Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 421 - 429, 26.06.2011

Öz

Bu araştırmanın amacı okulöncesi öğretmen adaylarının, Materyal Geliştirme dersine ilişkin görüşlerinin saptanmasıdır. Araştırma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programının 3. sınıfına devam eden 55 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yer alan öğrencilere, dersi değerlendirmelerine yönelik açık uçlu soruların yer aldığı bir form uygulanmıştır. Değerlendirme formunda öğrencilerin ders sonunda kazandıkları bilgi ve beceriler, derse ilişkin beklentileri ve önerileri ile ilgili sorular sorulmuştur. Öğrencilerin değerlendirme formunda yer alan sorulara vermiş oldukları cevaplar kaydedilmiş ve cevaplarda yer alan ifadeler betimsel analiz tekniği ile özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Formların analizinden elde edilen bulgulara göre, aday öğretmenler Materyal Geliştirme dersinde en çok yaratıcılıklarının geliştiğini ve yaratıcı ürünler tasarlayabildiklerini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra aday öğretmenler bu ders kapsamında çoğunlukla origami gibi farklı tekniklere ve uygulamalara yer verilmesini istediklerini ifade etmişlerdir. Aday öğretmenler, gelecek yıllarda Materyal Geliştirme dersinde uygulanmak üzere, taş boyama, kâğıt hamuru (papier mache) gibi farklı yöntemler ve farklı materyaller ile uygulama yapılması, ayrıca endüstriyel tasarım ve oyuncak tasarımı gibi farklı tasarım örneklerinin gösterilmesi, çocuklarla birlikte ortak materyal geliştirilmesi ve bunun bir uygulama içinde kullanılması gibi önerilerde bulunmuşlardır. Çalışmadan elde edilen bulgular tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur

Kaynakça

  • Bilgin Aksu, M. ve Demirtaş, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi II Dersine İlişkin Görüşleri (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 3-21.
  • Bozdoğan, A.E. ve Altunçekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5E Öğretim Modelinin Kullanılabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 579-590.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • California Department of Education, (2004). Visual and performing arts framework. http://www.cde.ca.gov/ci/cr/cf/documents/vpaframewrk.pdf adresinden 14 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Çoklar, A.N. ve Şahin, Y.L. (2008). Assesments of Ceit Department Students Related to Computer Hardware Course. 8th International Educational Technology Conference. Eskişehir: Anadolu University, http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/14.doc adresinden 10 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Drew, W.F. (1995). Recycled Materials: Tools For Creative Thinking. Scholastic Early Childhood Today, 9(5), 36-43.
  • Eckoff, A. & Spearman, M. (2009). Rethink, reimagine, reinvent: the Reggio Emilia Approach to incorporating reclaimed materials in children’s artworks. Art Education, 62(2), 10-16.
  • Erdemir, N. ve Kandır, A. (2002). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaratıcı Sanat Etkinlikleri. Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi Sempozyumu. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ersoy, F. (2006). Öğretmen Adaylarının Gelişim Dosyasına Dayalı Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 5(1), 85-95, http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 15 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Faraday, A. (1990). Young children and art: the importance of critical studies. Early Child Development and Care, 59,73-86.
  • Gandini, L. & Kaminsky, J. (2005). Remida, the creative recycling center in Reggio Emilia: An interwiev with Elena Giacopini, Graziella Brighenti, Arturo Bertoldi, and Alba Ferrari. Innovations in Early Education, 12(3), 1-13.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Gökaydın, N. (2002). Temel Sanat Eğitimi. Ankara: MEB Yayınları.
  • Güven, S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştime Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği).Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 165-179.
  • Hurwitz, A. & Day, M. (1995). Children and their art. USA: Harcourt Brace College Publishers.
  • Karamustafaoğlu, S., Üstün, A. ve Kandaz, U. (2004). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen ve Doğa Etkinliklerini Uygulayabilme Düzeylerinin Belirlenmesi. H.Atılgan ve İ. Çınar (Editör). XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri Kitabı, (s.346-347). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Lowenfeld, V. & Brittain, W.L. (1987). Creative and Mental Growth (8th Ed.). New Jersey: Prentice Hall.
  • McKean, B. (2001). Concerns and considerations for teacher development in the arts. Arts Education Policy Review,102(4),27-32.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2006). İlköğretim Sanat Etkinlikleri Dersi Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Newton, L.D. & Newton, D.P. (2005). Thinking about art: could elementary textbooks serve as models of practice to help new teachers and non-specialists support reasoning in art? The International Journal of Art & Design Education, 24(3),315-324.
  • Öztürk, Ş. ve Darıca, N. (2003). Çocuk Gelişimi ve Okulöncesi Eğitimi Öğretmenliği, Anaokulu Öğretmenliği ve Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programlarında Yer Alan Yaratıcılıkla İlgili Derslere İlişkin Görüşler. Eğitim Araştırmaları, 4(13), 10-21.
  • Pehlivan, H. (2006). İlköğretim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sanat Eğitiminde İnternet Sitesi Oluşturmaları ve Görüşleri. İlköğretim Online, 5(2), 35-47, http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 15 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Sahasrabudhe, P. (2006). Design for learning through the arts. International Journal of Education Through Art, 2(2), 77-92.
  • Schiller, W. (2005). Children’s perceptions of live arts performances: a longitudinal study. Early Child Development and Care, 176(6), 543-552.
  • Székely, G. (2001). Handmade art. Art and Activities, 38-42
  • Szyba, C.M. (1999). Why do some teachers resist offering appropriate, open-ended art activities for young children? Young Children, 54(1), 16-20.
  • Şahin, E. ve Özkılıç, R. (2005). Okulöncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Uygulama Dersleri İçin Hazırlanan Uygulama Kılavuzu Hakkındaki Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 115-133.
  • Turgut, M., Yılmaz, S. ve Firuzan, A.R. (2008). Okul Deneyimi Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Üniversite ve Toplum, http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=361 adresinden 10 Nisan 2010 arihinde indirilmiştir.
  • Yelken, T. (2006). İlköğretim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Bilgiler Dersinde Tamamlayıcı Değerlendirme Yaklasımları Konusundaki Görüsleri. Sosyal Bilimler Arastırmaları Dergisi, 2, 58-75
  • Yelken, T.Y. ve Alıcı, D. (2008). Öğretmen Adaylarının Hazırladıkları Performansa Dayalı Değerlendirme Materyallerine İlişkin Görüşlerinin ve Değerlendirmelerinin İncelenmesi. Journal of Qafqaz University, 24, 222- 235.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Altıncı Baskı).Ankara: Seçkin Yayıncılık.

A Study on the Viewpoints of Preschool Teacher Candidates on Design of Instructional Materials Course

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 421 - 429, 26.06.2011

Öz

The purpose of this study is to find out the viewpoints of preschool teacher candidates on Design of Instructional
Materials course. The survey was conducted among 55 students in the third-year of the undergraduate programme in Preschool
Teaching in the Faculty of Education Sciences at Ankara University, Turkey. The data were collected through a form with openended
questions which allowed the students to evaluate the course. The evaluation form included questions about the knowledge
and skills the students acquired at the end of the course, and their expectations and suggestions concerning the course. The
students’ replies to the questions were recorded, and the expressions in their replies were summarized and interpreted by
descriptive analysis technique. According to the findings obtained from the analysis of the forms, the teacher candidates
mentioned most frequently that their creativity improved and that they were able to design creative products in Design of
Instructional Materials course. Asked what they wished to learn most in this course, the respondents mostly mentioned the
integration of various techniques and applications such as origami. The teacher candidates made such suggestions as using diverse
techniques such as stone painting and papier mache, employing different design types such as industrial design or toy design,
developing materials in collaboration with children, and applying all these in a setting of practice in the following years in Design
of Instructional Materials course. The findings of the study were discussed, and suggestions were made.

Kaynakça

  • Bilgin Aksu, M. ve Demirtaş, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Okul Deneyimi II Dersine İlişkin Görüşleri (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 3-21.
  • Bozdoğan, A.E. ve Altunçekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5E Öğretim Modelinin Kullanılabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 579-590.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. ve Kılıç, E. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5.Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • California Department of Education, (2004). Visual and performing arts framework. http://www.cde.ca.gov/ci/cr/cf/documents/vpaframewrk.pdf adresinden 14 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Çoklar, A.N. ve Şahin, Y.L. (2008). Assesments of Ceit Department Students Related to Computer Hardware Course. 8th International Educational Technology Conference. Eskişehir: Anadolu University, http://ietc2008.home.anadolu.edu.tr/ietc2008/14.doc adresinden 10 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Drew, W.F. (1995). Recycled Materials: Tools For Creative Thinking. Scholastic Early Childhood Today, 9(5), 36-43.
  • Eckoff, A. & Spearman, M. (2009). Rethink, reimagine, reinvent: the Reggio Emilia Approach to incorporating reclaimed materials in children’s artworks. Art Education, 62(2), 10-16.
  • Erdemir, N. ve Kandır, A. (2002). Erken Çocukluk Eğitiminde Yaratıcı Sanat Etkinlikleri. Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi Sempozyumu. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ersoy, F. (2006). Öğretmen Adaylarının Gelişim Dosyasına Dayalı Değerlendirmeye İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 5(1), 85-95, http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 15 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Faraday, A. (1990). Young children and art: the importance of critical studies. Early Child Development and Care, 59,73-86.
  • Gandini, L. & Kaminsky, J. (2005). Remida, the creative recycling center in Reggio Emilia: An interwiev with Elena Giacopini, Graziella Brighenti, Arturo Bertoldi, and Alba Ferrari. Innovations in Early Education, 12(3), 1-13.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği Sürecinde Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Gökaydın, N. (2002). Temel Sanat Eğitimi. Ankara: MEB Yayınları.
  • Güven, S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştime Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği).Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 165-179.
  • Hurwitz, A. & Day, M. (1995). Children and their art. USA: Harcourt Brace College Publishers.
  • Karamustafaoğlu, S., Üstün, A. ve Kandaz, U. (2004). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen ve Doğa Etkinliklerini Uygulayabilme Düzeylerinin Belirlenmesi. H.Atılgan ve İ. Çınar (Editör). XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı Bildiri Özetleri Kitabı, (s.346-347). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Lowenfeld, V. & Brittain, W.L. (1987). Creative and Mental Growth (8th Ed.). New Jersey: Prentice Hall.
  • McKean, B. (2001). Concerns and considerations for teacher development in the arts. Arts Education Policy Review,102(4),27-32.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2006). İlköğretim Sanat Etkinlikleri Dersi Programı ve Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Newton, L.D. & Newton, D.P. (2005). Thinking about art: could elementary textbooks serve as models of practice to help new teachers and non-specialists support reasoning in art? The International Journal of Art & Design Education, 24(3),315-324.
  • Öztürk, Ş. ve Darıca, N. (2003). Çocuk Gelişimi ve Okulöncesi Eğitimi Öğretmenliği, Anaokulu Öğretmenliği ve Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programlarında Yer Alan Yaratıcılıkla İlgili Derslere İlişkin Görüşler. Eğitim Araştırmaları, 4(13), 10-21.
  • Pehlivan, H. (2006). İlköğretim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sanat Eğitiminde İnternet Sitesi Oluşturmaları ve Görüşleri. İlköğretim Online, 5(2), 35-47, http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 15 Nisan 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Sahasrabudhe, P. (2006). Design for learning through the arts. International Journal of Education Through Art, 2(2), 77-92.
  • Schiller, W. (2005). Children’s perceptions of live arts performances: a longitudinal study. Early Child Development and Care, 176(6), 543-552.
  • Székely, G. (2001). Handmade art. Art and Activities, 38-42
  • Szyba, C.M. (1999). Why do some teachers resist offering appropriate, open-ended art activities for young children? Young Children, 54(1), 16-20.
  • Şahin, E. ve Özkılıç, R. (2005). Okulöncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Uygulama Dersleri İçin Hazırlanan Uygulama Kılavuzu Hakkındaki Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 115-133.
  • Turgut, M., Yılmaz, S. ve Firuzan, A.R. (2008). Okul Deneyimi Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Üniversite ve Toplum, http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=361 adresinden 10 Nisan 2010 arihinde indirilmiştir.
  • Yelken, T. (2006). İlköğretim Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyal Bilgiler Dersinde Tamamlayıcı Değerlendirme Yaklasımları Konusundaki Görüsleri. Sosyal Bilimler Arastırmaları Dergisi, 2, 58-75
  • Yelken, T.Y. ve Alıcı, D. (2008). Öğretmen Adaylarının Hazırladıkları Performansa Dayalı Değerlendirme Materyallerine İlişkin Görüşlerinin ve Değerlendirmelerinin İncelenmesi. Journal of Qafqaz University, 24, 222- 235.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Altıncı Baskı).Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Acer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acer, D. (2011). Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 421-429.
AMA Acer D. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. İOO. Haziran 2011;10(2):421-429.
Chicago Acer, Dilek. “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10, sy. 2 (Haziran 2011): 421-29.
EndNote Acer D (01 Haziran 2011) Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. İlköğretim Online 10 2 421–429.
IEEE D. Acer, “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”, İOO, c. 10, sy. 2, ss. 421–429, 2011.
ISNAD Acer, Dilek. “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10/2 (Haziran 2011), 421-429.
JAMA Acer D. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. İOO. 2011;10:421–429.
MLA Acer, Dilek. “Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 2, 2011, ss. 421-9.
Vancouver Acer D. Okulöncesi Öğretmen Adaylarının Materyal Geliştirme Dersine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. İOO. 2011;10(2):421-9.