Bu çalışmanın amacı, viyolonsel öğrenimi almakta olan öğrencilerin viyolonsel dersine ilişkin tutumlarını ölçmekte kullanılabilecek bir ölçme aracı (VTÖ) geliştirmektir. Çalışmada, bu amaçla gerçekleştirilen işlem basamakları açıklanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde ilk olarak alan yazın taraması yapılmış ve benzer ölçekler incelenmiştir. Alanyazın incelemesi ve alan uzmanlarının yardımıyla 35 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. 2009-2010 öğretim yılında Türkiye’deki eğitim fakültelerinde viyolonsel öğrenimi almakta olan 248 lisans öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizinde varimax dönüşümlü temel bileşenler analizi yöntemi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için iç tutarlık katsayısı (Cronbach alpha) ve bu kapsamda madde toplam korelasyonları hesaplanmıştır. Kaiser-Meyer Olkin (KMO) değerinin 0.96, iç tutarlık katsayısı (Cronbach alpha) değerinin 0.96 olduğu görülmüştür. Buradan hareketle bu ölçeğin viyolonsel öğrencilerinin viyolonsel dersine ilişkin tutumlarını geçerli ve güvenilir olarak ölçebileceği sonucu elde edilmiştir
The purpose of this study is to develop a scale to measure the attitudes towards cello lessons of
students in the music education departments. Processing steps in the development of a scale have been
explained. In the process of developing the scale, first of all a literature review was conducted and similar scales
were studied. A pool of 35 items was prepared by the help of information from the literature and through the
contributions of professionals. The scale was applied to 248 cello students attending Music Education
Departments in the Faculties of Education in Turkey. Factor analysis has been used to determine the structural
validity of the scale. In the factor analysis, the main components analysis with varimax transformation has been
used. For the reliability, inner co-efficiency has been employed and regarding this, total matter correlations have
been calculated. Kaiser- Meyer Olkin value has been measured as 0.96 and the inner co-efficiency has been
measured as 0.96. These results show that this scale is a reliable and valid means to measure the attitudes of the
students towards cello lessons
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 2 |