosniadou, S. & Brewer, W.F. (1994). Mental models of the day/night cycle. Cognitive Science, 18, 123-1
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Kaplan Bu kişi benim

İlknur Çifci Tekinarslan

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaplan, G., & Tekinarslan, İ. . . Ç. (2013). Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. İlköğretim Online, 12(2), 614-627.
AMA Kaplan G, Tekinarslan İÇ. Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. İOO. Haziran 2013;12(2):614-627.
Chicago Kaplan, Gamze, ve İlknur Çifci Tekinarslan. “Zihinsel Yetersizliği Olan Ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması”. İlköğretim Online 12, sy. 2 (Haziran 2013): 614-27.
EndNote Kaplan G, Tekinarslan İÇ (01 Haziran 2013) Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. İlköğretim Online 12 2 614–627.
IEEE G. Kaplan ve İ. . . Ç. Tekinarslan, “Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması”, İOO, c. 12, sy. 2, ss. 614–627, 2013.
ISNAD Kaplan, Gamze - Tekinarslan, İlknur Çifci. “Zihinsel Yetersizliği Olan Ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması”. İlköğretim Online 12/2 (Haziran 2013), 614-627.
JAMA Kaplan G, Tekinarslan İÇ. Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. İOO. 2013;12:614–627.
MLA Kaplan, Gamze ve İlknur Çifci Tekinarslan. “Zihinsel Yetersizliği Olan Ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması”. İlköğretim Online, c. 12, sy. 2, 2013, ss. 614-27.
Vancouver Kaplan G, Tekinarslan İÇ. Zihinsel Yetersizliği Olan ve Olmayan Öğrencilerin Astronomi Kavramlarındaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. İOO. 2013;12(2):614-27.