Children think about death, they have feelings and imaginations about death. They include death in
their dreams, games and drawings. How children conceive of death determines their ties with life.
In the same way, thinking about death and life together, which seem to be opposites of each other,
can help them reach a complementary understanding. For this reason, it is important to scientifically
examine the phenomenon of death and life in the world of children. Some mental characteristics of
childhood such as egocentrism, animism and anthropomorphism are effective in their ability to
understand and imagine events. In addition, age and gender create differences. In this study, it was
investigated how children understand and imagine death and life. In the research employing the case study design from qualitative research approaches, the paintings analysis technique, which is a projective method, was applied to the analysis of the data analysis. For the research carried out on
children from Muslim families in Turkey in 2019, 57 children with parental consent aged between 9
and 13 were asked to draw pictures about death and life. The pictures were analyzed thematically,
considering the gender, age, and cognitive developmental stages of the children. The MAXQDA
2022 qualitative data analysis software program was used for the analyses. In the study, it was
observed that the children used different compositions and figures according to their gender, age,
cognitive developmental stages, individual experiences, and religious and cultural backgrounds in the
pictures they drew about death and life. Concrete and abstract themes in the pictures analysed in the
light of the literature were coded and hierarchical code models, code clouds, and cross-analyses
according to gender and developmental period differences were presented. Examples of the
pictures according to individual differences were presented and interpreted in the light of findings.
Psychology of Religion Childhood Death-Life Perception Child Paintings Thematic Analysis
Çocuklar ölümü düşünürler, ölümle ilgili duyguları ve tasavvurları vardır. Hayallerinde, oyunlarında ve çizimlerinde ölüme yer verirler. Çocukların ölümü nasıl tasavvur ettikleri onların yaşamla bağlarını belirler. Aynı şekilde birbirinin zıddı gibi görünen ölüm ve yaşam olgularını birlikte düşünmeleri bütünleyici bir kavrayışa ulaşmalarına da yardım edebilir. Bu nedenle çocukların dünyasında ölüm ve yaşam olgusunun bilimsel olarak incelenmesi önemlidir. Benmerkezcilik, animizm ve antropomorfizm
gibi çocukluk dönemine ait bazı zihinsel özellikleri onların olayları anlama ve hayal etme becerilerinde
etkilidir. Ayrıca yaş ve cinsiyet de farklılıklar yaratmaktadır. Bu çalışmada çocukların ölümü ve yaşamı
nasıl anladıkları ve tasavvur ettikleri araştırılmıştır. Nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması
deseninin kullanıldığı araştırmada verilerin analizi için projektif bir yöntem olan resim analizi tekniği
uygulanmıştır. 2019’da Türkiye’de Müslüman ailelerin çocukları üzerinde gerçekleştirilen araştırma için
ebeveynlerinden onam alınan yaşları 9 ile 13 yaş arasında değişen 57 çocuktan ölüm ve yaşam hakkında resim yapmaları istenmiştir. Resimler çocukların cinsiyet, yaş ve bilişsel gelişim dönemleri göz önünde bulundurularak tematik olarak analiz edilmiştir. Çözümlemeler için MAXQDA 2022 nitel veri analizi yazılım programı kullanılmıştır. Araştırmada çocukların ölüm ve hayat hakkında çizdikleri resimlerde cinsiyetlerine, yaşlarına, bilişsel gelişim dönemlerine, bireysel tecrübelerine, dinî ve kültürel alt yapılarına göre farklı kompozisyonlar ve figürler kullandıkları görülmektedir. Literatür eşliğinde
çözümlenen resimlerdeki somut ve soyut temalar kodlanmış ve hiyerarşik kod modelleri, kod bulutları,
cinsiyet ve gelişim dönemi farklılıklarına göre çapraz analizler sunulmuştur. Bireysel farklılıklara göre
resimlerden örnekler sunularak bulgular eşliğinde yorumlanmıştır.
Din Psikolojisi Çocukluk Ölüm-Hayat Algısı Çocuk Resimleri Tematik Analiz
Derginize gönderdiğim çalışmamın verilerinin 2019 yılında toplandığını, 31 Ağustos-3 Eylül 2019’da Gdańsk-Polonya’da gerçekleştirilen Uluslararası Din Psikolojisi Kongresi’nde (IAPR) sunulmuş ve özet olarak yayınlanmış “Death and Life Themes in Children’s Paintings” başlıklı bildiriden genişletilerek hazırlandığını ve katılımcı çocukların ebeveynlerinden bilgilendirilmiş onam formu alındığını beyan ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 62 |