The aim of this research is to reveal the levels of online privacy awareness among “digital native” young people on virtual social networks and to determine whether these levels of online privacy awareness differ in terms of certain socio-demographic variables. The study used quantitative research methods and the survey technique as a data collection method. Research partipicants in the study consisted of high school and university students studying in Malatya who possess the characteristics of “digital natives”. In this context, 396 valid surveys were obtained. The data collection tools for the study consisted of a personal information form and a survey developed by Korkmaz, Vergili, and Karadaş, titled “Online Privacy Awareness Scale”. SPSS 25.0 statistical package software was used to analyse the data. In addition to frequency, percentage, and standard deviation data, the normality of the data for the independent variables was tested using the Kolmogorov-Smirnov test. As a result of this test, it was determined that the data did not follow a normal distribution, so non-parametric tests, namely the Mann-Whitney U test and the Kruskal-Wallis test, were used. According to the research findings, the online privacy awareness of “digital native” youth is at an intermediate level, and their online privacy awareness shows a significant difference in the communication and sharing sub-dimension according to their gender and the variable of the settlement area where they spend most of their lives. There are no statistically significant differences with other socio-demographic variables.
Young Digital Native Digital Technologies Virtual Social Networks Online Privacy.
The data of this study were obtained with the permission of the decision numbered “E-35841939-050-296455” taken at the meeting of Malatya Turgut Private University Social and Human Sciences Research Ethics Committee dated 16.04.2025.
Bu araştırmanın amacı, ‘Dijital yerli’ gençlerin sanal sosyal ağlardaki çevrimiçi mahremiyet farkındalık düzeylerini ortaya çıkarmak ve çevrimiçi mahremiyet farkındalık düzeylerinin bazı sosyo-demografik değişkenler açısından farklılık oluşturup oluşturmadığını tespit etmektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi ve veri toplama tekniklerinden anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, Malatya’da okumakta olan ve ‘Dijital yerli’ niteliği taşıyan lise ve üniversite öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu bağlamda 396 geçerli anket elde edilmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları, kişisel bilgi formu ve Korkmaz, Vergili ve Karadaş tarafından geliştirilmiş olan “Çevrimiçi Mahremiyet Farkındalığı Ölçeği”nden oluşan bir ankettir. Verilerin analizinde, SPSS 25.0 istatistik paket programı kullanılmıştır. Veri analizinde frekans, yüzde, standart sapma verilerinin yanı sıra bağımsız değişkenler için verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov-Smirnov testiyle test edilmiş bu test sonucunda verilerin normal dağılım göstermediği tespit edildiğinden nonparametrik testler Mann-Whitney U testi ve KruskalWallis testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ‘Dijital yerli’ gençlerin çevrimiçi mahremiyet farkındalıkları orta düzeydedir ve çevrimiçi mahremiyet farkındalıkları cinsiyetlerine ve yaşantılarının çoğunu geçirdikleri yerleşim birimi değişkenine göre iletişim ve paylaşım alt boyutunda anlamlı bir farklılık göstermektedir. Diğer sosyo-demografik değişkenler ile istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur.
Genç Dijital Yerli Dijital Teknolojiler Sanal Sosyal Ağlar Çevrimiçi Mahremiyet.
Bu çalışmanın verileri Malatya Turgut Özel Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Etik Kurulu’nun 16.04.2025 tarihli toplantısında alınan “E-35841939-050-296455” sayılı karar izniyle elde edilmiştir.
Derginin hazırlanması ve yayınlanmasında emeği geçen herkese teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gençlik Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Yeni Medya Çalışmaları |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.