Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 905 - 918, 26.06.2011

Öz

Eğitim-öğretim etkinliklerinin gerçekleştirildiği karmaşık bir süreç olan sınıf yönetimi, pek çok değişkenden etkilenmektedir. Bu değişkenlerden öğrenci başarısının en önemli belirleyicilerinden biri olan, öğretmenin sınıf yönetimi amacıyla sergilediği davranışlardır. Bu bağlamda bu makalenin amacı, öğretmenlerin hangi sınıf yönetimi davranışlarını sergiledikleri ve bu davranışların öğretmenlerin hangi özelliklerine bağlı olarak şekillendiğinin belirlenmesidir. Araştırma İzmir'in Buca, Konak ve Bornova merkez ilçelerinden rastgele seçilen 12 ilköğretim okulunda 198 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Sınıf Yönetimi Ölçeği” ile toplanmıştır. Ölçek yedi alt boyut ve 40 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması yapılmış ve Cronbach-Alfa Güvenilirlik Katsayısı 0,90 olarak saptanmıştır. Araştırma, öğretmenlerin cinsiyetlerine, öğretmenlik dallarına ve kıdemlerine göre, ölçeğin değişik alt boyutlarında gösterdikleri sınıf yönetimi davranışları arasında önemli farklılıklar olduğunu göstermektedir

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1998). Etkili Öğrenme ve Öğretme (2. baskı). İzmir: Kendi yayını.
  • Ağaoğlu, E. (2003). Sınıf yönetimiyle ilgili genel olgular. Sınıf Yönetimi. (Ed. Zeki Kaya). Pegem A Yayıncılık, 1–17.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Başar, H. (2005). Sınıf Yönetimi. (12. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2001). Sınıf yönetiminde öğretmen-öğrenci ilişkisi. Çağdaş Eğitim, 284, 1-12.
  • Celep, C. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2005). Research methods in education. (5.Ed.). London: RoutledgeFalmer.
  • Çelik, V. (2003). Sınıf Yönetimi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erden, M. (2003). Sınıf yönetimi, (2. baskı). İstanbul: Alkım yayınevi
  • Evertson, C. M. (1989). Improving elementary classroom management: A school based training program for beginning the year. Journal of Educational Research, 83 (2), 82-90.
  • Evertson, C. M. (1994). Classroom management for elementary teachers. ABD: Allyn & Bacon.
  • Fenwick, D. T. (1998). Managing space, energy, and self: junior high teachers' experiences of classroom management. http://www.sciencedirect.com adresinden 3 Haziran 2010 tarihinden indirilmiştir. and Teacher Education, 14 (6), 619-631. [Online]
  • Karslı, M.D. (2007). Sınıf yönetimi. İlköğretmen, 7, 54-58
  • Marzano, R. J., Marzano, J. S. ve Pickering, D. J. (2003), Classroom management that works: research- based strategies for every teacher. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD)
  • Morin, G. (2003). Does sex matter? Gender-related beliefs of male and female junior high school math teachers. [Online] http://suse-ice.stanford.edu/monographs/Morin.pdf adresinden 28 Nisan 2010 tarihinden indirilmiştir.
  • Özyürek, M. (2005). Olumlu sınıf yönetimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sanford, J. P., Emmer, E. T. ve Clements, B. S. (1983). Improving classroom management. Educational Leadership, 40 (7), 56-61.
  • Şahin, İ. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin iş doyum düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türnüklü, A. (2000). Sınıf içi davranış yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21, 141-152
  • Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research. 54 (2), 143-178.
  • Yeşilyurt, E. ve Çankaya, İ. (2008). Sınıf yönetimi açısından öğretmen niteliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2008 7( 23), 274-295. info@esosder.org. adresinden 30 Nisan 2010 tarihinden indirilmiştir.

Primary School Teachers\' Classroom Management Behaviors

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 3, 905 - 918, 26.06.2011

Öz

Classroom management, composed of a complex process in which instructional activities
are conducted, is affected by a number of variables. One of them is teachers' classroom management
behaviors one of the most important determinants of student achievement. After all, the purpose of this
article is to discern which classroom management behaviors teachers’ display, and how those behaviors
are formed in relation to which characteristics of teachers. The research was conducted at 12 primary
schools in Buca, Konak and Bornova- the metropolitan districts of İzmir and a total of 198 teachers were
randomly selected. The data of the research were collected through “The Classroom Management Scale”,
developed by the researchers. The scale consists of seven sub-dimensions and 40 items. The validity and
reliability studies of the scale were done, and the Cronbach Alpha Reliability Coefficient was found to be
0.90. The research has shown that teachers' classroom management behaviors in different subdimensions
vary significantly in terms of gender, branch, and experience.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1998). Etkili Öğrenme ve Öğretme (2. baskı). İzmir: Kendi yayını.
  • Ağaoğlu, E. (2003). Sınıf yönetimiyle ilgili genel olgular. Sınıf Yönetimi. (Ed. Zeki Kaya). Pegem A Yayıncılık, 1–17.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Başar, H. (2005). Sınıf Yönetimi. (12. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2001). Sınıf yönetiminde öğretmen-öğrenci ilişkisi. Çağdaş Eğitim, 284, 1-12.
  • Celep, C. (2000). Sınıf yönetimi ve disiplin. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2005). Research methods in education. (5.Ed.). London: RoutledgeFalmer.
  • Çelik, V. (2003). Sınıf Yönetimi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erden, M. (2003). Sınıf yönetimi, (2. baskı). İstanbul: Alkım yayınevi
  • Evertson, C. M. (1989). Improving elementary classroom management: A school based training program for beginning the year. Journal of Educational Research, 83 (2), 82-90.
  • Evertson, C. M. (1994). Classroom management for elementary teachers. ABD: Allyn & Bacon.
  • Fenwick, D. T. (1998). Managing space, energy, and self: junior high teachers' experiences of classroom management. http://www.sciencedirect.com adresinden 3 Haziran 2010 tarihinden indirilmiştir. and Teacher Education, 14 (6), 619-631. [Online]
  • Karslı, M.D. (2007). Sınıf yönetimi. İlköğretmen, 7, 54-58
  • Marzano, R. J., Marzano, J. S. ve Pickering, D. J. (2003), Classroom management that works: research- based strategies for every teacher. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD)
  • Morin, G. (2003). Does sex matter? Gender-related beliefs of male and female junior high school math teachers. [Online] http://suse-ice.stanford.edu/monographs/Morin.pdf adresinden 28 Nisan 2010 tarihinden indirilmiştir.
  • Özyürek, M. (2005). Olumlu sınıf yönetimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Sanford, J. P., Emmer, E. T. ve Clements, B. S. (1983). Improving classroom management. Educational Leadership, 40 (7), 56-61.
  • Şahin, İ. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin iş doyum düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türnüklü, A. (2000). Sınıf içi davranış yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21, 141-152
  • Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research. 54 (2), 143-178.
  • Yeşilyurt, E. ve Çankaya, İ. (2008). Sınıf yönetimi açısından öğretmen niteliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2008 7( 23), 274-295. info@esosder.org. adresinden 30 Nisan 2010 tarihinden indirilmiştir.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İdris Şahin

Uğur Altunay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahin, İ., & Altunay, U. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları. İlköğretim Online, 10(3), 905-918.
AMA Şahin İ, Altunay U. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları. İOO. Eylül 2011;10(3):905-918.
Chicago Şahin, İdris, ve Uğur Altunay. “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları”. İlköğretim Online 10, sy. 3 (Eylül 2011): 905-18.
EndNote Şahin İ, Altunay U (01 Eylül 2011) İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları. İlköğretim Online 10 3 905–918.
IEEE İ. Şahin ve U. Altunay, “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları”, İOO, c. 10, sy. 3, ss. 905–918, 2011.
ISNAD Şahin, İdris - Altunay, Uğur. “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları”. İlköğretim Online 10/3 (Eylül 2011), 905-918.
JAMA Şahin İ, Altunay U. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları. İOO. 2011;10:905–918.
MLA Şahin, İdris ve Uğur Altunay. “İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 3, 2011, ss. 905-18.
Vancouver Şahin İ, Altunay U. İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Davranışları. İOO. 2011;10(3):905-18.