Bu çalışmanın amacı, çevrimiçi öğrenme ortamlarının etkililiğini ortaya koymak için geliştirilen Araştırma Topluluğu Ölçeğini, Türkçe’ye uyarlayarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını gerçekleştirmektir. Özgün formu İngilizce olan ölçek, üç faktör (bilişsel buradalık, toplumsal buradalık ve öğretimsel buradalık) ve 34 maddeden oluşmaktadır. Ölçek, öncelikle yazar tarafından Türkçe’ye çevrilmiş, hem özgün hem de Türkçe formu, dil ve alan uzmanlarına incelettirilmiştir. Bu işlemle öncelikle Türkçe dil eşdeğerliği; sonra alan uzmanlarının önerileri ışığında ölçeğin kapsam geçerliği sağlanmıştır. Ardından yapı geçerliğini saptamak üzere, çevrimiçi ve karma ders deneyimi olan 140 öğrenciden elde edilen veriler üzerinde doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonuçları, ölçeğin üç faktörden oluştuğunu doğrulamış ve ölçeğin uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Son olarak aracın güvenirliği Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı ile değerlendirilmiş ve faktörlere ilişkin iç tutarlık katsayılarının .79 ile .91 arasında değiştiği görülmüştür.
Araştırma topluluğu ölçeği toplumsal buradalık bilişsel buradalık öğretimsel buradalık
The purpose of this study was to determine the validity and reliability of The Community of
Inquiry Index in a group of Turkish college students. The original questionnaire is in English and is composed of
three factors (cognitive presence, social presence and teaching presence) with 34 items. First of all, the original
questionnaire was translated into Turkish by the author, and experts’ opinions in terms of language, content,
measurement and evaluation were concidered. Finally, the Turkish version was administered to a group of
university students (n=140) who were experienced in online learning or blended learning. The factor structure of
the inventory was conducted through the confirmatory factor analysis. The findings of the analysis showed that
the factor structures of the inventory, which have three sub scales and 34 items, were similar to the original
inventory. The internal consistency values of scales range between .79 and .91.
community of inquiry instrument social presence cognitive presence and teaching presence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 2 |