BibTex RIS Kaynak Göster

THE ADAPTATION FROM ENGLISH TO TURKISH OF “MOTIVATIONS FOR READING QUESTIONNAIRE (MRQ)”

Yıl 2014, Sayı: 1, 16 - 40, 01.05.2014

Öz

The main aim of this study is the adaptation from English to Turkish of “Motivations for Reading Questionnaire (MRQ)” which is prepared by Wigfield and Guthrie (1997); and making “validation” and “reliabilty” and “exploratory factor” analyses of this questionnaire. Descriptive method is used in this study. 357 student attended to the study who were studying in Malatya in the 2012- 2013 academic year, were chosen randomly from Barbaros, Sümer ve Atatürk Primary Schools’ 5, 6, 7 and 8. degree classrooms. Data were analyzed by SPSS 17.00 package programme. The reliability coefficient (Cronbach Alpha) for the whole survey was calculated as 0.904, at very high degree. Only 29 items were used in this study from 54 items of Motivations for Reading Questionnaire (MRQ). The factors were named “importance and care”, “competition”, “social environment”, “the type and qualification of the book”, respectively.

Kaynakça

  • BAKER, L., WIGFIELD, A. (1999). Dimensions of Children’s Motivation for Reading and
  • Their Relations to Reading Activity and Reading Achievement. Reading Research Quarterly, 34, 452–477.
  • BOZKURT, M. (2013). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Üstbilişsel Okuduğunu Anlama
  • Farkındalığı ve Okuma Motivasyonları ile Okuma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • ERTEN, İ. H., TOPKAYA, E. Z. ve KARAKAŞ, M. (2010). Exploring Motivational Constructs
  • in Foreign Language Reading. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 39, 185- 196.
  • Faktör Analizi. Ağustos 18, 2012 tarihinde http://www.istatistikanaliz.com/faktor _analizi.asp adresinden alınmıştır.
  • GUTHRIE, J. T., VAN METER, P., MCCANN, A., WIGFIELD, A., BENNETT, L., POUNDSTONE, C,
  • RICE, M. E., FAIBISCH, F., HUNT, B., & MITCHELL, A. (1996). Growth in Literacy Engagement: Changes in Motivations and Strategies During Conceptoriented Reading Instruction. Reading Research Quarterly, 31, 306-325.
  • GUTHRIE, J. T., WIGFIELD, A., BARBOSA, P., PERENCEVICH, K. C., TABOADA, A., DAVIS, M. H.,
  • SCAFIDDI, N. T., & TONKS, S. (2004). Increasing Reading Comprehension and Engagement Through Concept- Oriented Reading Instruction (CORI). Journal of Educational Psychology, 96, 403-423.
  • İLERİ, Z. (2011). Ekrandan Okumanın İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Okuma Motivasyonu Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Okuma Becerileri Dersi Öğretim Programı. (2012).
  • Ocak 13, 2013 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • PALA, A. (2007). Öğrenme ve Öğretim İlkeleri. Ş. Tan (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 31- 63). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • ROBBINS, S. P. (1994). Essentials of Organizational Behavior [Örgütsel Davranışın
  • Temelleri]. (S. A. Öztürk, Çev.). Eskişehir: ETAM A. Ş. Anadolu Üniversitesi Yayınları. (Orijinal Baskı: 1991).
  • SANCI, D. (2002). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal, Ekonomik ve Kültürel Durumlarının Okuma Motivasyonlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • SAYGI, Ş. (2010). Ana Dilde ve İkinci Dilde Okuma Motivasyonu ve Bunların İkinci Dilde Okuma Başarısı İle İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • UNRAU, N., & SCHLACKMAN, J. (2006). Motivation and Its Relationship with Reading Achievement in An Urban Middle School. Journal of Educational Research, 100, 81- 101.
  • ÜLPER, H. (2011). Öğrencilerin Okumaya İsteklendirici Etmenlerle Karşılaşma Durumu: Öğretmen, Aile, Arkadaş ve Kitap Boyutları Üzerinden Bir Araştırma. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 221- 237.
  • ÜLPER, H., ÇELİKTÜRK, Z. (2013). Öğretmen Adaylarının Okuma Motivasyonlarının Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 1033- 1058.
  • WIGFIELD, A., & GUTHRIE, J.T. (1997). Relations of Children’s Motivation for Reading to The Amount and Breadth of Their Reading. Journal of Educational Psychology, 89, 420-432.
  • WIGFIELD, A., GUTHRIE, J. T., TONKS, S., & PERENCEVICH, K. C. (2004). Children’s
  • Motivation for Reading: Domain Specificity and Instructional Influences. Journal of Educational Research, 97, 299-309.
  • YILDIZ, M. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma
  • Motivasyonu ve Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YILDIZ, M.; YILDIRIM, K.; ATEŞ, S.; ÇETİNKAYA, Ç. (2013). Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 348- 359.
  • YILDIZ, M. (2013a). Okuma Motivasyonu, Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlamanın Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarındaki Rolü. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/4, 1461- 1478.
  • YILDIZ, M. (2013b). İlköğretim 3, 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Motivasyonlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt 38, 260- 271.

“OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ”NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI

Yıl 2014, Sayı: 1, 16 - 40, 01.05.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, Wigfield ve Guthrie (1997) tarafından geliştirilen “Motivations for Reading Questionnaire (MRQ)/ Okuma Motivasyonu Ölçeği”ni Türkçeye uyarlamak ve ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik analizleri ile açımlayıcı/ açıklayıcı faktör analizini yapmaktır. Tarama modeli çerçevesinde yürütülen araştırmaya 2012– 2013 öğretim yılında Malatya’da Barbaros İlköğretim Okulu, Sümer İlköğretim Okulu ve Atatürk İlköğretim Okulu’nda seçkisiz (random) olarak belirlenen birer 5, 6, 7 ve 8. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam üç yüz elli yedi (357) öğrenci katılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 17.0 Paket Programı kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçeğin “Cronbach Alpha” değeri, 0.904 olarak çok yüksek bulunmuştur. Ölçekte bulunan elli dört (54) maddeden yirmi dokuz (29) madde kullanılmıştır. Birinci faktör, “Önem ve Özen”; ikincisi, “Rekabet”; üçüncüsü, “Sosyal Çevre”; dördüncüsü, “Kitap Türü ve Niteliği” şeklinde adlandırılmıştır.

Kaynakça

  • BAKER, L., WIGFIELD, A. (1999). Dimensions of Children’s Motivation for Reading and
  • Their Relations to Reading Activity and Reading Achievement. Reading Research Quarterly, 34, 452–477.
  • BOZKURT, M. (2013). Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Üstbilişsel Okuduğunu Anlama
  • Farkındalığı ve Okuma Motivasyonları ile Okuma Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • ERTEN, İ. H., TOPKAYA, E. Z. ve KARAKAŞ, M. (2010). Exploring Motivational Constructs
  • in Foreign Language Reading. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 39, 185- 196.
  • Faktör Analizi. Ağustos 18, 2012 tarihinde http://www.istatistikanaliz.com/faktor _analizi.asp adresinden alınmıştır.
  • GUTHRIE, J. T., VAN METER, P., MCCANN, A., WIGFIELD, A., BENNETT, L., POUNDSTONE, C,
  • RICE, M. E., FAIBISCH, F., HUNT, B., & MITCHELL, A. (1996). Growth in Literacy Engagement: Changes in Motivations and Strategies During Conceptoriented Reading Instruction. Reading Research Quarterly, 31, 306-325.
  • GUTHRIE, J. T., WIGFIELD, A., BARBOSA, P., PERENCEVICH, K. C., TABOADA, A., DAVIS, M. H.,
  • SCAFIDDI, N. T., & TONKS, S. (2004). Increasing Reading Comprehension and Engagement Through Concept- Oriented Reading Instruction (CORI). Journal of Educational Psychology, 96, 403-423.
  • İLERİ, Z. (2011). Ekrandan Okumanın İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama ve Okuma Motivasyonu Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Okuma Becerileri Dersi Öğretim Programı. (2012).
  • Ocak 13, 2013 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden alınmıştır.
  • PALA, A. (2007). Öğrenme ve Öğretim İlkeleri. Ş. Tan (Ed.), Öğretim İlke ve Yöntemleri içinde (s. 31- 63). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • ROBBINS, S. P. (1994). Essentials of Organizational Behavior [Örgütsel Davranışın
  • Temelleri]. (S. A. Öztürk, Çev.). Eskişehir: ETAM A. Ş. Anadolu Üniversitesi Yayınları. (Orijinal Baskı: 1991).
  • SANCI, D. (2002). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal, Ekonomik ve Kültürel Durumlarının Okuma Motivasyonlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • SAYGI, Ş. (2010). Ana Dilde ve İkinci Dilde Okuma Motivasyonu ve Bunların İkinci Dilde Okuma Başarısı İle İlişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • UNRAU, N., & SCHLACKMAN, J. (2006). Motivation and Its Relationship with Reading Achievement in An Urban Middle School. Journal of Educational Research, 100, 81- 101.
  • ÜLPER, H. (2011). Öğrencilerin Okumaya İsteklendirici Etmenlerle Karşılaşma Durumu: Öğretmen, Aile, Arkadaş ve Kitap Boyutları Üzerinden Bir Araştırma. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 221- 237.
  • ÜLPER, H., ÇELİKTÜRK, Z. (2013). Öğretmen Adaylarının Okuma Motivasyonlarının Değerlendirilmesi: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 1033- 1058.
  • WIGFIELD, A., & GUTHRIE, J.T. (1997). Relations of Children’s Motivation for Reading to The Amount and Breadth of Their Reading. Journal of Educational Psychology, 89, 420-432.
  • WIGFIELD, A., GUTHRIE, J. T., TONKS, S., & PERENCEVICH, K. C. (2004). Children’s
  • Motivation for Reading: Domain Specificity and Instructional Influences. Journal of Educational Research, 97, 299-309.
  • YILDIZ, M. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama, Okuma
  • Motivasyonu ve Okuma Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YILDIZ, M.; YILDIRIM, K.; ATEŞ, S.; ÇETİNKAYA, Ç. (2013). Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 348- 359.
  • YILDIZ, M. (2013a). Okuma Motivasyonu, Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlamanın Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarındaki Rolü. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/4, 1461- 1478.
  • YILDIZ, M. (2013b). İlköğretim 3, 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Motivasyonlarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, Cilt 38, 260- 271.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42KH63VD
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülşah Durmuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Durmuş, G. (2014). “OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ”NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(1), 16-40.
AMA Durmuş G. “OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ”NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI. INES Journal. Mayıs 2014;(1):16-40.
Chicago Durmuş, Gülşah. “‘OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 1 (Mayıs 2014): 16-40.
EndNote Durmuş G (01 Mayıs 2014) “OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ”NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 1 16–40.
IEEE G. Durmuş, “‘OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI”, INES Journal, sy. 1, ss. 16–40, Mayıs 2014.
ISNAD Durmuş, Gülşah. “‘OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 1 (Mayıs 2014), 16-40.
JAMA Durmuş G. “OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ”NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI. INES Journal. 2014;:16–40.
MLA Durmuş, Gülşah. “‘OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 1, 2014, ss. 16-40.
Vancouver Durmuş G. “OKUMA MOTİVASYONU ÖLÇEĞİ”NİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI. INES Journal. 2014(1):16-40.