This study aims to investigate the influence of music lesson in children’s artistic representations based on pictures and written thoughts on pictures. For this main purpose, this study investigated the students’ musical images affected by the music lessons at school. The study investigated a sample of students between the ages 9-11 in a primary school in Altındağ, Ankara. The study sample consisted of the students at Beşikkaya Primary School. Through the research, the students were asked to draw their thoughts, images on music and, answer the questions about their drawings. As a result of the research, it was found that there are three categories that children perceive and give meaning to music. These categories are education, entertainment, and affection which could also be used as the main variables in further research on music perceptions of children
Bu çalışmada Ankara’nın Altındağ ilçesi gecekondu bölgesinde bulunan Beşikkaya İlköğretim Okulunda okuyan 4. ve 5. Sınıf öğrencilerinin resimsel anlatımları ve yazılı ifadelerinden hareketle müzik dersinin, müzikal imgeleri ve müziği anlamlandırma biçimleri ile ilişkisi araştırılmıştır. Veriler eğitim, eğlence ve duygulanım olmak üzere üç kategoride incelenebilecek bir dağılım göstermiştir. Müzik dersinin bu kategorilerin tümünün oluşumu ile ilişkisi resmedilmiş imgeler ve kısa açıklamalar yoluyla saptanmış, sonraki araştırmalarda kullanılabilecek değişkenler ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 2 |