Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 2, 491 - 503, 26.06.2012

Öz

Araştırma, Türkiye’deki birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın evrenini, 2009-2010 öğretim yılında Türkiye’deki 238 birleştirilmiş sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, “Birleştirilmiş Sınıf Öğretmeni Özyeterlik Ölçeği”nin uyumlaştırılmış biçimi aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonunda birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin okul yönetim işleri, program okuryazarlığı ve öğretim ve değerlendirme boyutlarında çeşitli mesleki ihtiyaçlarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, araştırmaya katılan birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki ihtiyaçları, cinsiyet, öğretmenlikteki deneyim süresi, mesleki konum, birleştirilmiş sınıflarla ilgili hizmetiçi eğitime katılma durumu, atanma nedeni ve birleştirilmiş sınıflarda öğretmenlik yapmada isteklilik durumu gibi özelliklere göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki ihtiyaçları okula dayalı özelliklerinden okulun mali özellikleri ve okulun bulunduğu sosyal çevrenin özelliklerine göre anlamlı farklılık göstermezken, birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinden üç yıldır aynı sınıfı okutan öğretmenlerin, bir yıldır aynı sınıfı okutan öğretmenlere göre mesleki ihtiyaç düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2008a). Multigrade schooling in Turkey: an overview. International Journal of Educational Development, 28, 2: 218-228.
  • Aksoy, N. (2008b). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim-Öğretim: Genç ve Deneyimsiz Öğretmenlerin Görüşlerine Dayalı Bir Araştırma. Eğitim Bilim Toplum.6,21: 83-108.
  • Allen, J. (1997). Enchancing the effectiveness of single-teacher schools and multi-grade classes. Unesco in Collaboration with The Royal Ministry Of Education Research And Church Affairs, Norway.
  • Baş, T. (2006). Anket. (4. Baskı). Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Birch, I. & Lally, M. (1995). Multigrade Teaching in Primary Schools. UNESCO: Asia-Pacific Centre of Educational Innovation for Development. [Online]: Retrieved on 17-February-2008, at URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001038/103817e.pdf.
  • Collingwood, I. (1991). Multiclass teaching in primary schools. [Online]: Retrieved on 15-November-2007, at URL: http://www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/fulltextCollingwood.pdf.
  • Cornish, L. (2006). Parents’ view of composite classes in an Australian school. The Australian Educational Researcher. /aer/online/0602h.pdf. Retrieved on
  • November-2007, at URL:
  • http://www.aare.edu.au
  • Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında İlkokuma Yazma Öğretimine İlişkin Bir Araştırma. [Online]: http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/arsiv/Cinar.htm adresinden 25 Şubat 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme (10. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-56.
  • Doğan H. (1979). Analiz ve Program Hazırlama. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Erdem, A. R., Kamacı, S. ve Aydemir, T. (2005). Birleştirilmiş Sınıfları Okutan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar: Denizli Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 1 (1–2): 3–13.
  • Gutierrez, R. & Slavin, R. E. (1992). Achievement effects of the non-graded elementary school: A best evidence synthesis. Review of Educational Research, 62(4) 333-376.
  • Huberman, M. (1989). The professional life cycle of teachers. Teachers College Record, 91,1, 31-57.
  • Jakobson, E. (2007). Teachers' views of multigrade classes. Estonian case. A part of doctoral thesis. University of Tartu.
  • Juvane, V. (2005). Redefining the role of multi-grade teaching. [Online]: Retrieved on 15-Januray-2010, at URL: http://www.fao.org/sd/erp/addisababa/Papers/Multigrade%20Teaching%20(WGTP)_ENG.doc.
  • Kalaoje. E. (1990). Innovation of small rural schools Part lll. Evaluation small rural school ad their teaching Reports from the Faculty of Education 63. University of Oulu ( ln Finnish) (1990a) Eska Kaloje’nin Viewpoints on village schools and their development.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (16. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, K. (2005). Birleştirilmiş Sınıflar İle Bağımsız Sınıflarda İlk Okuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların Karşılaştırmalı İncelemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılıç D. ve Abay S. (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme Sürecinde Karşılaştığı Problemlere İlişkin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 623-654.
  • Köksal, K. (2003). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Little, A. W. (1995). Multi-grade teaching - A review of research and practice. [Online]: Retrieved on 15- December-2008, at URL: http:/www.dfid.gov.uk/Pubs/files/mulgradeteachedpaper12.pdf.
  • Little, A.W. & Pridmore, P. (2004). The MUSE training programme: a final evaluation. [Online]: Retrieved on 01-December-2007, at URL: http://www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/fulltextReportOct2004.pdf.
  • Mason, D. A. & Burns, R. B. (1997). Reassessing the effects of combination classes . Educational Research and Evaluation. 3:1, 1— 53.
  • Miller, B. (1991). Teaching and learning in the multigrade classroom: student performance and instructional routines. [Online]: [Online]: Retrieved on 01-December-2007, at URL: http://www.ericdigests.org/pre- 9221/teaching.htm.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (1968). İlkokul Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. MEB. (2000). İlköğretim Okulu Ders Programları http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=downloads&d_op=MostPopular adresinden 15 Şubat 2010 tarihinde indirilmiştir. ve Öğretim Kılavuzları. [Online]:
  • MEB. (2005). Milli Eğitim İstatistikleri 2004-2005. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2
  • Ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. [Online]:
  • http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/ilkokul/2010-2011/HayatBilgisi
  • S%C4%B1n%C4%B1f.pdf adresinden 15 Aralık 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar ) Öğretim Programı. [Online]: http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden 15 Ekim 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Ministry of Education of Ontario. Combined grades. [Online]: Retrieved on 01-December-2007, at URL: http://www.edu.gov.on.ca/eng/parents/combinedClassrooms/combinedClassrooms.pdf.
  • Mulyran-Kyne, C. (2004). Teaching and learning in the multigrade classrooms: what teachers says. The Irish Journal of Education. 35, 5-19.
  • Özben, K. (1997). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Denizli:Pamukkale Üniversitesi.
  • Pridmore, P. (2004). Education for all: The Paradox of Multigrade Education. [Online]: Retrieved on 15-April- 2010, at URL: http://eprints.ioe.ac.uk/3748/. Rodop, H. (1950). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Öğretim Tekniği. Burdur: Yeni Burdur Basımevi.
  • Sağ, R., Savaş, B. ve Sezer, R. (2009). Burdur’daki Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Özellikleri, Sorunları ve İhtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 37-56.
  • Semerci, N., Keremgil, S., Meral, E., Pullu, S. ve Çetintaş, S. (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programına İlişkin Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunuldu. Eskişehir.
  • Şahin, A. E. (2003). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 166-175.
  • Taşdemir, M. (1997). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (2. Baskı). Kırşehir: Baran Ofset.
  • Tekışık, H. H. (1968). Yeni İlkokul Programı Uygulama Rehberi. Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Tekışık, H. H. ve Mıhçı, C. (1968). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Öğretim. Ankara: Balkanoğlu Matbaacılık.
  • Temuçin, F. (1966). İlköğretim Programı Taslağına Göre Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Eğitim-Öğretim. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Uşak Üniversitesi. (2010). Örneklem Büyüklüğü Hesaplama. [Online]: sosbil.usak.edu.tr/dokuman/orneklem.xls adresinden 15 Şubat 2011’de alınmıştır.
  • Veenman, S. (1995). Cognitive and noncognitive effects of multigrade and multi-age classes: a best-evidence synthesis. www.multiagelearninglabs.com/Research/Cognitive%20and%20noncognitive%20effects%20of%20multig rade%20and%20multi.doc. Retrieved on
  • November-2007, at URL:
  • Vithanapathirana, M. (2006). Training modules on multigrade teaching for multigrade teachers in Sri Lanka. [Online]: www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/fulltextSriLankaMGteachered.pdf. on
  • November-2008, at URL:
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M. (2005). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.

Analysis of the Professional Needs of the Teachers of Multigrade Classes

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 2, 491 - 503, 26.06.2012

Öz

This research was conducted to determine the professional needs of the teachers teaching in multigrade classes
in Turkey. In this research, the descriptive survey model was used. The research sample consisted of teachers of 238
multigrade classes. Data was gathered through the adaptation of “Multigrade Class Teacher Competency Scale”. The results
indicated multigrade class teachers have different professional needs in terms of school management works, curriculum
literacy, education and evaluation. However, the professional needs of multigrade class teachers are not varied according to
their gender, teaching experience, professional position, attending in-service trainings, their reason of appointment and the
willingness to teach in multigrade classes. The proffesional needs of the multigrade teachers based on the school features are
not varied according to the economic condition and the social environment of the school. On the other hand, multigrade
teachers who have taught the same class for three years have significantly more professional needs than the ones that have
taught the same class for one year.

Kaynakça

  • Aksoy, N. (2008a). Multigrade schooling in Turkey: an overview. International Journal of Educational Development, 28, 2: 218-228.
  • Aksoy, N. (2008b). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim-Öğretim: Genç ve Deneyimsiz Öğretmenlerin Görüşlerine Dayalı Bir Araştırma. Eğitim Bilim Toplum.6,21: 83-108.
  • Allen, J. (1997). Enchancing the effectiveness of single-teacher schools and multi-grade classes. Unesco in Collaboration with The Royal Ministry Of Education Research And Church Affairs, Norway.
  • Baş, T. (2006). Anket. (4. Baskı). Ankara: Seçkin Kitabevi.
  • Birch, I. & Lally, M. (1995). Multigrade Teaching in Primary Schools. UNESCO: Asia-Pacific Centre of Educational Innovation for Development. [Online]: Retrieved on 17-February-2008, at URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001038/103817e.pdf.
  • Collingwood, I. (1991). Multiclass teaching in primary schools. [Online]: Retrieved on 15-November-2007, at URL: http://www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/fulltextCollingwood.pdf.
  • Cornish, L. (2006). Parents’ view of composite classes in an Australian school. The Australian Educational Researcher. /aer/online/0602h.pdf. Retrieved on
  • November-2007, at URL:
  • http://www.aare.edu.au
  • Çınar, İ. (2004). Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okullarında İlkokuma Yazma Öğretimine İlişkin Bir Araştırma. [Online]: http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/arsiv/Cinar.htm adresinden 25 Şubat 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde Program Geliştirme (10. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-56.
  • Doğan H. (1979). Analiz ve Program Hazırlama. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Erdem, A. R., Kamacı, S. ve Aydemir, T. (2005). Birleştirilmiş Sınıfları Okutan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar: Denizli Örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 1 (1–2): 3–13.
  • Gutierrez, R. & Slavin, R. E. (1992). Achievement effects of the non-graded elementary school: A best evidence synthesis. Review of Educational Research, 62(4) 333-376.
  • Huberman, M. (1989). The professional life cycle of teachers. Teachers College Record, 91,1, 31-57.
  • Jakobson, E. (2007). Teachers' views of multigrade classes. Estonian case. A part of doctoral thesis. University of Tartu.
  • Juvane, V. (2005). Redefining the role of multi-grade teaching. [Online]: Retrieved on 15-Januray-2010, at URL: http://www.fao.org/sd/erp/addisababa/Papers/Multigrade%20Teaching%20(WGTP)_ENG.doc.
  • Kalaoje. E. (1990). Innovation of small rural schools Part lll. Evaluation small rural school ad their teaching Reports from the Faculty of Education 63. University of Oulu ( ln Finnish) (1990a) Eska Kaloje’nin Viewpoints on village schools and their development.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (16. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, K. (2005). Birleştirilmiş Sınıflar İle Bağımsız Sınıflarda İlk Okuma Yazma Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların Karşılaştırmalı İncelemesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılıç D. ve Abay S. (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Öğretmenlerin Öğrenme-Öğretme Sürecinde Karşılaştığı Problemlere İlişkin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 623-654.
  • Köksal, K. (2003). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Little, A. W. (1995). Multi-grade teaching - A review of research and practice. [Online]: Retrieved on 15- December-2008, at URL: http:/www.dfid.gov.uk/Pubs/files/mulgradeteachedpaper12.pdf.
  • Little, A.W. & Pridmore, P. (2004). The MUSE training programme: a final evaluation. [Online]: Retrieved on 01-December-2007, at URL: http://www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/fulltextReportOct2004.pdf.
  • Mason, D. A. & Burns, R. B. (1997). Reassessing the effects of combination classes . Educational Research and Evaluation. 3:1, 1— 53.
  • Miller, B. (1991). Teaching and learning in the multigrade classroom: student performance and instructional routines. [Online]: [Online]: Retrieved on 01-December-2007, at URL: http://www.ericdigests.org/pre- 9221/teaching.htm.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (1968). İlkokul Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. MEB. (2000). İlköğretim Okulu Ders Programları http://ttkb.meb.gov.tr/ogretmen/modules.php?name=downloads&d_op=MostPopular adresinden 15 Şubat 2010 tarihinde indirilmiştir. ve Öğretim Kılavuzları. [Online]:
  • MEB. (2005). Milli Eğitim İstatistikleri 2004-2005. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2009). İlköğretim 1, 2
  • Ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. [Online]:
  • http://talimterbiye.mebnet.net/Ogretim%20Programlari/ilkokul/2010-2011/HayatBilgisi
  • S%C4%B1n%C4%B1f.pdf adresinden 15 Aralık 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar ) Öğretim Programı. [Online]: http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden 15 Ekim 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Ministry of Education of Ontario. Combined grades. [Online]: Retrieved on 01-December-2007, at URL: http://www.edu.gov.on.ca/eng/parents/combinedClassrooms/combinedClassrooms.pdf.
  • Mulyran-Kyne, C. (2004). Teaching and learning in the multigrade classrooms: what teachers says. The Irish Journal of Education. 35, 5-19.
  • Özben, K. (1997). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Denizli:Pamukkale Üniversitesi.
  • Pridmore, P. (2004). Education for all: The Paradox of Multigrade Education. [Online]: Retrieved on 15-April- 2010, at URL: http://eprints.ioe.ac.uk/3748/. Rodop, H. (1950). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Öğretim Tekniği. Burdur: Yeni Burdur Basımevi.
  • Sağ, R., Savaş, B. ve Sezer, R. (2009). Burdur’daki Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Özellikleri, Sorunları ve İhtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17: 37-56.
  • Semerci, N., Keremgil, S., Meral, E., Pullu, S. ve Çetintaş, S. (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programına İlişkin Görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunuldu. Eskişehir.
  • Şahin, A. E. (2003). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 166-175.
  • Taşdemir, M. (1997). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (2. Baskı). Kırşehir: Baran Ofset.
  • Tekışık, H. H. (1968). Yeni İlkokul Programı Uygulama Rehberi. Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Tekışık, H. H. ve Mıhçı, C. (1968). Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Öğretim. Ankara: Balkanoğlu Matbaacılık.
  • Temuçin, F. (1966). İlköğretim Programı Taslağına Göre Birleştirilmiş Sınıflı Köy Okullarında Eğitim-Öğretim. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Uşak Üniversitesi. (2010). Örneklem Büyüklüğü Hesaplama. [Online]: sosbil.usak.edu.tr/dokuman/orneklem.xls adresinden 15 Şubat 2011’de alınmıştır.
  • Veenman, S. (1995). Cognitive and noncognitive effects of multigrade and multi-age classes: a best-evidence synthesis. www.multiagelearninglabs.com/Research/Cognitive%20and%20noncognitive%20effects%20of%20multig rade%20and%20multi.doc. Retrieved on
  • November-2007, at URL:
  • Vithanapathirana, M. (2006). Training modules on multigrade teaching for multigrade teachers in Sri Lanka. [Online]: www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/fulltextSriLankaMGteachered.pdf. on
  • November-2008, at URL:
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M. (2005). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Sağ

Ramazan Sezer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağ, R., & Sezer, R. (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İlköğretim Online, 11(2), 491-503.
AMA Sağ R, Sezer R. Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İOO. Haziran 2012;11(2):491-503.
Chicago Sağ, Ramazan, ve Ramazan Sezer. “Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin Mesleki eğitim ihtiyaçları”. İlköğretim Online 11, sy. 2 (Haziran 2012): 491-503.
EndNote Sağ R, Sezer R (01 Haziran 2012) Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İlköğretim Online 11 2 491–503.
IEEE R. Sağ ve R. Sezer, “Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları”, İOO, c. 11, sy. 2, ss. 491–503, 2012.
ISNAD Sağ, Ramazan - Sezer, Ramazan. “Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin Mesleki eğitim ihtiyaçları”. İlköğretim Online 11/2 (Haziran 2012), 491-503.
JAMA Sağ R, Sezer R. Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İOO. 2012;11:491–503.
MLA Sağ, Ramazan ve Ramazan Sezer. “Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin Mesleki eğitim ihtiyaçları”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 2, 2012, ss. 491-03.
Vancouver Sağ R, Sezer R. Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin mesleki eğitim ihtiyaçları. İOO. 2012;11(2):491-503.