BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 3, 1029 - 1043, 07.08.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.62054

Öz

The Turkish Enlightenment process started in the last century of Ottoman Empire and become more distinctive along with the changeover to a Turkish Republic in 1920s. Certainly, education took an important part in this enlightenment process. The basic purpose of education is to create an ideal Turkish community, which could catch up basics of modern life, think critically, consult scientific knowledge and experiments, be open-minded, fully rational and foresighted. This purpose underlines different philosophical assumptions of political and educational authorities of the era. This paper examines Atatürk’s thoughts about education by analyzing his speeches. The findings indicated that education occupied a broad part in his political leadership. The results suggested that, in addition to major political, social and economic issues, Ataturk showed a deep concern about the progress of the country in education. As a result, in his speeches, he proposed comments addressing major educational policy and educational philosophy issues such as principles of Turkish Educational System, educational planning, educational reform, teacher training and purposes of education. These results verified the key role attributed to education in the construction of the new Republic of Turkey’s identity

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi: M.Ö.1000- M.S. 2008. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Akyüz, Y. (1991). Atatürk’ün eğitim düşüncesinin kökenleri. Uluslararası İkinci Atatürk Sempozyumu (9-11 Eylül 1991). Atatürk Araştırma Merkezi. (685-695)
  • Akyüz, Y. (1981). Atatürk’ü yetiştiren öğretmenlerden birkaçı. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (109-123).
  • Alkan, C., Doğan, H. & Sezgin, İ. (1980). Mesleki ve teknik eğitim prensipleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Atatürk Araştırma Merkezi (2006). Atatürk’ün söylev ve demeçleri. Ankara
  • Baltacıoğlu, İ.H. (1919). Maarifte bir siyaset. İstanbul: Necm-i İstikbal Matbaası
  • Best, J.W. (1970). Research in education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Borak, S. (1972). Atatürk ve edebiyat. İstanbul: Varlık Yayınları
  • Bozdağ, İ. (1974). Atatürk’ün fikir kaynakları. Milliyet, 11 Kasım 1974.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Atatürk döneminde eğitim felsefesi ve yenileşmesi. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (VII-1).
  • Cebesoy, A.F. (1967). Sınıf arkadaşım Atatürk. İstanbul
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. NY: Routledge.
  • Doğan, H. (1981). Atatürk’ün işlevsel eğitim anlayışı. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (69-81).
  • Dönmez, C. (2005). Atatürk ve Cumhuriyet döneminde ortaöğretim. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 255-268.
  • Erdoğan, İ. (2002). Yeni bin yıla doğru Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve çözümler. İstanbul: SistemYayıncılık.
  • Eroğlu, H. (2008). Atatürk: Hayatı ve üstün kişiliği. İstanbul: Savaş Yayınevi
  • Garrison, J. (1999). John Dewey. In M.A. Peters (Ed.), Encyclopedia of the philosophy of education. Virginia, VI: College of Human Resources and Education.
  • Hill, J.E. & Kerber, A. (1967). Models, methods and analytical procedures in educational research. Detroit, MI:Wayne State University Press.
  • İnan, A. (1977). Türkiye Cumhuriyeti ve Türk devrimi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • İnan, A. (1975). Tarih boyunca Türk kadınının hak ve görevleri. Atatürk Serisi no:3. İstanbul: MEB.
  • Kinross, L. (1972). Atatürk bir milletin yeniden doğuşu. İstanbul
  • Koçer, H.A. (1981). Türk eğitim tarihimizde Atatürk’ün yeri. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (59-69).
  • Malche, A. (1932). Prof. Dr. Albert Malche’ın Istanbul Darülfünunu Hakkında Raporu. In N.K. Aras, E. Dölen, and O. Bahadır (Eds.), Türkiye’de Üniversite Anlayışının Gelişimi (1861–1961). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, 2007, 15, pp.352–99.
  • Mango, A. (2000). Atatürk: The biography of the founder of modern Turkey. US: The Overlook Press.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1984). Qualitative data analysis. Beverly Hills, California: Sage.
  • Opfer, D., Bolat, O. & Frost, D. (2008). Contributing to national reform in Turkey through project-basedlearning: The OPYEP project. Proceedings of the 21st International Congress for School Effectiveness and Improvement, 1-18.
  • Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı’dan günümüze Türk eğitim tarihi. İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Tan, M. (1981). Atatürk ve karma eğitim. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (45-59).
  • Taşdemirci, E. (1991). Atatürk’ün önderliğinde yapılan 1933 üniversite reformunda yabancı bilim adamlarının rolü. Uluslararası İkinci Atatürk Sempozyumu (9-11 Eylül 1991). Atatürk Araştırma Merkezi. (769-791).
  • Tezcan, M. (1981). Sosyoloji açısından Atatürk. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (27-45).
  • TBMM (2013). Mustafa Kemal Atatürk’ün Türkiye Büyük Millet Meclisi açılış konuşmaları. http://www.tbmm.gov.tr/tarihce/ataturk_konusma/ataturk.htm dan alınmıştır.
  • Unat, F. R. (1964). Atatürk’ün öğrenim hayatı ve yetiştiği devrin milli eğitim sistemi. Türk Tarih Kurumu Atatürk Konferansları C: I, Ankara.
  • Uyguner, M. (1974). Atatürk’ün okudukları. Türk Dili, 226.
  • Varış, F.(1981). Eğitim yolu ile Atatürkçü çizgide milli bütünleşme. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (21-27).
  • Villalta, J.B. (2000). Atatürk siyaset kuramının en büyük filozoflarından biri. In Ö. Ozankaya (Ed.), Dünya düşünürleri gözüyle Atatürk ve Cumhuriyeti. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Yıldırım, H.İ. (2009). Atatürk’ü etkileyen olaylar. İstanbul: Kum Saati Yayınları
  • Yüce, T.T.(1981). Atatürk devrim teorisi. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.

Atatürk’ün Söylev ve Demeçlerinde Eğitim

Yıl 2015, Cilt: 14 Sayı: 3, 1029 - 1043, 07.08.2015
https://doi.org/10.17051/io.2015.62054

Öz

Türk Aydınlanma süreci Osmanlı İmparatorluğu’nun son yüzyılında başlamış ve 1920lerde Türk Cumhuriyeti’ne geçişle birlikte daha belirgin hale gelmiştir. Şüphesiz bu süreçte eğitim önemli bir yer aldı. Eğitimin temel amacı, modern yaşamının temel özelliklerini karşılayan, kritik düşünen, bilimsel bilgi ve deneylere başvuran, açık ve ileri görüşlü ideal bir Türk ulusu yaratmaktır. Bu amaç, dönemin politika ve eğitim otoritelerinin felsefi görüşlerinde yatmaktadır. Bu çalışma Atatürk’ün konuşmalarını analiz ederek eğitime yönelik düşünce ve fikirlerini incelemektedir. Çalışma sonuçlarına göre O’nun eğitime yönelik çıkarım ve önerileri günümüzde halen geçerliliğini korumakta olduğundan konuşmaları şuan ki politika yapıcılar için bir referans teşkil etmektedir.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2008). Türk eğitim tarihi: M.Ö.1000- M.S. 2008. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Akyüz, Y. (1991). Atatürk’ün eğitim düşüncesinin kökenleri. Uluslararası İkinci Atatürk Sempozyumu (9-11 Eylül 1991). Atatürk Araştırma Merkezi. (685-695)
  • Akyüz, Y. (1981). Atatürk’ü yetiştiren öğretmenlerden birkaçı. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (109-123).
  • Alkan, C., Doğan, H. & Sezgin, İ. (1980). Mesleki ve teknik eğitim prensipleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Atatürk Araştırma Merkezi (2006). Atatürk’ün söylev ve demeçleri. Ankara
  • Baltacıoğlu, İ.H. (1919). Maarifte bir siyaset. İstanbul: Necm-i İstikbal Matbaası
  • Best, J.W. (1970). Research in education. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Borak, S. (1972). Atatürk ve edebiyat. İstanbul: Varlık Yayınları
  • Bozdağ, İ. (1974). Atatürk’ün fikir kaynakları. Milliyet, 11 Kasım 1974.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Atatürk döneminde eğitim felsefesi ve yenileşmesi. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (VII-1).
  • Cebesoy, A.F. (1967). Sınıf arkadaşım Atatürk. İstanbul
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. NY: Routledge.
  • Doğan, H. (1981). Atatürk’ün işlevsel eğitim anlayışı. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (69-81).
  • Dönmez, C. (2005). Atatürk ve Cumhuriyet döneminde ortaöğretim. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 255-268.
  • Erdoğan, İ. (2002). Yeni bin yıla doğru Türk Eğitim Sistemi: Sorunlar ve çözümler. İstanbul: SistemYayıncılık.
  • Eroğlu, H. (2008). Atatürk: Hayatı ve üstün kişiliği. İstanbul: Savaş Yayınevi
  • Garrison, J. (1999). John Dewey. In M.A. Peters (Ed.), Encyclopedia of the philosophy of education. Virginia, VI: College of Human Resources and Education.
  • Hill, J.E. & Kerber, A. (1967). Models, methods and analytical procedures in educational research. Detroit, MI:Wayne State University Press.
  • İnan, A. (1977). Türkiye Cumhuriyeti ve Türk devrimi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • İnan, A. (1975). Tarih boyunca Türk kadınının hak ve görevleri. Atatürk Serisi no:3. İstanbul: MEB.
  • Kinross, L. (1972). Atatürk bir milletin yeniden doğuşu. İstanbul
  • Koçer, H.A. (1981). Türk eğitim tarihimizde Atatürk’ün yeri. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (59-69).
  • Malche, A. (1932). Prof. Dr. Albert Malche’ın Istanbul Darülfünunu Hakkında Raporu. In N.K. Aras, E. Dölen, and O. Bahadır (Eds.), Türkiye’de Üniversite Anlayışının Gelişimi (1861–1961). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, 2007, 15, pp.352–99.
  • Mango, A. (2000). Atatürk: The biography of the founder of modern Turkey. US: The Overlook Press.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1984). Qualitative data analysis. Beverly Hills, California: Sage.
  • Opfer, D., Bolat, O. & Frost, D. (2008). Contributing to national reform in Turkey through project-basedlearning: The OPYEP project. Proceedings of the 21st International Congress for School Effectiveness and Improvement, 1-18.
  • Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı’dan günümüze Türk eğitim tarihi. İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Tan, M. (1981). Atatürk ve karma eğitim. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (45-59).
  • Taşdemirci, E. (1991). Atatürk’ün önderliğinde yapılan 1933 üniversite reformunda yabancı bilim adamlarının rolü. Uluslararası İkinci Atatürk Sempozyumu (9-11 Eylül 1991). Atatürk Araştırma Merkezi. (769-791).
  • Tezcan, M. (1981). Sosyoloji açısından Atatürk. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (27-45).
  • TBMM (2013). Mustafa Kemal Atatürk’ün Türkiye Büyük Millet Meclisi açılış konuşmaları. http://www.tbmm.gov.tr/tarihce/ataturk_konusma/ataturk.htm dan alınmıştır.
  • Unat, F. R. (1964). Atatürk’ün öğrenim hayatı ve yetiştiği devrin milli eğitim sistemi. Türk Tarih Kurumu Atatürk Konferansları C: I, Ankara.
  • Uyguner, M. (1974). Atatürk’ün okudukları. Türk Dili, 226.
  • Varış, F.(1981). Eğitim yolu ile Atatürkçü çizgide milli bütünleşme. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. (21-27).
  • Villalta, J.B. (2000). Atatürk siyaset kuramının en büyük filozoflarından biri. In Ö. Ozankaya (Ed.), Dünya düşünürleri gözüyle Atatürk ve Cumhuriyeti. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Yıldırım, H.İ. (2009). Atatürk’ü etkileyen olaylar. İstanbul: Kum Saati Yayınları
  • Yüce, T.T.(1981). Atatürk devrim teorisi. Atatürk Devrimleri ve Eğitim Sempozyumu (9-10 Nisan 1981). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuba Gokmenoglu

Yasar Kondakci

Yayımlanma Tarihi 7 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gokmenoglu, T., & Kondakci, Y. (2015). Atatürk’ün Söylev ve Demeçlerinde Eğitim. İlköğretim Online, 14(3), 1029-1043. https://doi.org/10.17051/io.2015.62054
AMA Gokmenoglu T, Kondakci Y. Atatürk’ün Söylev ve Demeçlerinde Eğitim. İOO. Ağustos 2015;14(3):1029-1043. doi:10.17051/io.2015.62054
Chicago Gokmenoglu, Tuba, ve Yasar Kondakci. “Atatürk’ün Söylev Ve Demeçlerinde Eğitim”. İlköğretim Online 14, sy. 3 (Ağustos 2015): 1029-43. https://doi.org/10.17051/io.2015.62054.
EndNote Gokmenoglu T, Kondakci Y (01 Ağustos 2015) Atatürk’ün Söylev ve Demeçlerinde Eğitim. İlköğretim Online 14 3 1029–1043.
IEEE T. Gokmenoglu ve Y. Kondakci, “Atatürk’ün Söylev ve Demeçlerinde Eğitim”, İOO, c. 14, sy. 3, ss. 1029–1043, 2015, doi: 10.17051/io.2015.62054.
ISNAD Gokmenoglu, Tuba - Kondakci, Yasar. “Atatürk’ün Söylev Ve Demeçlerinde Eğitim”. İlköğretim Online 14/3 (Ağustos 2015), 1029-1043. https://doi.org/10.17051/io.2015.62054.
JAMA Gokmenoglu T, Kondakci Y. Atatürk’ün Söylev ve Demeçlerinde Eğitim. İOO. 2015;14:1029–1043.
MLA Gokmenoglu, Tuba ve Yasar Kondakci. “Atatürk’ün Söylev Ve Demeçlerinde Eğitim”. İlköğretim Online, c. 14, sy. 3, 2015, ss. 1029-43, doi:10.17051/io.2015.62054.
Vancouver Gokmenoglu T, Kondakci Y. Atatürk’ün Söylev ve Demeçlerinde Eğitim. İOO. 2015;14(3):1029-43.