BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 1, 86 - 96, 05.01.2015

Öz

This study is designed to determine the relationship between self-esteem of pre-school teacher candidates and their liking of children. The study group of this study is composed of 339 pre-school teacher candidates studying at early childhood education departments of Mevlana, Necmettin Erbakan and Selcuk Universities located in Konya. In this study, in order to measure the self-esteem of pre-school teacher candidates, ‘‘Coopersmith Self-Esteem Scale’’ developed by Coopersmith in 1967 and to measure love of children, ‘‘Barnett Liking of Children Scale’’ developed by Barnett and Sinisi in 1990 were used. Questionnaire results were analyzed by SPSS/WINDOWS 16.0 statistical toolbox. Based on the analysis results, gender and class have a positive effect on self-esteem and liking of children. In addition, a mid-level positive correlation is determined between self-esteem and liking of children

Kaynakça

  • Aksoy, P., Baran, G. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çocuk Sevme Durumları ile Anne-Babaları Tarafından Kabul-Redlerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, 5-7 Mayıs 2011, Sivas.
  • Arslan, E., Pınarcık, Ö., Ergin, B., Kaynak, K. B. (2013). Okul Öncesi Öğretmenleri ve Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çocuk Sevme Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. 2nd World Conference on Educational and Instructional Studies (WCEIS), 7-9 November, Antalya.
  • Barnett, M. A., Sinisi, C. S. (1990). The Inital Validation of a Liking of Children Scale. Journal of Personality Assessment. 55(1&2): 161-167.
  • Baybek, H., Yavuz, S. (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. Muğla Ünivcersitesi SBE Dergisi. 14, 73-95.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Ergenlerde Benlik Saygısı. Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Downing, J. E., Ryndak, D. L., Clark, D. (2000). Paraeducators in Inclusive Classrooms: Their own perceptions. Remedial and Special Education. 21, 171-181.
  • Durmuşoğlu Saltalı, N., Erbay, F. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Konuşma, Dinleme ve Empati Becerilerinin Çocuk Sevme Davranışı Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 159-174.
  • Durualp, E., Ünal, N. (2013) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Sevme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. 5. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 6-9 Haziran, Çanakkale.
  • Duyan, V., Gelbal, S. (2008). Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçeye Uyarlama Çalışması. Eğitim ve Bilim. 33(148): 40-48.
  • Erdem, Y., Duyan, V. (2011). A Determination of The Factors That Affect The Level of Peditric Nurses’ Liking of Children. Turkish Journal of Medical Sciences. 41(2): 295-305.
  • Erözkan, A. (2009). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Depresyonun Yordayıcıları. İlköğretim Online. 8(2): 334-345.
  • Gelbal, S., Duyan, V. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Çocuk Sevme Durumlarına Etki Eden Değişkenlerin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 38: 127-137.
  • Gültekin, M. (1992). Öğretmen Adayları İçin Uygulama Modelleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 25(2): 821-832.
  • Gürşen Otacıoğlu, S. (2000). Müzik Öğretmeni Adaylarının Benlik Saygısı Düzeyleri ile Akademik Çalgı Başarılarının Karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 13: 141-150
  • Gözütok, D. F.(1991). Öğretmenlerin ve Öğrencilerin Algılarına Göre Mesleki Davranışlarının Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 24(2): 405-409.
  • Harputlu, D. (2005). Kadın Mahkumlarda Benlik Saygısı ve Kendi Kendine Meme Muayenesi İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kasapoğlu, K., Akyol, T. (2012). Liking of Children as a Predictor of Attitudes toward Children’s Rights. The New Educational Review. 28(2), 49-59.
  • Koç, M. (2010). Demografik Özellikler ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişki Yetişkinler Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar Dergisi. 46, 35-58.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2008a). Öğretmen Yeterlilikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlilikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2008b). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Miser, R. (1999). Kalkınma, Toplum Kalkınması, Yönetimi ve İnsan Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32(1): 101-112.
  • Morrison, G. S. (2003). Fundamentals of Early Childhood Education. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Öner Altıok, H., Ek, N., Koruklu, N. (2010). Üniversites Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi İle İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1(1): 99-119.
  • Özkan, İ. (1994). Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler. Düşünen Adam. 7(3): 4-9.
  • Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C. (1989). Self-Esteem and Adolescant Problems: Modeling Reciprocal Effects. American Sociological Review. 54: 1004-1018
  • Semirci, N., Demiralp, D., Koç, S., Kerimgil, S. (2009). Geçmişte (1942) ve Günümüzde (2003) Göreve Başlamış Sınıf Öğretmenlerine Göre Öğretmenlik, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 33(1): 37-60.
  • Taysi, E. (2000). Benlik Saygısı Arkadaşlardan ve Aileden Sağlanan Sosyal Destek: Üniversite Öğrencileriyle Yapılan Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yenidünya, A. (2005). Lise Öğrencilerinde Rekabetçi Tutum Benlik Saygısı ve Akademik Başarı İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldız, M. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Tasarımların Dinsel Yönelim Biçimleri ve Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. İslami Araştırmalar Dergisi. 19(3): 501-510.

Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Benlik Saygıları İle Çocuk Sevmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 1, 86 - 96, 05.01.2015

Öz

Betimsel bir çalışma olarak tasarlanan bu araştırmanın temel amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının benlik saygıları ile çocuk sevmeleri arasındaki ilişkiyi açıklamaktır. Bu amaç doğrultusunda Konya İlinde bulunan Mevlana, Necmettin Erbakan ve Selçuk Üniversitelerinin okul öncesi öğretmenliği programında öğrenimine devam etmekte olan toplamda 339 öğretmen adayı örneklem kapsamına alınmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının benlik saygılarını ölçmek için Stanley Coopersmith (1967) tarafından geliştirilen ‘‘Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği’’ ve çocuk sevmelerini ölçmek için ise Barnett ve Sinisi (1990) tarafından geliştirilmiş olan ‘‘Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’’ (Barnett Liking of Children Scale-BLOCKS) kullanılmış, veriler SPSS/WINDOWS 16.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonuçları doğrultusunda cinsiyet ve öğrenim görülen sınıfın çocuk sevme durumu ve benlik saygısı üzerinde anlamlı etkisinin bulunduğu, bunun yanı sıra da benlik saygısı ile çocuk sevme arasında pozitif yönlü orta düzeyde korelasyon olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aksoy, P., Baran, G. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çocuk Sevme Durumları ile Anne-Babaları Tarafından Kabul-Redlerine Yönelik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. 10. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitim Sempozyumu, 5-7 Mayıs 2011, Sivas.
  • Arslan, E., Pınarcık, Ö., Ergin, B., Kaynak, K. B. (2013). Okul Öncesi Öğretmenleri ve Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Çocuk Sevme Tutumlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. 2nd World Conference on Educational and Instructional Studies (WCEIS), 7-9 November, Antalya.
  • Barnett, M. A., Sinisi, C. S. (1990). The Inital Validation of a Liking of Children Scale. Journal of Personality Assessment. 55(1&2): 161-167.
  • Baybek, H., Yavuz, S. (2005). Muğla Üniversitesi Öğrencilerinin Benlik Saygılarının İncelenmesi. Muğla Ünivcersitesi SBE Dergisi. 14, 73-95.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). Ergenlerde Benlik Saygısı. Uzmanlık Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Downing, J. E., Ryndak, D. L., Clark, D. (2000). Paraeducators in Inclusive Classrooms: Their own perceptions. Remedial and Special Education. 21, 171-181.
  • Durmuşoğlu Saltalı, N., Erbay, F. (2013). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Konuşma, Dinleme ve Empati Becerilerinin Çocuk Sevme Davranışı Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 159-174.
  • Durualp, E., Ünal, N. (2013) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Sevme Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. 5. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 6-9 Haziran, Çanakkale.
  • Duyan, V., Gelbal, S. (2008). Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’ni Türkçeye Uyarlama Çalışması. Eğitim ve Bilim. 33(148): 40-48.
  • Erdem, Y., Duyan, V. (2011). A Determination of The Factors That Affect The Level of Peditric Nurses’ Liking of Children. Turkish Journal of Medical Sciences. 41(2): 295-305.
  • Erözkan, A. (2009). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinde Depresyonun Yordayıcıları. İlköğretim Online. 8(2): 334-345.
  • Gelbal, S., Duyan, V. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Çocuk Sevme Durumlarına Etki Eden Değişkenlerin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 38: 127-137.
  • Gültekin, M. (1992). Öğretmen Adayları İçin Uygulama Modelleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 25(2): 821-832.
  • Gürşen Otacıoğlu, S. (2000). Müzik Öğretmeni Adaylarının Benlik Saygısı Düzeyleri ile Akademik Çalgı Başarılarının Karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi. 13: 141-150
  • Gözütok, D. F.(1991). Öğretmenlerin ve Öğrencilerin Algılarına Göre Mesleki Davranışlarının Değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 24(2): 405-409.
  • Harputlu, D. (2005). Kadın Mahkumlarda Benlik Saygısı ve Kendi Kendine Meme Muayenesi İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kasapoğlu, K., Akyol, T. (2012). Liking of Children as a Predictor of Attitudes toward Children’s Rights. The New Educational Review. 28(2), 49-59.
  • Koç, M. (2010). Demografik Özellikler ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişki Yetişkinler Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Akademik Araştırmalar Dergisi. 46, 35-58.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2008a). Öğretmen Yeterlilikleri: Öğretmenlik Mesleği Genel ve Özel Alan Yeterlilikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2008b). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Miser, R. (1999). Kalkınma, Toplum Kalkınması, Yönetimi ve İnsan Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 32(1): 101-112.
  • Morrison, G. S. (2003). Fundamentals of Early Childhood Education. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Öner Altıok, H., Ek, N., Koruklu, N. (2010). Üniversites Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeyi İle İlişkili Bazı Değişkenlerin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1(1): 99-119.
  • Özkan, İ. (1994). Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler. Düşünen Adam. 7(3): 4-9.
  • Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C. (1989). Self-Esteem and Adolescant Problems: Modeling Reciprocal Effects. American Sociological Review. 54: 1004-1018
  • Semirci, N., Demiralp, D., Koç, S., Kerimgil, S. (2009). Geçmişte (1942) ve Günümüzde (2003) Göreve Başlamış Sınıf Öğretmenlerine Göre Öğretmenlik, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 33(1): 37-60.
  • Taysi, E. (2000). Benlik Saygısı Arkadaşlardan ve Aileden Sağlanan Sosyal Destek: Üniversite Öğrencileriyle Yapılan Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yenidünya, A. (2005). Lise Öğrencilerinde Rekabetçi Tutum Benlik Saygısı ve Akademik Başarı İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldız, M. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Benlik Tasarımların Dinsel Yönelim Biçimleri ve Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. İslami Araştırmalar Dergisi. 19(3): 501-510.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

K. Büşra Kaynak Bu kişi benim

Büşra Ergin Bu kişi benim

Emel Arslan Bu kişi benim

Özge Pınarcık

Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaynak, K. B., Ergin, B., Arslan, E., Pınarcık, Ö. (2015). -. İlköğretim Online, 14(1), 86-96.
AMA Kaynak KB, Ergin B, Arslan E, Pınarcık Ö. -. İOO. Ocak 2015;14(1):86-96.
Chicago Kaynak, K. Büşra, Büşra Ergin, Emel Arslan, ve Özge Pınarcık. “-”. İlköğretim Online 14, sy. 1 (Ocak 2015): 86-96.
EndNote Kaynak KB, Ergin B, Arslan E, Pınarcık Ö (01 Ocak 2015) -. İlköğretim Online 14 1 86–96.
IEEE K. B. Kaynak, B. Ergin, E. Arslan, ve Ö. Pınarcık, “-”, İOO, c. 14, sy. 1, ss. 86–96, 2015.
ISNAD Kaynak, K. Büşra vd. “-”. İlköğretim Online 14/1 (Ocak 2015), 86-96.
JAMA Kaynak KB, Ergin B, Arslan E, Pınarcık Ö. -. İOO. 2015;14:86–96.
MLA Kaynak, K. Büşra vd. “-”. İlköğretim Online, c. 14, sy. 1, 2015, ss. 86-96.
Vancouver Kaynak KB, Ergin B, Arslan E, Pınarcık Ö. -. İOO. 2015;14(1):86-9.