Bu çalışmada gazetecilik bölümlerinde verilmekte olan eğitimin, gazetecilerin güven duyulabilir meslek profesyonelleri olarak kabul görmelerine katkı sağlayıp-sağlayamadığını konu edinmektedir. Bu konuyu ele alma nedenim, 21. Yüzyılda iktisadi düzen, siyasal alan ve kültürel üretimde önemli değişimler olması ve tüm bu olumlu ve olumsuz değişim-dönüşüm pratikleri ile bağlantılı olarak haber medyasına halkın güveninin hayli azalmış olmasıdır. Gazetecilik mesleğinin profesyonel norm ve kodları 20. Yüzyılın başlarında Amerika Birleşik Devletleri’nde pozitivist bilim kavrayışından hareketle tesis edilmiş; diğer pek çok ülkedeki gazeteciler tarafından da model olarak alınmıştır. 21. Yüzyılda dijital iletişim teknolojisi , haber üretim ve tüketiminde pek çok yeniliğe yol açarken bilgi kirliliği ve yalan haberin de yeni çağın önemli bir sorunu olarak belirginleşmesine yol açmıştır. Gazetecilik mesleğinin temel uğraşı olan haber üretim pratiğinin dönüşümü, mesleki kod ve normlarının da yeniden kurgulanmasını kaçınılmaz kılmaktadır. Bu noktada akademinin öncü bir rol üstlenmesi; gazeteciler ile halk arasındaki güvene dayalı ilişkisinin güçlendirilmesi önemli ve gereklidir. Böylesi bir inançtan hareketle, çalışmanın araştırma kısmında Türkiye’deki tüm gazetecilik bölümlerinin müfredatları taranmış ve toplumsal eşitsizlik, çatışma, dezavantajlılığı neden-sonuç ilişkisi bağlamında irdeleyen derslerin oranları tespit edilmiştir. Mevcut müfredatlar ile gazetecilik bölümlerinin eğitimlerinin, çoğulcu toplum modeli ve toplumun tüm kesimlerini ilgilendiren sorunları kapsayan bir müfredata sahip olmadıkları görülmüştür.
Gazetecilik ve güven gazetecilik bölüm müfredatları çoğulculuk
Etik beyan gerekli değildir.
Destekleyen kurum yok.
Münevver Arı ve Prof. Dr. Temmuz Gönç Şavran'a makaleyi okuyarak değerlendirmeleriyle verdikleri katkılarından dolayı teşekkür ederim.
This study focuses on whether the education provided in journalism departments contributes to the acceptance of journalists as trustworthy professionals. My reason for addressing this issue is that there have been significant changes in the economic order, political sphere and cultural production in the 21st century, and in connection with all these positive and negative change-transformation practices, public trust in the news media has decreased considerably. The professional norms and codes of the journalism profession were established in the early 20th century in the United States of America based on the positivist conception of science and were taken as a model by journalists in many other countries. In the 21st century, digital communication technology has led to many innovations in news production and consumption, while information pollution and fake news have become evident as an important problem of the new age. The transformation of news production practice, which is the main occupation of the journalism profession, makes it inevitable to reconstruct professional codes and norms. At this point, it is important and necessary for the academy to assume a pioneering role and to strengthen the trust-based relationship between journalists and the public. Based on such a belief, in the research part of the study, the curricula of all journalism departments in Turkey were scanned and the proportion of courses that examine social inequality, conflict and disadvantage in the context of cause-effect relationship was determined. It has been observed that the current curricula and the education of journalism departments do not have a pluralistic society model and a curriculum that covers the problems that concern all segments of society.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gazetecilik Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1 |