Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 593 - 607, 26.06.2011

Öz

Bu çalışmayla, birleştirilmiş sınıflarda zorunlu İngilizce dersinin yürütülmesine ilişkin öğretmen görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada sınıf öğretmenliği mezunu 5 erkek 5 kadın olmak üzere toplam 10 öğretmen ile görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler nitel analiz tekniklerine uygun olarak çözümlenmiştir. Araştırmaya ilişkin verilerin toplanmasında, 10 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, birleştirilmiş sınıflarda İngilizce derslerini yürüten sınıf öğretmenlerinin kendilerini bu alanda yetersiz gördüklerini, bunun nedeninin İngilizcenin kendi branşları olmaması ve bu konuda herhangi bir ders almamaları olarak tespit edilmiştir. Öğretmenlerin birleştirilmiş sınıflarda yaşadıkları diğer bir sınırlılık da sınıfların birleşik ve programın müstakil sınıflara göre yapılmasıdır. Öğretmenler zamanın sınırlı olması nedeniyle materyal hazırlamakta güçlük çektiklerini böylece öğrencilere görsel araçlar sunamadıklarını ifade etmişlerdir. Ancak tüm bu engeller öğretmenlerin yabancı dilin zorunlu olması gerektiği görüşlerini olumsuz yönde etkilememiştir. Araştırmanın sonucunda, birleştirilmiş sınıflarda İngilizce derslerini ya branş öğretmenlerinin ya da İngilizce öğretebilecek yeterlilikte olan sınıf öğretmenlerinin yürütmesi gerektiği ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • Abacıoğlu, T. (2002). Çocuklara Oyunlarla Yabancı Dil Öğretimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Abay, S. (2006). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Öğretmenlerin Öğretme-Öğrenme Sürecinde Karşılaştığı Sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi: Erzurum.
  • Aslan, N. (2008). Dünyada Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Uygulamaları ve Türkiye’deki Durum. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (35), 1- 9.
  • Bikçentayev, V. R. (1999). Çok Erken Yaşlarda Çocuklara Yabancı Dil Eğitimi. (Online): http://dilokulu.com adresinden 20 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Brown, H. D. (1980). Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Büyükduman, F.İ. (2001). İlköğretim Okullarında Görev Yapan İngilizce Öğretmenlerinin Milli Eğitim Bakanlığı Birinci Kademe İngilizce Öğretim Programına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Canbazoğlu, S., Demirelli, H. ve Kavak, N. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine Ait Konu Alan Bilgileri İle Pedagojik Alan Bilgileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim-Online, 9(1), 275-291, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 20 Mart 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Demirel, Ö. (2010). Yabancı Dil Öğretimi: Dil Pasaportu, Dil Biyografisi, Dil Dosyası (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • De Houwer, A. (1999). Two or More Languages in Early Childhood: Some General Points and Practical Recommendations, http://www.cal.org/resources/digest/earlychild.html adresinden 09.02.2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Er, K.O. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf İngilizce Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erdoğan, T. (2007). İlköğretim 3. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabı ve Öğrenci Çalışma Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşıma Uygunluğu. Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8 (14), 163- 172.
  • Gömleksiz, M.N. (2002). Üniversitelerde Yürütülen Yabancı Dil Derslerine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 143158.
  • Halliwell, S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom,Longman: London.
  • Harman, K. (1999). İlköğretim Okullarında Yabancı Dil Dersi Program Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing Qualitative Research in Education Settings, State University of New York Press. İlter, B. ve Er, S. (2007). Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Üzerine Veli ve Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 21-30.
  • İşpınar, D. (2005). Çocuklara İngilizce Öğretiminde Öğretmenlerin Farkındalığı Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Krashen, S. (1981), Second Language Acquisition and Second language Learning, Permagon, Oxford.
  • Lang, S. (2009). Learning a second language is good, http://www.news.cornell.edu/stories/may09/bilingual.kids.sl.html adresinden 09.02.2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). “2008 Yılı Bütçesine İlişkin Rapor.” [Online], sgb.meb.gov.tr/but_kesin_hesap/2008yil_butcesine_İliskin_rapor.doc adresinden 20 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Yabancı Dil (İngilizce) Öğretim Programı. Milli Eğitim Basımevi, Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1997). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Yabancı Dil (İngilizce) Öğretim Programı. Milli Eğitim Basımevi, Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1993). İlkokul Programı. Tebliğler Dergisi, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). İngilizce Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterlilikleri, http://otmg..gov.tr/YetGenel.html adresinden 20 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Mirici, İ.H. (2001). Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi: İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar Örneği. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Özben, K. (1997). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Snuggs, C.(2008). The Benefits of Teaching Multiple Languages in Daycare or Preschool. Foreign Language in Preschool (January, 28). [Online]: Retrieved on 21-May-2010, atURL:http://daycare.suite101.com/article.cfm/foreign_language_in_preschool#ixzz0odgzOu7
  • Şahin, A. E. (2003). Birleştirilmiş Sınıflar Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 166-175.
  • Şahin, Ç. (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (1. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Şevik, M. (2008). Avrupa Ülkelerinde İlköğretim Birinci Kademe Zorunlu Yabancı Dil Öğretiminin Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1):133-160.
  • Şevik, M. (2009). İlköğretim Birinci Kademede Yabancı Dil Öğretimi ve Sınıf Öğretmenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,42(1):377-401.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: SeçkinYayıncılık.
  • Yıldız, S.Ş. (2009). 2005 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Birleştirilmiş Sınıflarda Uygulanabilirliliğinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Nitel Bir Çalışma) Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.

Teachers\' Views With Regard to Teaching English in Multigraded Classrooms

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 2, 593 - 607, 26.06.2011

Öz

The aim of this research was to determine the teachers’ views with regard to teaching English as a
foreign language in multigraded classrooms. The participants of the study consisted of ten (five females and five
males) class teachers. They were all graduated from Faculty of Education. Semi-structured interview form was
used as a data gathering tool in research. As a summary, when findings of this study were examined, it was seen
that class teachers had difficulty in teaching English due to many factors. Among these factors, the most
important was that they did not know English as well as a foreign language teacher. Insufficient time and
material were also the most noted barriers to teaching in multigraded classrooms.

Kaynakça

  • Abacıoğlu, T. (2002). Çocuklara Oyunlarla Yabancı Dil Öğretimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Abay, S. (2006). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Öğretmenlerin Öğretme-Öğrenme Sürecinde Karşılaştığı Sorunlar, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi: Erzurum.
  • Aslan, N. (2008). Dünyada Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Uygulamaları ve Türkiye’deki Durum. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (35), 1- 9.
  • Bikçentayev, V. R. (1999). Çok Erken Yaşlarda Çocuklara Yabancı Dil Eğitimi. (Online): http://dilokulu.com adresinden 20 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Brown, H. D. (1980). Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Büyükduman, F.İ. (2001). İlköğretim Okullarında Görev Yapan İngilizce Öğretmenlerinin Milli Eğitim Bakanlığı Birinci Kademe İngilizce Öğretim Programına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Canbazoğlu, S., Demirelli, H. ve Kavak, N. (2010). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Maddenin Tanecikli Yapısı Ünitesine Ait Konu Alan Bilgileri İle Pedagojik Alan Bilgileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İlköğretim-Online, 9(1), 275-291, [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 20 Mart 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Demirel, Ö. (2010). Yabancı Dil Öğretimi: Dil Pasaportu, Dil Biyografisi, Dil Dosyası (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • De Houwer, A. (1999). Two or More Languages in Early Childhood: Some General Points and Practical Recommendations, http://www.cal.org/resources/digest/earlychild.html adresinden 09.02.2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Dursun, F. (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • Er, K.O. (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf İngilizce Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Erdoğan, T. (2007). İlköğretim 3. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitabı ve Öğrenci Çalışma Kitabının Yapılandırmacı Yaklaşıma Uygunluğu. Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8 (14), 163- 172.
  • Gömleksiz, M.N. (2002). Üniversitelerde Yürütülen Yabancı Dil Derslerine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 143158.
  • Halliwell, S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom,Longman: London.
  • Harman, K. (1999). İlköğretim Okullarında Yabancı Dil Dersi Program Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Hatch, J. A. (2002). Doing Qualitative Research in Education Settings, State University of New York Press. İlter, B. ve Er, S. (2007). Erken Yaşta Yabancı Dil Öğretimi Üzerine Veli ve Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 21-30.
  • İşpınar, D. (2005). Çocuklara İngilizce Öğretiminde Öğretmenlerin Farkındalığı Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Köksal, K. (2009). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Krashen, S. (1981), Second Language Acquisition and Second language Learning, Permagon, Oxford.
  • Lang, S. (2009). Learning a second language is good, http://www.news.cornell.edu/stories/may09/bilingual.kids.sl.html adresinden 09.02.2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). “2008 Yılı Bütçesine İlişkin Rapor.” [Online], sgb.meb.gov.tr/but_kesin_hesap/2008yil_butcesine_İliskin_rapor.doc adresinden 20 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Yabancı Dil (İngilizce) Öğretim Programı. Milli Eğitim Basımevi, Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1997). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Yabancı Dil (İngilizce) Öğretim Programı. Milli Eğitim Basımevi, Ankara
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1993). İlkokul Programı. Tebliğler Dergisi, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2008). İngilizce Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterlilikleri, http://otmg..gov.tr/YetGenel.html adresinden 20 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Mirici, İ.H. (2001). Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi: İlköğretim 4. ve 5. Sınıflar Örneği. Ankara: Gazi Kitabevi
  • Özben, K. (1997). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar. Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Snuggs, C.(2008). The Benefits of Teaching Multiple Languages in Daycare or Preschool. Foreign Language in Preschool (January, 28). [Online]: Retrieved on 21-May-2010, atURL:http://daycare.suite101.com/article.cfm/foreign_language_in_preschool#ixzz0odgzOu7
  • Şahin, A. E. (2003). Birleştirilmiş Sınıflar Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 166-175.
  • Şahin, Ç. (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim (1. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Şevik, M. (2008). Avrupa Ülkelerinde İlköğretim Birinci Kademe Zorunlu Yabancı Dil Öğretiminin Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1):133-160.
  • Şevik, M. (2009). İlköğretim Birinci Kademede Yabancı Dil Öğretimi ve Sınıf Öğretmenleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi,42(1):377-401.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: SeçkinYayıncılık.
  • Yıldız, S.Ş. (2009). 2005 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Birleştirilmiş Sınıflarda Uygulanabilirliliğinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Nitel Bir Çalışma) Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canay Karci Bu kişi benim

Ruken Akar-vural Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karci, C., & Akar-vural, R. (2011). Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 10(2), 593-607.
AMA Karci C, Akar-vural R. Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. İOO. Haziran 2011;10(2):593-607.
Chicago Karci, Canay, ve Ruken Akar-vural. “Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online 10, sy. 2 (Haziran 2011): 593-607.
EndNote Karci C, Akar-vural R (01 Haziran 2011) Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online 10 2 593–607.
IEEE C. Karci ve R. Akar-vural, “Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri”, İOO, c. 10, sy. 2, ss. 593–607, 2011.
ISNAD Karci, Canay - Akar-vural, Ruken. “Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online 10/2 (Haziran 2011), 593-607.
JAMA Karci C, Akar-vural R. Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. İOO. 2011;10:593–607.
MLA Karci, Canay ve Ruken Akar-vural. “Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri”. İlköğretim Online, c. 10, sy. 2, 2011, ss. 593-07.
Vancouver Karci C, Akar-vural R. Birleştirilmiş Sınıflarda Zorunlu İngilizce Dersinin Yürütülmesine İlişkin Öğretmen Görüşleri. İOO. 2011;10(2):593-607.