Bu çalışmada, yüksek fonksiyonlu otizm ve Asperger sendromlu kaynaştırma öğrencilerine “alay edilmeyle başa çıkma” ve “uygun olmayan dokunmaktan kaçınma” becerilerini kazandırmak amacıyla bilişsel süreç yaklaşımı temel alınarak hazırlanan sosyal beceri öğretim programının etkilisi araştırılmıştır. Araştırma grubu 2006-2007 yılında kaynaştırma eğitimine devam eden 10 ila 13 yaşlarında, 8 erkek ve 1 kız, toplam 9 otizm tanısı almış ilköğretim öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada tek-denekli araştırma modellerinden AB modeli kullanılmıştır. Hedeflenen sosyal becerilerin öğretiminde toplam 16 öykü ve bu öykülere ilişkin 16 resimli kart kullanılmıştır. Her öğrenci ile haftada 2’ şer oturum olmak üzere, toplam 22 çalışma yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, grafiksel analiz tekniklerinden çizgisel grafik kullanılmıştır. Sonuçlar, otizmli öğrencilere “alay edilmeyle başa çıkma” ve “ uygun olmayan dokunmaktan kaçınma” becerilerinin öğretiminde bilişsel süreç yaklaşımı kullanılarak yapılan eğitimin etkili olduğunu göstermiştir.
Otizm Asperger Sendromu Kaynaştırma Sosyal Beceri Bilişsel Süreç Yaklaşımı
The aim of this study was to examine the effectiveness of social skills training program based on cognitive
process approach on “coping with humiliation” and “avoiding inappropriate touching” skills among inclusion students with
autism. Participants were 9 students; 8 boys and 1 girl, with autism who are attending inclusion programs of primary schools,
during the academic year of 2006-2007. The age of participants range between 10 to 13. In this study AB design was used.
Each student received 2 sessions per week and total of 22 sessions till the end of the program. In order to analyze findings line
charts analysis method was applied. Results reveal that social skills training program based on cognitive process approach on
“coping with humiliation” and “avoid inappropriate touching” skills in students with autism was effective.
Autism Asperger Syndrome Inclusion Social Skills Cognitive Process Approach
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 3 |