. The aim of this paper is to analyse three stories: “Küçükçekmece Okyanusu”, “Öksüz Civciv” and
“Cankurtaran Yılmaz”, which were meant for children and written by a teacher of Turkish and author, Rıfat Ilgaz.
These three books are analysed with a view to check their convenience in fulfilling the needs of reading classes.
Also, the analysis comprises the responses and comments of 105 elementary school teachers and 125 elementary
school children. A highly reliable and valid “Book Evaluation Scale” which was developed by researchers is used
as a measuring tool. Findings of the study indicate that the elementary school teachers found the books “efficient”
or “very efficient” with respect to the language employed in them, their form, organization, literary value and
convenience for children. But the pictures used in the books are found “partly efficient”. The students answered a
questionnaire with questions selected from an activity called “I Love Reading Books”, which takes place in
reading classes. The suggestions herein are formed in accordance with the answers obtained from each group.
children stories Rıfat Ilgaz reading classes elementary schools criteria for selecting books
Bu çalışmada amacını kendisi de bir Türkçe öğretmeni olarak uzun yıllar öğretmenliğe gönül vermiş ve Türkçeyi genç kuşaklara sevdirmeye çalışmış bir yazar olan Rıfat Ilgaz'ın Küçükçekmece Okyanusu, Öksüz Civciv ve Cankurtaran Yılmaz'a çocuk romanlarının okuma dersinin amaçlarının uygunluğu açısından incelenmesidir. Çalışmada Kocaeli ilinde yer alan 35 ilköğretim okulundaki 105 5. sınıf öğretmeni ile 125 5. sınıf öğrencisinin görüşüne başvurulmuştur. Ölçme aracı ile ilgili araçlar kaynak taraması finalunda araştırmacılar tarafından geliştirilen ve geçerlik güvenirlik yapılmış bir "Kitap Değerlendirme Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre ilköğretim öğretmenleri her üç kitabı da kullanılan dil, çocuklara uygunluk, çocuklar için kabul edilebilirlik, biçim ve organizasyon ve edebi açıdan "yeterli" ya da "çok yeterli "olarak değerlendirirken kullanılan resimler açısından" kısmen yeterli "olarak değerlendirilmektedirler. Araştırmaya katılan öğrenciler ise Okuma dersinde yer alan "Kitap Okumayı Seviyorum" etkinliğinde yer alan formuna yanıt vermişlerdir. Her iki grubun da yanıtları uyum günü için bazı öneriler geliştirilmiştir.
Okuma dersi Çocuk Romanları Rıfat Ilgaz Kitap Değerlendirme Ölçütleri İlköğretim Okulları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 7 Sayı: 2 |