Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Opinions of Secondary School Teachers on Teacher Performance Appraisal Model and Implementations

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 1, 396 - 412, 26.06.2010

Öz

The aim of this research is to compare the teacher performance appraisal model based on multiple
data source and teacher performance appraisal model administered by the inspectors in accordance with
teachers’ opinions. Qualitative and quantitative research methods were used in this study. Quantitative data were
obtained with a questionnaire applied to 162 secondary school teachers. For the analysis of the data obtained
from the questionnaire, frequency and percentage techniques were used. Qualitative data were obtained with
three focus group interviews which were made with 27 secondary school teachers. While analyzing qualitative
data, descriptive analyze method was used. As a result of the study, in terms of occupational development,
teachers perceive teacher performance appraisal model based on multiple data source more useful than
performance appraisal model administered by the inspectors.

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., MemiIo lu, S.P. (2008a). Performans De erlendirmesine liIkin Ö retmen, Yönetici ve MüfettiI GörüIleri. Kuram ve Uygulamada Eitim Yönetimi, 53, 7-24.
  • Akbaba Altun, S., MemiIo lu, S.P. (2008b). lkö retim OkullarJnda Çoklu Veri Kayna Jna DayalJ Performans De erlendirmesine liIkin Nitel Bir ÇalJIma. Kuram ve Uygulamada Eitim Yönetimi Dergisi, 54, 151-179.
  • AkIit, F. (2006). Performans De erlendirmeye liIkin Ö retmen GörüIleri (Bigadiç lkö retim Ö retmenleri Örne i). Gaziosmanpaa Üniversitesi Sosyal Bilimler Aratrmalar Dergisi, 2, 76-101.
  • Atay, K. (1996). lkö retim MüfettiIlerinin Yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eitim Yönetimi, 5, 25-38.
  • Bakan, ., Kellero lu, H. (2003). Performans De erlendirmenin EtkinleItirilmesi Yönünde ÇalJIanlarJn DüIünceleri: Tutumlar, Beklentiler ve Sonuçlar Konusunda Bir Alan ÇalJImasJ. Yönetim ve Ekonomi, 10 (2), 75-97.
  • Bozkurt BostancJ, A. (2004). Türkiye’deki Resmi ve Özel 3lköretim Okullarnda Öretmen Performans Yönetimi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü E itim
  • BölükbaI, F. (2004). YansJtJcJ Ö retim ile YabancJ Dil Olarak Türkçe Ö retimi. Dil Dergisi, 126, 1928.
  • Cemalo lu, N. (2002). Ö retmen PerformansJnJn ArtJrJlmasJnda Okul Yöneticisinin Rolü. Milli Eitim Dergisi, 153-154. [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153-154/cemaloglu.htm adresinden 21 A ustos 2008 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • Fitzgerald, T., Youngs, H., Grootenboer, P. (2003). Bureaucratic Control or Professional Autonomy?: Performance Management in New Zealand Schools. School Leadership & Management, 23 (1), 91-105.
  • HelvacJ, M.A. (2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans De erl endirmenin Önemi. Ankara Üniversitesi Eitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 155-169.
  • Isherwood, M., Johnson, H., Brundrett, M. (2007). Performance Management—Motivating and Developing Good Teachers? The Experiences of Teachers in a Small Special School. Education 3-13, 35 (1), 71-81.
  • IIJ Jçok, E. (2008). Performans Ölçümü, Yönetimi ve statistiksel Analizi. 3stanbul Üniversitesi 3ktisat Fakültesi Ekonometri ve 3statistik Dergisi, 7, 1-23.
  • Milli E itim BakanlJ J (1999). lkö retim MüfettiIleri BaIkanlJklarJ Yönetmeli i. [Online]: http://personel.meb.gov.tr/daireler/mevzuat/mevzuatlar/milli_egitim_bakanligi_ilkogretim _mufettisleri_baskanliklari_yonetmeligi.pdf adresinden 06 1ubat 2009 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • Milli E itim BakanlJ J E itimi AraItJrma ve GeliItirme Dairesi BaIkanlJ J [EARGED]. (2006). Okulda Performans Yönetimi Modeli. Ankara: Milli E itim BasJmevi. [Online]: http://earged.meb.gov.tr/earged/dokumanlar/okulda_performans_yonetimi_modeli.pdf adresinden 21 A ustos 2008 tarihinde indirilmiItir.
  • Ocak, G., KarataI, S., Ocak, . (2005). Okulda Performans De erlendirme Yönetimi HakkJnda Fen Bilimleri Ö retmen GörüIlerinin De erlendirilmesi (Afyon-Erzurum l Örne i). Erzincan Eitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 27-40.
  • Sa Jr, M., Göksoy, S. (2008). lkö retim KurumlarJnda Görevli Ö retmenlerin IbaIJnda YetiImelerinde MüfettiIlerin Denetim Rolüne liIkin Ö retmen AlgJlarJ. XVII. Ulusal Eitim Bilimleri Kongresi Sakarya Üniversitesi Eitim Fakültesi, Sakarya. [Online]: http://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=37230 adresinden 17 Ocak 2009 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • Soylu, E. (2003). 3lköretim Müfettilerinin Öretmen Denetiminde Denetim 3lkelerini Uygulama Düzeyine 3likin Müfetti ve Öretmen Görüleri. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü E itim Yönetimi PlanlamasJ. [Online]: http://egitim.ankara.edu.tr/TEZ_ABD/EYP/EYP_YL/03SoyluE_eyp_Yoz.pdf adresinden 31 A ustos 2008 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • YJldJrJm, N. (2000). SJnJf Ö retmenlerinin Denetimlerinin ObjektifleItirilmesi. PAÜ Eitim Fakültesi Dergisi, 7, 1-8. [Online]: http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/ adresinden 17 Ocak 2009 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • YJldJrJm, A., 1imIek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Aratrma Yöntemleri. Ankara: Seçkin YayJncJlJk

İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri

Yıl 2010, Cilt: 9 Sayı: 1, 396 - 412, 26.06.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim müfettişleri tarafından açık öğretmen değerlendirmesi modelin öğretmeni yaratılma. Araştırmada nitel ve nicel teknikler birlikte kullanılabilir. Nikel veriler, 162 ilköğretim okulu ikinci kademe öğretmenine kapan ankette ulaşılabilir hale getirilmiştir. Anket yüzde ve frekans değerlerinde yararlanılır. Nitel oyunları 27 ilköğretim okulu ikinci kademe öğretmeninin katılımı ile gerçekleşen, 3 ayrı odak grup görüşmesi betimsel analizi yaptırmak. Araştırmanın kapasitesi, öğretmenlerin düzgün veri kaynağına dayanan performans değerlendirme modelini mesleki gelişimlerini sağlama açısından, müfettişler tarafından yapılan değerlendirme uygulamalarına göre daha yararlı olarak gördükleri belirlenmiştir

Kaynakça

  • Akbaba Altun, S., MemiIo lu, S.P. (2008a). Performans De erlendirmesine liIkin Ö retmen, Yönetici ve MüfettiI GörüIleri. Kuram ve Uygulamada Eitim Yönetimi, 53, 7-24.
  • Akbaba Altun, S., MemiIo lu, S.P. (2008b). lkö retim OkullarJnda Çoklu Veri Kayna Jna DayalJ Performans De erlendirmesine liIkin Nitel Bir ÇalJIma. Kuram ve Uygulamada Eitim Yönetimi Dergisi, 54, 151-179.
  • AkIit, F. (2006). Performans De erlendirmeye liIkin Ö retmen GörüIleri (Bigadiç lkö retim Ö retmenleri Örne i). Gaziosmanpaa Üniversitesi Sosyal Bilimler Aratrmalar Dergisi, 2, 76-101.
  • Atay, K. (1996). lkö retim MüfettiIlerinin Yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eitim Yönetimi, 5, 25-38.
  • Bakan, ., Kellero lu, H. (2003). Performans De erlendirmenin EtkinleItirilmesi Yönünde ÇalJIanlarJn DüIünceleri: Tutumlar, Beklentiler ve Sonuçlar Konusunda Bir Alan ÇalJImasJ. Yönetim ve Ekonomi, 10 (2), 75-97.
  • Bozkurt BostancJ, A. (2004). Türkiye’deki Resmi ve Özel 3lköretim Okullarnda Öretmen Performans Yönetimi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü E itim
  • BölükbaI, F. (2004). YansJtJcJ Ö retim ile YabancJ Dil Olarak Türkçe Ö retimi. Dil Dergisi, 126, 1928.
  • Cemalo lu, N. (2002). Ö retmen PerformansJnJn ArtJrJlmasJnda Okul Yöneticisinin Rolü. Milli Eitim Dergisi, 153-154. [Online]: http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/153-154/cemaloglu.htm adresinden 21 A ustos 2008 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • Fitzgerald, T., Youngs, H., Grootenboer, P. (2003). Bureaucratic Control or Professional Autonomy?: Performance Management in New Zealand Schools. School Leadership & Management, 23 (1), 91-105.
  • HelvacJ, M.A. (2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans De erl endirmenin Önemi. Ankara Üniversitesi Eitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 155-169.
  • Isherwood, M., Johnson, H., Brundrett, M. (2007). Performance Management—Motivating and Developing Good Teachers? The Experiences of Teachers in a Small Special School. Education 3-13, 35 (1), 71-81.
  • IIJ Jçok, E. (2008). Performans Ölçümü, Yönetimi ve statistiksel Analizi. 3stanbul Üniversitesi 3ktisat Fakültesi Ekonometri ve 3statistik Dergisi, 7, 1-23.
  • Milli E itim BakanlJ J (1999). lkö retim MüfettiIleri BaIkanlJklarJ Yönetmeli i. [Online]: http://personel.meb.gov.tr/daireler/mevzuat/mevzuatlar/milli_egitim_bakanligi_ilkogretim _mufettisleri_baskanliklari_yonetmeligi.pdf adresinden 06 1ubat 2009 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • Milli E itim BakanlJ J E itimi AraItJrma ve GeliItirme Dairesi BaIkanlJ J [EARGED]. (2006). Okulda Performans Yönetimi Modeli. Ankara: Milli E itim BasJmevi. [Online]: http://earged.meb.gov.tr/earged/dokumanlar/okulda_performans_yonetimi_modeli.pdf adresinden 21 A ustos 2008 tarihinde indirilmiItir.
  • Ocak, G., KarataI, S., Ocak, . (2005). Okulda Performans De erlendirme Yönetimi HakkJnda Fen Bilimleri Ö retmen GörüIlerinin De erlendirilmesi (Afyon-Erzurum l Örne i). Erzincan Eitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 27-40.
  • Sa Jr, M., Göksoy, S. (2008). lkö retim KurumlarJnda Görevli Ö retmenlerin IbaIJnda YetiImelerinde MüfettiIlerin Denetim Rolüne liIkin Ö retmen AlgJlarJ. XVII. Ulusal Eitim Bilimleri Kongresi Sakarya Üniversitesi Eitim Fakültesi, Sakarya. [Online]: http://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=37230 adresinden 17 Ocak 2009 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • Soylu, E. (2003). 3lköretim Müfettilerinin Öretmen Denetiminde Denetim 3lkelerini Uygulama Düzeyine 3likin Müfetti ve Öretmen Görüleri. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü E itim Yönetimi PlanlamasJ. [Online]: http://egitim.ankara.edu.tr/TEZ_ABD/EYP/EYP_YL/03SoyluE_eyp_Yoz.pdf adresinden 31 A ustos 2008 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • YJldJrJm, N. (2000). SJnJf Ö retmenlerinin Denetimlerinin ObjektifleItirilmesi. PAÜ Eitim Fakültesi Dergisi, 7, 1-8. [Online]: http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/ adresinden 17 Ocak 2009 tarihinde ulaIJlmJItJr.
  • YJldJrJm, A., 1imIek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Aratrma Yöntemleri. Ankara: Seçkin YayJncJlJk
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Betül Balkar

Sevilay Şahin

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Balkar, B., & Şahin, S. (2010). İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online, 9(1), 396-412.
AMA Balkar B, Şahin S. İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. İOO. Mart 2010;9(1):396-412.
Chicago Balkar, Betül, ve Sevilay Şahin. “İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model Ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”. İlköğretim Online 9, sy. 1 (Mart 2010): 396-412.
EndNote Balkar B, Şahin S (01 Mart 2010) İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online 9 1 396–412.
IEEE B. Balkar ve S. Şahin, “İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”, İOO, c. 9, sy. 1, ss. 396–412, 2010.
ISNAD Balkar, Betül - Şahin, Sevilay. “İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model Ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”. İlköğretim Online 9/1 (Mart 2010), 396-412.
JAMA Balkar B, Şahin S. İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. İOO. 2010;9:396–412.
MLA Balkar, Betül ve Sevilay Şahin. “İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model Ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri”. İlköğretim Online, c. 9, sy. 1, 2010, ss. 396-12.
Vancouver Balkar B, Şahin S. İlköğretim II. Kademe Öğretmenlerinin Öğretmen Performansını Değerlendirme Model ve Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. İOO. 2010;9(1):396-412.