Bu çalışma, Instagram’da “#kapadokya” etiketiyle paylaşılan içerikler aracılığıyla Kapadokya’nın dijital mecralardaki coğrafi imajının nasıl biçimlendiğini ve bu görsel temsiller üzerinden mekâna atfedilen dijital marka kurgusunun nasıl inşa edilebileceğini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca mekânsal kimliğin dijital inşasında genel bir yol haritası önerisi oluşturma çabası da çalışmanın bir diğer hedefidir. Çalışmada, Nisan 2024 – Nisan 2025 tarihleri arasında Instagram'da #kapadokya etiketiyle paylaşılmış 50 gönderi analiz edilmiştir. Analiz süreci yalnızca gönderilerdeki mekânsal göstergelere odaklanılmış ve üst başlıklarla kodlanmıştır. Yapılan analiz sonucunda görsellerde öne çıkan dört ana mekânsal tema belirlenmiştir: Doğal peyzaj ve manzara, tarihî-arkeolojik alanlar, geleneksel-kültürel mimari ögeler ve sosyal-deneyimsel mekân kullanımı. Bulgular, kullanıcıların görsel içeriklerinde Kapadokya’ya dair ağırlıklı olarak bölgenin mekânsal unsurlarını görsel bir fon olarak kullandığını ve ticarileşmiş bir anlatı evreni inşa ettiğini göstermektedir. Dolayısıyla Instagram paylaşımları yerel, kültürel dokuyu yalnızca endüstrileşmiş mekânsal bağlamlar üzerinden tarif ettiği açıktır. Dijital gönderilerde bölge imajı olarak paylaşımlarda nitelikli bir mekânsal imaj kurgusu için yerel halkın katılımı, gündelik yaşamın temsil edilmesi ve kültürel üretimin çeşitliliğinin eksik kaldığı tespit edilmiştir. Bütüncül bir coğrafi imaj kurgusu için kullanıcı deneyiminin rastgelelikten daha tanımlı hale getirilebilmesi için yerel yönetimlerin mekânsal tasarım ve planlama çalışmalarıyla mekânın imaj stratejisinin kurgulanması ve desteklenmesi gerekmektedir.
Coğrafi İmaj Dijital Marka Kurgusu Mekânsal Temsil Instagram Sosyal Medya.
Bu araştırma makalesinin verileri anket veya mülakat teknikleri kullanılarak elde edilmediğinden etik kurul izni gerekmemiştir.
This study aims to analyse how the geographical image of Cappadocia in digital media is shaped through the content shared on Instagram with the hashtag ‘#kapadokya’ and how the digital brand fiction attributed to the place can be constructed through these visual representations. In addition, another goal of the study is to create a general road map proposal in the digital construction of spatial identity. In the study, 50 posts shared on Instagram with the hashtag #kapadokya between April 2024 and April 2025 were analysed. The analysis process focused only on the spatial indicators in the posts and coded them with headings. As a result of the analysis, four main spatial themes were identified: Natural landscape and scenery, historical-archaeological sites, traditional-cultural architectural elements and social-experiential use of space. The findings show that users predominantly use the spatial elements of the region as a visual background and construct a commercialised narrative universe about Cappadocia in their visual content. Therefore, it is clear that Instagram posts describe the local, cultural texture only through industrialised spatial contexts. It has been determined that the participation of local people, the representation of daily life and the diversity of cultural production are lacking for a qualified spatial image construction in digital posts as a regional image. In order to make the user experience more defined than randomness for a holistic geographical image construction, it is necessary to construct and support the image strategy of the place through the spatial design and planning works of local governments.
Geographical Image Digital Brand Fiction Spatial Representation Instagram Social Media.
In this research article, ethics committee permission was not required as the data were not obtained using survey or interview techniques.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: Yeni Medya Çalışmaları |
This work licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Please click here to contact the publisher.