Bu çalışmada, öğretmenlerin görüşlerine göre öğrenen örgüt ile okul kültürü arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi 2012 - 2013 eğitim öğretim yılında Konya il merkezi Meram ilçesindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilköğretim okullarında görev yapmakta olan 290 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin toplanması için Örgütlerde Öğrenen Organizasyon Disiplinlerinin Gerçekleşme Düzeyini Tespit Ölçeği ve Okul Kültürü Ölçeği kullanılmıştır. İlişkisel tarama modelinde olan bu araştırmada verilerin çözümlenmesinde standart sapma, ortalama, Pearson Momentler Çarpım korelasyonu ve çoklu doğrusal regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırmanın sonuçları, öğrenen örgüt boyutlarının okul kültürünün tüm boyutlarıyla pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Regresyon analizi sonuçları, okul kültürünün işbirliğine dayalı liderlik, meslektaş desteği, ortak amaçlar boyutları, öğrenen örgütün sistem düşüncesi ve takım halinde öğrenme boyutlarını yordadığını göstermektedir. Ayrıca, okul kültürünün ortak öğrenme boyutu, öğrenen örgütün kişisel hâkimiyet ve zihni modeller boyutlarını pozitif yönde ve anlamlı düzeyde yordamaktadır. Araştırmanın sonuçları, okulların öğrenen örgüt olma derecelerinin ve okul kültürünün geliştirilmesi bağlamında tartışılmıştır.
This study examined the relationship between learning organization and school culture according to the perceptions of teachers. The research has been practiced on primary school teachers working in public primary school in Meram district of Konya. 290 teachers, determined through simple random sampling method, from 10 primary schools have formed the participants.The scales of school culture and learning organization were used as data collection tools. In this relational study, standard deviation, mean, Pearson Product Moment Correlation Coefficient and multilinear regression analysis were used for data analysis. Research results showed that learning organization dimensions have positive relations with all dimensions of the school culture (cooperative leadership, teacher cooperation, career development, common purpose, colleague support and common learning).Results of the regression analysis proved to predict the dimensions of system idea and learning as a team by cooperative leadership, colleague support, and common purpose dimensions of school culture. In addition, common learning among dimensions of school culture predicted positively and meaningfully the dimensions of intellectual models and individual authority. Results of the research have been discussed for development of school culture and existence of schools as learning organizations
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 2 |