Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜRÜN YABANCI DİL EĞİTİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ:TRABZON ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 4, 81 - 106, 18.07.2019

Öz

Bu çalışma yabancı dil  eğitimi ve kültür ilişkisi ile ilgilidir. Kültür ve dil birbiriyle bağlantılı unsurlardır ve öğrencilere gerekli dil bilgisi
ve kültürel kaynaklar sağlanmalıdır. Çalışmada,
ayrıca yabancı dil öğreniminde kültürün etkileri tartışılmaktadır. Bu bağlamda, 2018-19
eğitim
öğretim yılında, Karadeniz Teknik Üniversitesi
Yabancı Dil Yüksekokulu’nda öğrenim gören 2
00 kişiyle anket, 10 kişiyle mülakat yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS Programı ile analiz
edilmiştir. Ç
alışmadan elde edilen sonuçlara göre kültürel değerler
yabancı dil
öğrenimini etkilemektedir. Ayrıca öğrencilerin ebeveynlerinin eğitim düzeyi öğrencilerin
başarı d
üzeylerini etkilemektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akarsu, B. (1998), Dil Kültür Bağlantısı, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Aksan, D. (1998), Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK Yayınları, Ankara. Aktaş, Tahsin(t.y.), “Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12,45-57. Arslan, Mahmut(2005), “Ziya Gökalp’te Kültür ve Uygarlık Anlayışı”, Sosyoloji Dergisi, 3(10),12-19. Asutay, Hikmet(2003), “Yabancı Dil Öğretiminde Kültür Bağlamı ve Öteki Dil” Ankara Üniversitesi(TÖMER) Dil Dergisi,118, 26-29. Asutay, Hikmet(2007), Dil Kültür ve Eğitim, Eğitim Kitabevi, Konya. Başat, Başak Güneş(2014), “Neden Yabancı Dil Öğrenemiyoruz?”,Aljazeera Türk Dergisi, http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/neden_yabanci_dil_ogrenemiyoruz (08.02.2019). Bates, Daniel G.(2013), 21.Yüzyılda Kültürel Antropoloji: İnsanın Doğadaki Yeri, (Çev. Suavi Aydın), 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Baydur, Suat Yakup(1999), Dil ve Kültür, Cumhuriyet Yayınları, Ankara. Büyükduman, Figen İlke(2005), “İlköğretim Okulları İngilizce Öğretmenlerinin Birinci Kademe İngilizce Öğretim Programına İlişkin Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,28, 55-64. Cinkara, Emrah(2017), “Yabancı Dil Eğitiminde Kültürün Rolü”, Yabancı Dil ÖğretimindeGenel Bir Bakış Dergisi,110-118. Demirel, Özcan(2004), Yabancı Dil Öğretimi, 2.Baskı, PegemAYayınları, Ankara. Demirpolat, Başak Coşkun(2015), “Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı” Sorunlar ve Çözüm Önerileri,SETA,131. EARGED(2008), “İlköğretim Okulu Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi”, http://www.meb.gov.tr/earged/earged/Son_Ders_Kitaplari.pdf (09.02.2019). Engin, İsmail(1990), “Kültür-Kişilik İlişkisi”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih- CoğrafyaFakültesi Dergisi,33(1,2),171-176. Giddens, Anthony(2013), Sosyoloji, 1.Baskı, Kırmızı Yayınları, İstanbul. Göçer, Ali(2013), “ Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Kültür İlişkisi Üzerine Görüşleri: Fenomenolojik Bir Araştırma”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15(2), 25-38. Günay, V. Doğan(1995), “Roman Çözümlemesine Toplum-dilbilimsel Bir Yaklaşım”, Dil Dergisi/Language Journal, 35, Ankara: A.Ü.TÖMER Yayınları, 5-24. Güvenç, Bozkurt(2003), İnsan ve Kültür, Remzi Kitapevi, Ankara. Güvenç, Bozkurt(2004), Kültürün ABC’si, 3. Baskı, Yapı Kredi Yayınları:902, İstanbul. Güzel, Abdurrahman ve Barın, Erol(2013), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, 1. Basım, Akçağ Yayınları, Ankara. Kale, Nesrin(1997),Felsefiyat, İmaj Yayınları, Ankara. Kaplan, Mehmet(2010), Kültür ve Dil, 26. Baskı, Dergâh Yayınları, İstanbul. Koyuncu, Ahmet(2011), “Levi-Stratuss Yapısalcılığı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü Dergisi,26. Köşker, Gizem(2015), “Yabancı Dil Öğretiminde Kültür Aktarımı: Fransız Dili Örneği”, AhiEvran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi(KEFAD), 16(2), 409- 421. Levi- Strauss, Claude(1986), Mit ve Anlam,(Çev. Şen Süer, Selahattin Erkanlı), Alan Yayıncılık, İstanbul. Mejuyev, Vadim(1987), Kültür ve Tarih, ( Çev. Suat H. Yokova), Başak Yayınları, Ankara. Merter, Feridun vd.(2014), “İngilizce Öğretmenlerinin İkinci Sınıf İngilizce Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,5,199- 210. Merter,Feridun,Şekerci, Hanifi ve Bozkurt, Eyüp(2014), “İngilizce Öğretmenlerinin İkinci Sınıf İngilizce Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirmesi” Akademik Sosyal AraştırmalarDergisi, 5,199-210. Nar, Mehmet Şükrü(2014), “Yapısalcılık Kavramına Antropolojik Bir Yaklaşım: Levi- Strauss ve Yapısalcılık” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi AntropolojiDergisi,27,29-46. Oğuz, Esin Sultan(2011), “Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı”, Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2),123-139. Onan, Bilginer(2013), Dil Eğitiminin Temel Kavranları, 2. Basım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. Özkan, Recep(2011), “ Toplumsal Yapı, Değerler ve Eğitim İlişkisi”, KastamonuEğitim Dergisi,19(1), 333-344. Sezgin, Osman(1991), Üçüncü Neslin Eğitimi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. Tezcan, Mahmut, “Kültür ve Eğitim İlişkileri”, Eğitim ve Bilim Dergisi, 3-16. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5632/1773 Tolan, Barlas(2005), Sosyoloji, Gazi Kitabevi, Ankara. Topses, Mehmet Devrim(2014), Eğitim Sosyolojisi, 2.Basım, Nobel Yayınları, Ankara. Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5bd5ad05dc8009.51576722 (24.09.2018). Uygur, N. (1996), Kültür Kuramı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Waters, M. (2008), Modern Sosyoloji Kuramları, Ed.Prof.Dr. Zafer Cirhinlioğlu, Gündoğan Yayınları, İstanbul.

THE IMPACT OF THE CULTURE ON FOREIGN LANGUAGE EDUCATION:TRABZON CASE

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 4, 81 - 106, 18.07.2019

Öz

In this
study  relation between foreign language
education and cultur tie. Cultur and language relate component and  must provide grammar and cultural source for
students who studying foreign language. In this study also debating cultur
effect when students are study foreign language. In this sense carried out a
poll with 200 and interviewed with 10 people are receive education in foreign
language faculty of Karadeniz Tecnical University in 2018-19 academic year. The
data obtained from the study analyzed by SPSS program. İt received results from
the survey that cultural value effects foreign language studying. And also
degree of learning of the students parents effects to success level of the
students. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Akarsu, B. (1998), Dil Kültür Bağlantısı, İnkılap Kitabevi, İstanbul. Aksan, D. (1998), Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK Yayınları, Ankara. Aktaş, Tahsin(t.y.), “Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12,45-57. Arslan, Mahmut(2005), “Ziya Gökalp’te Kültür ve Uygarlık Anlayışı”, Sosyoloji Dergisi, 3(10),12-19. Asutay, Hikmet(2003), “Yabancı Dil Öğretiminde Kültür Bağlamı ve Öteki Dil” Ankara Üniversitesi(TÖMER) Dil Dergisi,118, 26-29. Asutay, Hikmet(2007), Dil Kültür ve Eğitim, Eğitim Kitabevi, Konya. Başat, Başak Güneş(2014), “Neden Yabancı Dil Öğrenemiyoruz?”,Aljazeera Türk Dergisi, http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/neden_yabanci_dil_ogrenemiyoruz (08.02.2019). Bates, Daniel G.(2013), 21.Yüzyılda Kültürel Antropoloji: İnsanın Doğadaki Yeri, (Çev. Suavi Aydın), 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Baydur, Suat Yakup(1999), Dil ve Kültür, Cumhuriyet Yayınları, Ankara. Büyükduman, Figen İlke(2005), “İlköğretim Okulları İngilizce Öğretmenlerinin Birinci Kademe İngilizce Öğretim Programına İlişkin Görüşleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,28, 55-64. Cinkara, Emrah(2017), “Yabancı Dil Eğitiminde Kültürün Rolü”, Yabancı Dil ÖğretimindeGenel Bir Bakış Dergisi,110-118. Demirel, Özcan(2004), Yabancı Dil Öğretimi, 2.Baskı, PegemAYayınları, Ankara. Demirpolat, Başak Coşkun(2015), “Türkiye’nin Yabancı Dil Öğretimiyle İmtihanı” Sorunlar ve Çözüm Önerileri,SETA,131. EARGED(2008), “İlköğretim Okulu Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi”, http://www.meb.gov.tr/earged/earged/Son_Ders_Kitaplari.pdf (09.02.2019). Engin, İsmail(1990), “Kültür-Kişilik İlişkisi”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih- CoğrafyaFakültesi Dergisi,33(1,2),171-176. Giddens, Anthony(2013), Sosyoloji, 1.Baskı, Kırmızı Yayınları, İstanbul. Göçer, Ali(2013), “ Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Kültür İlişkisi Üzerine Görüşleri: Fenomenolojik Bir Araştırma”, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15(2), 25-38. Günay, V. Doğan(1995), “Roman Çözümlemesine Toplum-dilbilimsel Bir Yaklaşım”, Dil Dergisi/Language Journal, 35, Ankara: A.Ü.TÖMER Yayınları, 5-24. Güvenç, Bozkurt(2003), İnsan ve Kültür, Remzi Kitapevi, Ankara. Güvenç, Bozkurt(2004), Kültürün ABC’si, 3. Baskı, Yapı Kredi Yayınları:902, İstanbul. Güzel, Abdurrahman ve Barın, Erol(2013), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, 1. Basım, Akçağ Yayınları, Ankara. Kale, Nesrin(1997),Felsefiyat, İmaj Yayınları, Ankara. Kaplan, Mehmet(2010), Kültür ve Dil, 26. Baskı, Dergâh Yayınları, İstanbul. Koyuncu, Ahmet(2011), “Levi-Stratuss Yapısalcılığı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü Dergisi,26. Köşker, Gizem(2015), “Yabancı Dil Öğretiminde Kültür Aktarımı: Fransız Dili Örneği”, AhiEvran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi(KEFAD), 16(2), 409- 421. Levi- Strauss, Claude(1986), Mit ve Anlam,(Çev. Şen Süer, Selahattin Erkanlı), Alan Yayıncılık, İstanbul. Mejuyev, Vadim(1987), Kültür ve Tarih, ( Çev. Suat H. Yokova), Başak Yayınları, Ankara. Merter, Feridun vd.(2014), “İngilizce Öğretmenlerinin İkinci Sınıf İngilizce Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi,5,199- 210. Merter,Feridun,Şekerci, Hanifi ve Bozkurt, Eyüp(2014), “İngilizce Öğretmenlerinin İkinci Sınıf İngilizce Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirmesi” Akademik Sosyal AraştırmalarDergisi, 5,199-210. Nar, Mehmet Şükrü(2014), “Yapısalcılık Kavramına Antropolojik Bir Yaklaşım: Levi- Strauss ve Yapısalcılık” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi AntropolojiDergisi,27,29-46. Oğuz, Esin Sultan(2011), “Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı”, Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2),123-139. Onan, Bilginer(2013), Dil Eğitiminin Temel Kavranları, 2. Basım, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. Özkan, Recep(2011), “ Toplumsal Yapı, Değerler ve Eğitim İlişkisi”, KastamonuEğitim Dergisi,19(1), 333-344. Sezgin, Osman(1991), Üçüncü Neslin Eğitimi, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. Tezcan, Mahmut, “Kültür ve Eğitim İlişkileri”, Eğitim ve Bilim Dergisi, 3-16. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5632/1773 Tolan, Barlas(2005), Sosyoloji, Gazi Kitabevi, Ankara. Topses, Mehmet Devrim(2014), Eğitim Sosyolojisi, 2.Basım, Nobel Yayınları, Ankara. Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5bd5ad05dc8009.51576722 (24.09.2018). Uygur, N. (1996), Kültür Kuramı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Waters, M. (2008), Modern Sosyoloji Kuramları, Ed.Prof.Dr. Zafer Cirhinlioğlu, Gündoğan Yayınları, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrem Berra Daslak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 14 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Daslak, İ. B. (2019). KÜLTÜRÜN YABANCI DİL EĞİTİMİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ:TRABZON ÖRNEĞİ. İmgelem, 3(4), 81-106.

cc-by-nc_1.png

This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Please click here to contact the publisher.