BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF TEACHER CANDIDATES' PRINTED MEDIA AND DIGITAL READING HABITS

Yıl 2015, Sayı: 2, 122 - 134, 01.02.2015

Öz

The purpose of this research is to determine whether digital and printed media reading skills of teacher candidates from Marmara and Kocaeli Universities vary depending on various demographic variables. The sample of this study was composed of 573 teacher candidates in three academic branches; Elementary education, Preschool education and Turkish education at Marmara University and Kocaeli University. The data were collected by using a personal information form (7 items: sex, age, name of university, academic branch and ownership of a book case, ownership of a computer) and a 5 point likert scale which is called “Reading Habits Assessment Scale” (18 items). The independent groups t-test and ANOVA were used to analyse the data. The results of the analyses revealed significant variances between the reading skills of teachers according to the sex, age, name of university, academic branch, ownership of book cases and computers variables.

Kaynakça

  • Book Industry Group (2010). Book Industry Group’s Identification of e-books research Project. Summary of Report Findings, USA: Book Industry Group Inc, www.bis.org ( Erişim tarihi: 23/05/2014)
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 2(1), 211-228.
  • Clark, C., & Foster, A. (2005). Children's and Young People's Reading Habits and Preferences: The Who, What, Why, Where and When, National Literacy Trust.
  • CNL (2014). Les Français et la lecture. Fransa: IPSOS Media CT, 1-58.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin basılı sayfa ve ekrandan okuma tercihleri ile eğitimde elektronik metin kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Studies, 8(3), 137-161.
  • Demir, T. (2009). İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği). Turkish Studies, 4(3), 717-745.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1–21.
  • Gönen, M. (2007). Öğretim boyunca okuma alışkanlığı, okuma kültürü ve okullarda uygulama sorunları toplantısı.; MEB Yayınları, Ankara.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye.
  • National Endowment for the Arts (2007). To Read or Not To Read A Question of National Consequence. 1-99.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y. Z. ve Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9 (2), 431- 465.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 ,(15), 117-136.
  • Rainie, L.Zickhur, K. Purcell, K. Madden, M. ve Brenner, J. (2012)The rise of e-reading.. Pew Research Center Pew Internet
  • Şahenk Erkan,S.S; Dağal B.A; Tezcan, Ö. (2014). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Ejer Congress 2014 Bildiri Özetleri. ss.1101. http://ejercongress.org/pdf/EJERCongress2014- BildiriKitabi.pdf
  • Tosunoğlu, M. (2002), “Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimleri,” Türk Dili Dergisi, S.609. ss. 567-584.
  • UNESCO (2014). Reading in the mobile era: A study of mobile reading in developing countries. 1-87.
  • Yalınkılıç, K. (2007). Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 225-241.
  • Yılmaz, M. (2009), Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir İnceleme (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Örneği), Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 144-167.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Sayı: 2, 122 - 134, 01.02.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, Marmara ve Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının dijital ve yazılı okuma alışkanlıklarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Marmara ve Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi sınıf öğretmenliği, okul öncesi ve Türkçe öğretmenliği 1 ve 4. sınıfta öğrenim gören 573 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu (7 madde: cinsiyet, üniversite, ana bilim dalı, sınıf, yaş, kitaplık sahibi olma, bilgisayar sahibi olma) ve 5’li Likert tipi “Okuma Alışkanlıklarını Değerlendirme Ölçeği (18 madde)”(OAOADÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Gruplara t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile yordanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adaylarının yazılı ve dijital okuma alışkanlıklarının cinsiyet, anabilim dalı, yaş, kitaplığa sahip olma, bilgisayara sahip olma değişkenlerine göre farklı boyutlarda anlamlılıkları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Book Industry Group (2010). Book Industry Group’s Identification of e-books research Project. Summary of Report Findings, USA: Book Industry Group Inc, www.bis.org ( Erişim tarihi: 23/05/2014)
  • Bozpolat, E. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 2(1), 211-228.
  • Clark, C., & Foster, A. (2005). Children's and Young People's Reading Habits and Preferences: The Who, What, Why, Where and When, National Literacy Trust.
  • CNL (2014). Les Français et la lecture. Fransa: IPSOS Media CT, 1-58.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin basılı sayfa ve ekrandan okuma tercihleri ile eğitimde elektronik metin kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Studies, 8(3), 137-161.
  • Demir, T. (2009). İlköğretim II. Kademe Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma (Gazi Üniversitesi Örneği). Turkish Studies, 4(3), 717-745.
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği), Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1–21.
  • Gönen, M. (2007). Öğretim boyunca okuma alışkanlığı, okuma kültürü ve okullarda uygulama sorunları toplantısı.; MEB Yayınları, Ankara.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye.
  • National Endowment for the Arts (2007). To Read or Not To Read A Question of National Consequence. 1-99.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y. Z. ve Polat, C. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı: Ankara Üniversitesi Örneği. Bilgi Dünyası, 9 (2), 431- 465.
  • Özbay, M., Bağcı, H. ve Uyar, Y. (2008). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 ,(15), 117-136.
  • Rainie, L.Zickhur, K. Purcell, K. Madden, M. ve Brenner, J. (2012)The rise of e-reading.. Pew Research Center Pew Internet
  • Şahenk Erkan,S.S; Dağal B.A; Tezcan, Ö. (2014). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Ejer Congress 2014 Bildiri Özetleri. ss.1101. http://ejercongress.org/pdf/EJERCongress2014- BildiriKitabi.pdf
  • Tosunoğlu, M. (2002), “Türkçe öğretiminde okuma alışkanlığı ve çocukların okuma eğilimleri,” Türk Dili Dergisi, S.609. ss. 567-584.
  • UNESCO (2014). Reading in the mobile era: A study of mobile reading in developing countries. 1-87.
  • Yalınkılıç, K. (2007). Türkçe Öğretmen Adaylarının Okumaya İlişkin Tutum ve Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 225-241.
  • Yılmaz, M. (2009), Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı Üzerine Bir İnceleme (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Örneği), Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 144-167.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA35YF42NU
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Senem Seda Şahenk Erkan Bu kişi benim

Asude Balaban Dağal Bu kişi benim

Özlem Tezcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erkan, S. S. Ş., Dağal, A. B., & Tezcan, Ö. (2015). ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(2), 122-134.
AMA Erkan SSŞ, Dağal AB, Tezcan Ö. ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. Şubat 2015;(2):122-134.
Chicago Erkan, Senem Seda Şahenk, Asude Balaban Dağal, ve Özlem Tezcan. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 2 (Şubat 2015): 122-34.
EndNote Erkan SSŞ, Dağal AB, Tezcan Ö (01 Şubat 2015) ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2 122–134.
IEEE S. S. Ş. Erkan, A. B. Dağal, ve Ö. Tezcan, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, INES Journal, sy. 2, ss. 122–134, Şubat 2015.
ISNAD Erkan, Senem Seda Şahenk vd. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 2 (Şubat 2015), 122-134.
JAMA Erkan SSŞ, Dağal AB, Tezcan Ö. ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. 2015;:122–134.
MLA Erkan, Senem Seda Şahenk vd. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 2, 2015, ss. 122-34.
Vancouver Erkan SSŞ, Dağal AB, Tezcan Ö. ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAZILI VE DİJİTAL OKUMA ALIŞKANLIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. INES Journal. 2015(2):122-34.