This article aims to determine the media literacy levels and disinformation awareness of students studying at the faculty of communication at a state university in Kyrgyzstan. The study examines whether media literacy levels vary based on demographic variables such as gender, age, class, and university, as well as the impact of taking a media literacy course on this awareness. The research adopts a quantitative method, and a 24-item 5-point Likert-type questionnaire was administered to 253 students aged between 17 and 23. The data were analyzed using SPSS, and the reliability coefficient of the questionnaire was found to be 0.932. According to the findings, individuals have a low level of associating media events with their daily lives. Although no statistically significant difference was found in terms of gender, women scored higher than men. Unexpectedly, students who took the media literacy course had lower scores. The highest media literacy level was observed in the 22 age group, while the lowest was in the 20 age group. Fourth-year students had the highest scores, and third-year students the lowest. Among the universities, Cusup Balasagun Kyrgyz National University had the highest media literacy level, while BUGU University had the lowest. As a result, media literacy education should be updated, adapted to age and level, expanded to include family education, and incorporate methods that foster critical thinking. This type of education stands out as a strategic tool in combating disinformation.
Media Literacy Disinformation Digital Literacy Self Self Esteem Stress Coping with Stress Stress Management
Makalede, Kırgızistan’daki bir devlet üniversitesinin iletişim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin medya okuryazarlığı düzeylerini ve dezenformasyon farkındalıklarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, medya okuryazarlığı düzeylerinin cinsiyet, yaş, sınıf, üniversite gibi demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği ve medya okuryazarlığı dersi almanın bu farkındalık üzerindeki etkisi incelenmiştir. Nicel yöntemin benimsendiği araştırmada, 5’li Likert tipi 2 sorudan oluşan bir anket 17-23 yaş aralığındaki 253 öğrenciye uygulanmış ve veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Anketin güvenilirlik katsayısı 0,932 olarak bulunmuştur. Bulgulara göre bireylerin medyada karşılaştığı olayları günlük yaşantısına bağdaştırma düzeyi düşüktür. Cinsiyet bakımından anlamlı bir fark bulunmamış; ancak kadınların puanları erkeklerden yüksektir. Medya okuryazarlığı dersi alanların puanları beklenenden düşüktür. En yüksek medya okuryazarlığı 22 yaş grubunda, en düşük 20 yaş grubunda gözlemlenmiştir. 4. sınıf öğrencilerinin düzeyi en yüksek, 3. sınıfın ise en düşük bulunmuştur. Üniversiteler arasında ise en yüksek düzey Cusup Balasagun Kırgız Milli Üniversitesi’ne, en düşük düzey ise BUGU Üniversitesi’ne aittir. Sonuç olarak, medya okuryazarlığı eğitiminin içeriği güncellenmeli, yaş ve düzeye uygunlaştırılmalı; ailelere yönelik eğitimler artırılmalı ve eleştirel düşünceyi geliştiren yöntemler uygulanmalıdır. Bu eğitim, dezenformasyonla mücadelede stratejik bir araç olarak öne çıkmaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İletişim Çalışmaları |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 7 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 4 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |