Hicri I ve II. asırlarda meydana gelen bir takım olaylar, Müslümanların düşünce dünyalarına da
bazı tartışmaları beraberinde getirmiştir. Tartışmalı ortamın gerektirdiği sahih bir inanç sisteminin
ortaya konulması, akâid türü metinlerin yazılmasına sebep olmuştur. Mâtürîdî ekolünde, Ebû Hanife
(ö. 150/767)’nin Fıkhu’l-ekber’i ile başlatılan bu tür metinler içerisinde Hakîm es-Semerkandî (ö.
324/953)’nin es-Sevâdü’l-a‘zam’ı da önemli bir yer tutmaktadır. Bu metnin ayırt edici özelliği ise akâid
eseri olmasına rağmen içerisinde birçok fıkhî meseleler barındırmasıdır. Genelde akâid metinlerinde
özelde de es-Sevâdü’l-a‘zam isimli eserde fıkhî meselelerin yer almasının muhtemel sebeplerini incelemeye
yönelik olan bu çalışmada; Akâid ve fıkıh arasındaki sağlam ilişki, müellifin hanefi-matürîdî geleneğine
bağlılığı, muhalif fırkaların görüşlerine tepkisel bir söylem ve dönemin güncel sorunlarına cevap bulma
gayesi üzerinde durulacaktır.
Some developments in the first and second century of the hijri calendar, caused to some theoretical
debates among Muslims. The need for an authentic faith system paved the way for the writing of Islamic
dogmas. Hakim as-Samarqandi’s (d. 324/953) es-sevadu al-a’zam takes an important place among
such kind of studies which was started by Abu Hanifa’s (d. 150/767) Fiqhu’l-Akbar. The distinguishing
feature of this study is its inclusion of many Islamic law issues. This article examines the causes of
presence of Islamic law issues, generally in theological works, especially in as-Savadu al-a’zam. In the
article solid connection between Islamic law and Islamic doctrines, the commitment of the author to
Hanafi-Maturidi tradition, a reactional discourse against the opposing parties and the aim to find
answers for the problems of the time will be examined.
Konular | Din Araştırmaları |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 47 |