The internationalization of higher education institutions in a globalizing world has led to an increase in cultural, scientific, and institutional collaborations between countries. In this process, student and faculty exchange programs have become strategic tools, not only for individual development but also for enhancing the soft power capacities of nations. Educational collaborations among historically, culturally, and geographically proximate countries such as Türkiye, Kazakhstan, and Kyrgyzstan present a noteworthy pattern in this context. This study examines educational collaborations among the three countries within the scope of the Mevlana, Farabi, and Erasmus+ Programs and evaluates the scope, structure, and impacts of these collaborations. The study investigates which higher education institutions, faculties, and programs in the three countries are involved in these collaborations. The research was conducted using a qualitative methodology. Data were collected through document analysis, and the findings were analyzed using descriptive analysis. In the Mevlana Program, agreements exist with 59 higher education institutions; however, 49 institutions’ web pages were found to be outdated, and the web pages of 6 institutions were inaccessible. Mevlana exchanges occur most frequently between Yesevi and Farabi Universities, primarily within faculties of Political Science, Arts and Sciences, and Education. Erasmus partnerships under KA131 are absent in 98 institutions, while KA107 agreements exist in 15 higher education institutions. The Erasmus Program is generally available at the doctoral level, covering institutes of Science, Education, and Social Sciences. Additionally, 41 institutions in Türkiye have Mevlana agreements with Kyrgyzstan-Türkiye Manas University, and 6 institutions have Erasmus+ agreements. The Farabi Program, however, is implemented exclusively among institutions located in Türkiye.
Türkiye Kazakhstan Kyrgyzstan Exchange Programs Mevlana Farabi Erasmus+
Türkiye özellikle son 10-15 yılda Kazakistan başta olmak üzere Azerbaycan, Türkmenistan, Kırgızistan, Özbekistan gibi çeşitli ülkelerden öğrencilerin eğitim amaçlı tercih ettiği bir ülke olmuştur. Türkiye, Kazakistan ve Kırgızistan’da eğitim işbirliği kapsamında Mevlana, Erasmus+ anlaşmaları gerçekleştirmiştir. Bu çalışmada üç ülkenin hangi yükseköğretim kurumlarında, hangi fakülte ve programlarda eğitim işbirliklerinin gerçekleştirildiği incelenmiştir. Çalışma nitel araştırma metodolojisinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri doküman incelemesi tekniği ile toplanmıştır. Elde edilen bulgular betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Mevlana programında 59 yükseköğretim kurumu ile anlaşma olup 49 kurumun web sayfasının güncel olmadığı, 6 kurumunda Mevlana web sayfasının açılmadığı gözlenmiştir. Mevlana değişim programı en sık Yesevi ve Farabi üniversiteleri arasında, genellikle siyasal bilimler, fen edebiyat, eğitim fakülteleri arasında gerçekleşmiştir. Erasmus ortaklığı Ka131’de 98 kurumda bulunmamaktadır. Ka107 ise 15 yükseköğretim kurumunda mevcuttur. Erasmus programı genellikle doktora programı seviyesinde mevcut olup Fen, Eğitim ve Sosyal bilimler enstitüleri kapsamındadır. Ayrıca Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ile Türkiye’de 41 kurumun Mevlana, 6 kurumunda Erasmus+ anlaşması mevcuttur. Farabi programı ise yalnızca Türkiye’de yer alan kurumlar arasında gerçekleştirilmektedir.
Türkiye Kazakistan Değişim Programları Mevlana Farabi Erasmus+.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kalkınma İşbirliği |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 5 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2024 |
| Kabul Tarihi | 4 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |