Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 576 - 592, 26.06.2011

Öz

Bu araştırma anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına uygulanan Erken Öğrenme Becerilerini
Destekleyici Eğitim Programı’nın çocukların erken öğrenme becerilerine etkisini incelemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırma deneme modelinde olup kontrol gruplu ön-test/son-test modeli uygulanmıştır. Araştırma
örneklemini tesadüfî örnekleme ile seçilmiş olan ilköğretim okulu anasınıflarına devam eden 61–72 aylık
çocuklar oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Test of Eraly Learning Skills (TELS)
uygulanmıştır. Araştırmada çocukların Erken Öğrenme Becerileri’ne Erken Öğrenme Becerileri Destekleyici
Eğitim Programı’nın etkisini incelemek amacıyla araştırmacı tarafından Erken Öğrenme Becerilerini
Destekleyici Eğitim Programı (EÖBDEP) hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırma sonucunda deneme grubu
çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri (Düşünme, Dil, Sayı Alt Becerileri ve Erken Öğrenme Becerileri
Toplam Puan) puan ortalamaları kontrol grubundakilerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arı, R. (2008). Eğitim Psikolojisi. 4. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aunio, P., Hautamaki, J. & Van Luit, J. (2005). Mathematical thinking intervention programmes for preschool children with normal and low number sense. European Journal of Special Needs Education, volume 20, No. 2, pp. 131-146 (16).
  • Aydın, Ö. F. (1997). Başbakanlık sosyal hizmetler çocuk esirgeme kurumunda bulunan 5-6 yaş grubu çocuklara uygulanan dil eğitim programının dil gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Barnett, W. S., Jung, K., Yarosz, D. J., Thomas, J., Hornbeck, A., Stechuk, R. & Burns, S. (2008). Educational effects of the Tools of the Mind curriculum: A randomized trial. Early Childhood Research Quarterly, 23: 299–313.
  • Başaran, N. (2006). Erken oğrenme becerilerini değerlendirme aracının Tokat örnekleminde 48–66 aylık Türk çocuklarına uyarlanması, Gazi University.
  • Beaty, J.J. (2000). Skills for preschool teachers. (6th Ed.). New Jersey: Merrill Publishing Company.
  • Benson, C. «I don’t think I can do it; I can’t work it out for myself» The importance of providing primary children with thinking skills for their future lives. Faculty of Education, University of Central England, Westbourne Road, Edgbaston, Birmingham. [Online] Retrieved on 23-July2008, at URL: http://www.unesco.org/education/educprog/ste/pdf_files/connect/ClareBenson.PDF
  • Charlesworth, R. & Radeloff D.J. (1991). Experiences in math for young children. (2th Ed.). New York: Delmar Publishers Inc.
  • Charlesworth, R. (2005). Prekindergarten mathematics: connecting with national standards. Early Childhood Education Journal, vol. 32, no. 4.
  • Clements, D. H. (1983). Training effects on the development and generalization of Piagetian logical operations and counting strategies. The Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development.
  • Clements, D. H. & Sarama J. (2009). Learning and Teaching Early Math. New York: Routledge.
  • Copley, J.V. (2000). The young child and mathemamatics. National Association for the Education of Young Children, USA.
  • Coşkun, F. (1990). Anaokuluna giden beş yaş cocuklarının 1-5’e kadar sayı sembollerini öğrenmelerinde geleneksel eğitim ile bilgisayar eğitiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Danışman, N. (2003). Oyunun 5-6 yaş grubu cocuklarının dil gelişimine etkileri. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. Bildiri Kitabı 3. Kuşadası-Türkiye.
  • Demirtaş, H. (2005). Altı yaş çocuklarının matematiksel kavramlardan sınıflandırma ve sıralamayı High/Scope eğitim programına göre kazanma durumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, GaziÜniversitesi.
  • Dere, H. (2000). Okul oncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş cocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Eastman, P. (2001). The Preschool Years: A Time for Learning. Theory Into Practice, 28, 53-57.
  • Glevey, K. E. (2008). Thinking skills in England's national curriculum. Journal of Improving Schools, vol. 11, no. 2, 115-125.
  • Jackman, L.H. (2005). Early education curriculum: A child’s connection to the world (3th Ed.). New York: Thomson Delmar Learning.
  • Kefi, S. (2003). “Okul oncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 ay arası çocukların dil gelişim düzeylerine bu kurumlarda High/Scope programı ile eğitim almalarıyla, geleneksel program ile eğitim almalarının etkisinin incelenmesi”. Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. Bildiri Kitabı 3. Kuşadası-Türkiye.
  • Lonigan, C. J. & Whitehurst, G. J. (1998). Relative efficacy of parent and teacher involvement in a shared-reading intervention for preschool children from low-income backgrounds. Early Childhood Research Quarterly, vol. 13, issue 2, 263-290.
  • Pagani, L.S., Jalbert, J. & Girard, A. (2006). Does preschool enrichment of precursors to arithmetic influence intuitive knowledge of number in low income children? Early Childhood Education Journal, Vol. 34, No. 2.
  • Sancak, Ö. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına sayı ve sekil kavramlarının kazandırılmasında bilgisayar destekli eğitim ile geleneksel eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, GaziÜniversitesi.
  • Sophian, C. (2004). Mathematics for the future: developing a Head Start curriculum to support mathematics learning. Early Childhood Research Quarterly, vol. 19, issue 1, p59.
  • Starkey, P., Klein, A., & Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, vol. 19, issue 1, pp 99-120.
  • Şimşek, Ö. (2007). Anasınıfına devam eden çocukların okuma olgunluğu düzeyine Türkçe dil etkinlik programının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, GaziÜniversitesi.
  • Turhan, G. (2004). Anasınıfına devam eden alt sosyo-ekonomik düzeydeki çocuklara uygulanan matematiksel kavramları destekleyici eğitim programının cümle ve sayı olgunluğuna etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Ürkün, M. (1992). Okul öncesi dönemde 4-5 yaşlarındaki çocuklara uygulanan matematiksel kavramlara dayalı destekleyici eğitim modelinin yaş ve cinsiyete göre etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, HacettepeÜniversitesi.
  • Venn, E. C. & Jahn, M. D. (1998). Teaching and Learning in Preschool. International Reading Association. USA.
  • Wegerif, R. (2007). Chapter: Teaching thinking: metaphors and taxonomies. Dialogic Education and Technology, vol: 7. pp: 125-157.
  • Yayla, Ş. (2003). Alt sosyo-ekonomik düzeydeki ailelerden gelen 60-72 aylar arasındaki çocuklara uygulanan dil eğitim programının cocukların dil gelişimine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz Bolat, E. ve Dikici Sığırtmaç, A. (2006). Sayı ve işlem kavramı kazanımında müzikli oyunların etkisi. Ege Eğitim Dergisi, (7) 2: 43–56.
  • Young-Loveridge, J. M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly, 19, 82–98.
  • Zembat, R., Aydın, A. ve Duman, H. G. (2006). “Beş yaş grubu cocuklar için hazırlanmış aile katılımlı dil eğitimi programının dil gelişimine etkisinin incelenmesi”. Avrupa Birliği Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (Uluslar arası Katılımlı). Program ve Bildiri Özetleri Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.

An Examination of the Effect of Supportive Educational Programs on Early Learning Skills of 61 to72-month-old Turkish Children

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 576 - 592, 26.06.2011

Öz

This study was undertaken to examine the effect of the Supportive Education Program for Early
Learning Skills (SEPELS) on early learning skills of six-year-old children attending to nursery school. The
study has an experimental model and applied with a pre-test/post-test design. The sample of the study is
composed of 61-72-month-old children attending nursery classes of the primary schools chosen randomly. Test
of Early Learning Skills (TELS) was administrated to collect data for the study. In this study, the researcher
prepared and applied SEPELS to find out the effects of the SEPELS on children’s Early Learning Skills (ELS).
As a result of this study, it was found out that average ELS scores of the children in the experimental group
were significantly higher than those of the ones in the control group.

Kaynakça

  • Arı, R. (2008). Eğitim Psikolojisi. 4. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aunio, P., Hautamaki, J. & Van Luit, J. (2005). Mathematical thinking intervention programmes for preschool children with normal and low number sense. European Journal of Special Needs Education, volume 20, No. 2, pp. 131-146 (16).
  • Aydın, Ö. F. (1997). Başbakanlık sosyal hizmetler çocuk esirgeme kurumunda bulunan 5-6 yaş grubu çocuklara uygulanan dil eğitim programının dil gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Barnett, W. S., Jung, K., Yarosz, D. J., Thomas, J., Hornbeck, A., Stechuk, R. & Burns, S. (2008). Educational effects of the Tools of the Mind curriculum: A randomized trial. Early Childhood Research Quarterly, 23: 299–313.
  • Başaran, N. (2006). Erken oğrenme becerilerini değerlendirme aracının Tokat örnekleminde 48–66 aylık Türk çocuklarına uyarlanması, Gazi University.
  • Beaty, J.J. (2000). Skills for preschool teachers. (6th Ed.). New Jersey: Merrill Publishing Company.
  • Benson, C. «I don’t think I can do it; I can’t work it out for myself» The importance of providing primary children with thinking skills for their future lives. Faculty of Education, University of Central England, Westbourne Road, Edgbaston, Birmingham. [Online] Retrieved on 23-July2008, at URL: http://www.unesco.org/education/educprog/ste/pdf_files/connect/ClareBenson.PDF
  • Charlesworth, R. & Radeloff D.J. (1991). Experiences in math for young children. (2th Ed.). New York: Delmar Publishers Inc.
  • Charlesworth, R. (2005). Prekindergarten mathematics: connecting with national standards. Early Childhood Education Journal, vol. 32, no. 4.
  • Clements, D. H. (1983). Training effects on the development and generalization of Piagetian logical operations and counting strategies. The Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development.
  • Clements, D. H. & Sarama J. (2009). Learning and Teaching Early Math. New York: Routledge.
  • Copley, J.V. (2000). The young child and mathemamatics. National Association for the Education of Young Children, USA.
  • Coşkun, F. (1990). Anaokuluna giden beş yaş cocuklarının 1-5’e kadar sayı sembollerini öğrenmelerinde geleneksel eğitim ile bilgisayar eğitiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Danışman, N. (2003). Oyunun 5-6 yaş grubu cocuklarının dil gelişimine etkileri. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. Bildiri Kitabı 3. Kuşadası-Türkiye.
  • Demirtaş, H. (2005). Altı yaş çocuklarının matematiksel kavramlardan sınıflandırma ve sıralamayı High/Scope eğitim programına göre kazanma durumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, GaziÜniversitesi.
  • Dere, H. (2000). Okul oncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş cocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Eastman, P. (2001). The Preschool Years: A Time for Learning. Theory Into Practice, 28, 53-57.
  • Glevey, K. E. (2008). Thinking skills in England's national curriculum. Journal of Improving Schools, vol. 11, no. 2, 115-125.
  • Jackman, L.H. (2005). Early education curriculum: A child’s connection to the world (3th Ed.). New York: Thomson Delmar Learning.
  • Kefi, S. (2003). “Okul oncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 ay arası çocukların dil gelişim düzeylerine bu kurumlarda High/Scope programı ile eğitim almalarıyla, geleneksel program ile eğitim almalarının etkisinin incelenmesi”. Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı. Bildiri Kitabı 3. Kuşadası-Türkiye.
  • Lonigan, C. J. & Whitehurst, G. J. (1998). Relative efficacy of parent and teacher involvement in a shared-reading intervention for preschool children from low-income backgrounds. Early Childhood Research Quarterly, vol. 13, issue 2, 263-290.
  • Pagani, L.S., Jalbert, J. & Girard, A. (2006). Does preschool enrichment of precursors to arithmetic influence intuitive knowledge of number in low income children? Early Childhood Education Journal, Vol. 34, No. 2.
  • Sancak, Ö. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına sayı ve sekil kavramlarının kazandırılmasında bilgisayar destekli eğitim ile geleneksel eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, GaziÜniversitesi.
  • Sophian, C. (2004). Mathematics for the future: developing a Head Start curriculum to support mathematics learning. Early Childhood Research Quarterly, vol. 19, issue 1, p59.
  • Starkey, P., Klein, A., & Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, vol. 19, issue 1, pp 99-120.
  • Şimşek, Ö. (2007). Anasınıfına devam eden çocukların okuma olgunluğu düzeyine Türkçe dil etkinlik programının etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, GaziÜniversitesi.
  • Turhan, G. (2004). Anasınıfına devam eden alt sosyo-ekonomik düzeydeki çocuklara uygulanan matematiksel kavramları destekleyici eğitim programının cümle ve sayı olgunluğuna etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Ürkün, M. (1992). Okul öncesi dönemde 4-5 yaşlarındaki çocuklara uygulanan matematiksel kavramlara dayalı destekleyici eğitim modelinin yaş ve cinsiyete göre etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, HacettepeÜniversitesi.
  • Venn, E. C. & Jahn, M. D. (1998). Teaching and Learning in Preschool. International Reading Association. USA.
  • Wegerif, R. (2007). Chapter: Teaching thinking: metaphors and taxonomies. Dialogic Education and Technology, vol: 7. pp: 125-157.
  • Yayla, Ş. (2003). Alt sosyo-ekonomik düzeydeki ailelerden gelen 60-72 aylar arasındaki çocuklara uygulanan dil eğitim programının cocukların dil gelişimine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Yılmaz Bolat, E. ve Dikici Sığırtmaç, A. (2006). Sayı ve işlem kavramı kazanımında müzikli oyunların etkisi. Ege Eğitim Dergisi, (7) 2: 43–56.
  • Young-Loveridge, J. M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly, 19, 82–98.
  • Zembat, R., Aydın, A. ve Duman, H. G. (2006). “Beş yaş grubu cocuklar için hazırlanmış aile katılımlı dil eğitimi programının dil gelişimine etkisinin incelenmesi”. Avrupa Birliği Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Bugünü ve Geleceği Sempozyumu (Uluslar arası Katılımlı). Program ve Bildiri Özetleri Kitabı. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Maide Orçan Bu kişi benim

Adalet Kandır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Orçan, M., & Kandır, A. (2011). 61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 576-592.
AMA Orçan M, Kandır A. 61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi. İOO. Haziran 2011;10(2):576-592.
Chicago Orçan, Maide, ve Adalet Kandır. “61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10, sy. 2 (Haziran 2011): 576-92.
EndNote Orçan M, Kandır A (01 Haziran 2011) 61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi. İlköğretim Online 10 2 576–592.
IEEE M. Orçan ve A. Kandır, “61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi”, İOO, c. 10, sy. 2, ss. 576–592, 2011.
ISNAD Orçan, Maide - Kandır, Adalet. “61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10/2 (Haziran 2011), 576-592.
JAMA Orçan M, Kandır A. 61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi. İOO. 2011;10:576–592.
MLA Orçan, Maide ve Adalet Kandır. “61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 2, 2011, ss. 576-92.
Vancouver Orçan M, Kandır A. 61-72 Aylık Türk Çocuklarının Erken Öğrenme Becerilerine Destekleyici Eğitim Programlarının Etkisinin İncelenmesi. İOO. 2011;10(2):576-92.