Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perceptions of Students Who are Teacher Candidate in the Faculty of Theology Towards Classroom Management Skills

Yıl 2020, , 707 - 733, 30.12.2020
https://doi.org/10.5281/zenodo.4399278

Öz

Conducting the classroom life regularly and preventing negative behaviors in the classroom depends on effective classroom management. Because the skill of effective classroom management is the most important factor which determines teaching success. This study, which is a descriptive research model in the questionnaire model, aims to determine the perceptions of the teacher candidate theology students regarding classroom management skills. The study group of the research consists of 3rd and 4th grade students studying at Sivas Cumhuriyet University Faculty of Theology in the 2019-2020 academic year. As a data collection tool, the "Classroom Management Competency Scale of Pre-service Teachers" developed by Elçiçek, Kinay, and Oral (2015) was used in the study. The perceptions of the teacher candidates participating in the study about their classroom management skills do not differ according to gender and the type of high school they studied. As a result of the research, it was determined that the perceptions of the students of the Faculty of Theology, who are teacher candidate, about their classroom management skills are at a "sufficient" level. Among the five sub-dimensions of classroom management, in the factors of Teaching Management, Relationship Management and Time Management, the average of evening education students is higher than formal education students. According to the averages of the factors of physical order, teaching management and relationship management, it was observed that the average of 3rd-grade students was higher than the 4th-grade students in these three factors. It has been determined that teacher candidates who live with their families have a higher level of skill perception regarding physical order. 

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. “DKAB Öğretmenlerinin Eğitim-Öğretim Yeterliklerine İlişkin Algıları”. Türkiye’de Okullarda Din Öğretimi. ed. Recep Kaymakcan vd. 491-522. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 2011.
  • AÖLY, Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği, Resmi Gazete 20723 (12 Aralık 1990). Erişim 3 Eylül 2020. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/20723.pdf
  • Aşıkoğlu, Nevzat. “DKAB Öğretim Programlarının Uygulanmasında Öğretmenin Rolü ve Mevcut Durumla İlgili Bir Değerlendirme”. Türkiye’de Okullarda Din Öğretimi. ed. Recep Kaymakcan vd. 483-490. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 2011.
  • Ataman, Ayşegül. “Sınıf içerisinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara karşı Geliştirilen Önlemler”, Sınıf Yönetimi. ed. Leyla Küçükahmet. 289-310. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Aydın, Muhammet Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 3. Baskı, 2016.
  • Bağcı, Hatice Fakioğlu. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri”, IV. Türkiye Lisanüstü Çalışmaları Kongresi – Bildiriler Kitabı V. ed. Hümeyra Dinçer - Ümit Güneş. 207-223. İstanbul: İlmi Etüdler Derneği, 2015.
  • Baltacı, Ali. “Din Dersi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları: Etnometodolojik Bir Araştırma”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 19/2 (2019), 293-321. https://doi.org/10.33415/daad.567729
  • Başar, Hüseyin. Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2001.
  • Bilgin, Beyza. Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi. Ankara: Gün Yayınları, 2007.
  • Çalık, Temel. “Sınıf Yönetimi ve Özellikleri”, Sınıf Yönetimi. ed. Leyla Küçükahmet, 1-10. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Çalışkan Abdülkerim vd. “Türkiye’de Devlet Üniversiteleri Meslek Yüksekokullarında İkinci Öğretimin Gelecek Sorunsalı ve Sürdürülemezliği Üzerine Bir Değerlendirme”. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2/1 (2018), 21-25.
  • Çelik, Vehbi. Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.
  • Demirbilek Melahat. “Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Arkadaşlık İlişkileri, Arkadaşlık İlişkileriyle Bağlantı Sorunları ve Çözümüne Yönelik Bir Model Denemesi”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 1/3 (2012), 1-24.
  • Demirel, Özcan. Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 17. Baskı, 2011.
  • Elçiçek, Zakir vd. “Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/1 (2015), 51-63.
  • Erden, Münire. Sınıf Yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi, 2014.
  • Kaptan, Saim. Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Bilim Yayınevi, 1998.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 24. Basım, 2012.
  • Koç, Ahmet. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğretme-Öğrenme Sürecine İlişkin Yeterlikleri, Türkiye’de Okullarda Din Öğretimi. ed. Recep Kaymakcan vd. 523-552. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 2011.
  • Köse, Esra Özay. “Sınıf Yönetimine Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/39 (2010), 20-27.
  • Köylü, Mustafa - Nazıroğlu Bayramali. “İlköğretimde Din Eğitimi”, Din Eğitimi. ed. Mustafa Köylü - Nurullah Altaş. 148-189. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2012.
  • Kurt, Hakan vd. “Öğretmen Adaylarının Kişilik Tipleriyle Sınıf Yönetimi Profilleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2/2 (2013), 189-198.
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakülteleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, İlahiyat Atlası. ed. Bayramali Nazıroğlu vd. 17-35. İstanbul: Ensar Yayınları, 2018.
  • Öksüz Yücel vd., “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Yönetimine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30/2 (2011) 99-113.
  • Özgür Gönül vd., “Evde ve Yurtta Kalan Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu”, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 1/1 (2010), 25-32.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık, 1994.
  • Tabachnick, Barbara G. – Linda S. Fidell, Using Multivariate Statistic. Boston: Pearson Education, 6. Baskı, 2013.
  • Tanrıöğen Abdurrahman - Baştürk Ramazan. “İkinci Öğretim Öğrencilerinin İkinci Öğretim Programına İlişkin Görüşleri”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/1 (2008), 13-23.
  • Taşkın, Çiğdem Şahin. “Sınıf Yönetimi: Öğretmen Adaylarının Deneyimleri”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16/29 (2013), 147-162.

İlahiyat Fakültesi Öğretmen Adayı Öğrencilerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine Yönelik Algıları

Yıl 2020, , 707 - 733, 30.12.2020
https://doi.org/10.5281/zenodo.4399278

Öz

Sınıf yaşamının düzenli bir şekilde yürütülmesi ve sınıfta olumsuz davranışların engellenmesi, etkili sınıf yönetimine bağlıdır. Çünkü etkili sınıf yönetimi becerisi, öğretimin başarısını belirleyen en önemli etkendir. Tarama modelinde betimsel bir araştırma modeli olan bu çalışma, öğretmen adayı ilahiyat öğrencilerinin sınıfı yönetebilme becerilerine ilişkin algılarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat fakültesinde öğrenim görmekte olan 3. ve 4. Sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Elçiçek, Kinay ve Oral (2015) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular çerçevesinde araştırmaya katılan öğretmen adaylarının sınıf yönetimi becerisine ilişkin algıları cinsiyete ve okudukları lise türüne göre farklılık göstermemektedir. Araştırma sonucunda İlahiyat Fakültesi öğretmen adayı öğrencilerinin sınıfı yönetebilme becerilerine ilişkin algılarının “yeterli” düzeyde olduğu saptanmıştır. Sınıf yönetiminin beş alt boyutu içerisinde Öğretim Yönetimi, İlişki Yönetimi ve Zaman Yönetimi faktörlerinde II. Öğretim öğrencilerinin ortalamaları I. Öğretim öğrencilerine göre daha yüksektir. Fiziksel düzen, öğretim yönetimi ve ilişki yönetimi faktörleri ortalamalarına göre bu üç faktörde 3. sınıfta okuyan öğrencilerin ortalamasının 4. sınıfta okuyan öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman. “DKAB Öğretmenlerinin Eğitim-Öğretim Yeterliklerine İlişkin Algıları”. Türkiye’de Okullarda Din Öğretimi. ed. Recep Kaymakcan vd. 491-522. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 2011.
  • AÖLY, Milli Eğitim Bakanlığı Anadolu Öğretmen Liseleri Yönetmeliği, Resmi Gazete 20723 (12 Aralık 1990). Erişim 3 Eylül 2020. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/20723.pdf
  • Aşıkoğlu, Nevzat. “DKAB Öğretim Programlarının Uygulanmasında Öğretmenin Rolü ve Mevcut Durumla İlgili Bir Değerlendirme”. Türkiye’de Okullarda Din Öğretimi. ed. Recep Kaymakcan vd. 483-490. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 2011.
  • Ataman, Ayşegül. “Sınıf içerisinde Karşılaşılan Davranış Problemleri ve Bunlara karşı Geliştirilen Önlemler”, Sınıf Yönetimi. ed. Leyla Küçükahmet. 289-310. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Aydın, Muhammet Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 3. Baskı, 2016.
  • Bağcı, Hatice Fakioğlu. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yeterlikleri”, IV. Türkiye Lisanüstü Çalışmaları Kongresi – Bildiriler Kitabı V. ed. Hümeyra Dinçer - Ümit Güneş. 207-223. İstanbul: İlmi Etüdler Derneği, 2015.
  • Baltacı, Ali. “Din Dersi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Yaklaşımları: Etnometodolojik Bir Araştırma”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 19/2 (2019), 293-321. https://doi.org/10.33415/daad.567729
  • Başar, Hüseyin. Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2001.
  • Bilgin, Beyza. Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi. Ankara: Gün Yayınları, 2007.
  • Çalık, Temel. “Sınıf Yönetimi ve Özellikleri”, Sınıf Yönetimi. ed. Leyla Küçükahmet, 1-10. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
  • Çalışkan Abdülkerim vd. “Türkiye’de Devlet Üniversiteleri Meslek Yüksekokullarında İkinci Öğretimin Gelecek Sorunsalı ve Sürdürülemezliği Üzerine Bir Değerlendirme”. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2/1 (2018), 21-25.
  • Çelik, Vehbi. Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2012.
  • Demirbilek Melahat. “Yurtlarda Kalan Öğrencilerin Arkadaşlık İlişkileri, Arkadaşlık İlişkileriyle Bağlantı Sorunları ve Çözümüne Yönelik Bir Model Denemesi”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 1/3 (2012), 1-24.
  • Demirel, Özcan. Öğretim İlke ve Yöntemleri Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 17. Baskı, 2011.
  • Elçiçek, Zakir vd. “Öğretmen Adaylarının Sınıf Yönetimi Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/1 (2015), 51-63.
  • Erden, Münire. Sınıf Yönetimi. Ankara: Arkadaş Yayınevi, 2014.
  • Kaptan, Saim. Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Bilim Yayınevi, 1998.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 24. Basım, 2012.
  • Koç, Ahmet. “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Öğretme-Öğrenme Sürecine İlişkin Yeterlikleri, Türkiye’de Okullarda Din Öğretimi. ed. Recep Kaymakcan vd. 523-552. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi Yayınları, 2011.
  • Köse, Esra Özay. “Sınıf Yönetimine Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşleri”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/39 (2010), 20-27.
  • Köylü, Mustafa - Nazıroğlu Bayramali. “İlköğretimde Din Eğitimi”, Din Eğitimi. ed. Mustafa Köylü - Nurullah Altaş. 148-189. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2012.
  • Kurt, Hakan vd. “Öğretmen Adaylarının Kişilik Tipleriyle Sınıf Yönetimi Profilleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 2/2 (2013), 189-198.
  • Nazıroğlu, Bayramali. “İlahiyat Fakülteleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, İlahiyat Atlası. ed. Bayramali Nazıroğlu vd. 17-35. İstanbul: Ensar Yayınları, 2018.
  • Öksüz Yücel vd., “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sınıf Yönetimine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 30/2 (2011) 99-113.
  • Özgür Gönül vd., “Evde ve Yurtta Kalan Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu”, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 1/1 (2010), 25-32.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık, 1994.
  • Tabachnick, Barbara G. – Linda S. Fidell, Using Multivariate Statistic. Boston: Pearson Education, 6. Baskı, 2013.
  • Tanrıöğen Abdurrahman - Baştürk Ramazan. “İkinci Öğretim Öğrencilerinin İkinci Öğretim Programına İlişkin Görüşleri”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 24/1 (2008), 13-23.
  • Taşkın, Çiğdem Şahin. “Sınıf Yönetimi: Öğretmen Adaylarının Deneyimleri”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16/29 (2013), 147-162.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Mücahit 0000-0003-2345-0015

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

ISNAD Mücahit, Mustafa. “İlahiyat Fakültesi Öğretmen Adayı Öğrencilerinin Sınıf Yönetimi Becerilerine Yönelik Algıları”. Tokat İlmiyat Dergisi 8/2 (Aralık 2020), 707-733. https://doi.org/10.5281/zenodo.4399278.
Creative Commons Lisansı