BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF HIGHER EDUCATION QUALITY INDICATORS (THE SAMPLE OF GAZIANTEP UNIVERSITY)

Yıl 2015, Sayı: 3, 191 - 207, 01.04.2015

Öz

The purpose of the present study is to determine whether the views of B. A. students in Gaziantep University on the quality of teaching process and learning resources of their higher education institution differ significantly according to certain demographic variables. The study was designed in the correlational survey model and the data were obtained by applying the scale to randomly selected 796 students. In data analysis, SPSS 20 program was used and the following parametric analyses were applied to the data set showing normal distribution: Independent Samples T Test and multivariate analysis of variance and .05 was accepted as the significance level. According to research findings, the participants’ views differed significantly in some of the sub-dimensions according to program they study and in all of the sub-dimensions according to faculty they study. In this respect, it is extrapolated that certain demographic variables have a significant role on the students’ attitudes towards the teaching process and learning resources in higher education institutions. The findings and results were discussed in parallel with similar researches in the literature and some recommendations were taken place in this respect.

Kaynakça

  • Arslan, H. (2000). Academic quality assessment in Turkish undergraduate institutions. (Yayımlanmamış doktora tezi). American University, Washington, D.C.
  • Arslan, H. (2002, Kasım). Quantity versus quality in Turkish Higher Education. Sözel bildiri, The 21st Century -- The Balkans Scientific Conference.
  • Bandevica, L., ve Ligotne, A. (2014). Higher education study programme quality assessment. Regional Formation and Development Studies, 7(2), 6-18.
  • Bayrak, B. (2007). Yükseköğretim kurumlarından beklenen hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin algılanmasına yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Crosby, P. B. (1979). Quality is free: The Art of making quality certain. New York: New American Library.
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2013). Eğitim bilimine giriş (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, N. K. (2012). Türk yükseköğretiminde eğitim-öğretim hizmetlerinin kalite düzeyinin ve kalite yükseltme çalışmalarının incelenmesi: Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversiteleri üzerinde bir saha çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. (2006). Avrupa Birliği yükseköğretim kalite göstergeleri ve Türkiye örneği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Harris, B. L. (2002). A study of service quality: Gap analysis of expectations versus performance perceptions of junior, senior, and graduate students. (Yayımlanmamış doktora tezi). The University of Alabama, Birmingham.
  • Harvey, L., ve Green, D. (1993). Defining quality. Assesment and Evaluation in Higher Education, 18(1), 9–26.
  • Juran, J., ve Godfrey, A. B. (1998). Juran’s quality handbook (5. Baskı). New York: Mc Graw- Hill.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (20. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kelesbayev, D. (2013). Türk Dünyasının eğitim sistemindeki ortak mesele: Kalite. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(2), 291-306.
  • Kelso, R. S. (2008). Measuring undergraduate student perceptions of service quality in higher education. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of South Florida, Florida.
  • Kıldan, A. O. (2010). Okul öncesi eğitim bağlamında eğitim hizmetlerinde kalite. Süleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 15(2), 111-130.
  • Lagrosen, S., Seyyed-Hashemi, R., ve Leitner, M. (2004). Examination of the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education, 12(2), 61-69.
  • Meraler, S. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yükseköğretimde kaliteye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Mishra, S. (2006). Quality assurance in higher education: An Introduction, Hindistan: National Printing Press.
  • Owlia, M.S., ve Aspinwall, E. M. (1996). Quality in higher education-A survey. Total Quality Management, 7(2),161-171.
  • Palli, J., ve Mamilla, R. (2012). Students' opinions of service quality in the field of higher education. Creative Education, 3(4), 430-438.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., ve Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
  • Rehber, E. (2007), Dünyada değişen yükseköğretim ve kalite anlayışı. İçinde Coşkun Can Aktan (Ed.), Değişim çağında yükseköğretim. (ss.211-243). İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını.
  • Saad, B. (2013). Students’ perceptions of higher education quality at Notre Dame University- Louaize in Lebanon. (Yayımlanmamış doktora tezi). Saint Louis University, Missouri.
  • Sandmaung, M., ve Khang, D. B. (2013). Quality expectations in Thai higher education institutions: Multiple stakeholder perspectives. Quality Assurance in Education, 21(3), 260-281.
  • Sarrico, C. S., Rosa, M. J., Teixeira, P. N., ve Cardoso, M. F. (2010). Assessing quality and evaluating performance in higher education: Worlds apart or complementary views? Minerva, 48(1), 35-54.
  • Srikanthan, G., ve Dalrymple, J. (2003). Developing alternative perspectives for quality in higher education. International Journal of Educational Management, 17(3), 126-136.
  • Stukalina, Y. (2010). Using quality management procedures in education: Managing the learner‐centered educational environment. Technological and Economic Development of Economy, 16(1), 75-93.
  • Tezsürücü, D., ve Bursalıoğlu, S. A. (2013). Yükseköğretimde değişim: Kalite arayışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 97-108.
  • Varinli, İ., ve Uzay, N. (1997). Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde hizmet kalitesini artırmaya yönelik çalışmalar. İçinde Mithat Çoruh (Ed.), Yükseköğretimde sürekli kalite iyileştirme. (ss.157-165). Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Wittek, L., ve Kvernbekk, T. (2011). On the problems of asking for a definition of quality in education. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(6), 671-684.
  • Yüksel, Y. D. (2011). Kalite ve kaliteli üniversite kavramlarına ilişkin üniversite öğrencilerinin algıları (Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zineldin, M., Akdağ, H. C., ve Vasicheva, V. (2011). Assessing quality in higher education: New criteria for evaluating students’ satisfaction. Quality in Higher Education, 17(2), 231-243.
  • Zou, Y., Du, X., ve Rasmussen, P. (2012). Quality of higher education: Organisational or educational? A content analysis of Chinese university self-evaluation reports. Quality in Higher Education, 18(2), 169-184.

YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2015, Sayı: 3, 191 - 207, 01.04.2015

Öz

Bu çalışmanın genel amacı Gaziantep Üniversitesi’nde lisans eğitimi alan öğrencilerin öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarındaki öğretim süreçleri ve öğrenme kaynaklarının kalitesine ilişkin görüşlerinin belirli demografik değişkenlere göre anlamlı şekilde farklılaşıp farklılaşmamakta olduğunun belirlenmesidir. İlişkisel tarama modeli ile desenlenen araştırmanın verileri evrenden rastgele örneklem yoluyla seçilen 789 öğrenciye ölçek uygulanması yoluyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmış olup, normal dağılım gösterdiği tespit edilen veri setine Bağımsız Örneklem T Testi ve Çok Değişkenli Varyans Analizi uygulanmış ve anlamlılık .05 düzeyinde aranmıştır. Araştırma bulgularına göre; katılımcıların görüşlerinin bazı alt boyutlarda öğrenim görülen program değişkenine göre, tüm alt boyutlarda ise öğrenim görülen fakülte değişkenine göre anlamlı derecede farklılaştığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda öğrenim görülen program ve fakülte değişkenlerinin yükseköğretim kurumundaki öğretim süreçleri ve öğrenme kaynaklarına yönelik tutum üzerinde önemli pay sahibi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular literatürdeki benzer araştırma sonuçları ekseninde tartışılmış ve bulgular doğrultusunda çeşitli öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, H. (2000). Academic quality assessment in Turkish undergraduate institutions. (Yayımlanmamış doktora tezi). American University, Washington, D.C.
  • Arslan, H. (2002, Kasım). Quantity versus quality in Turkish Higher Education. Sözel bildiri, The 21st Century -- The Balkans Scientific Conference.
  • Bandevica, L., ve Ligotne, A. (2014). Higher education study programme quality assessment. Regional Formation and Development Studies, 7(2), 6-18.
  • Bayrak, B. (2007). Yükseköğretim kurumlarından beklenen hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin algılanmasına yönelik bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Crosby, P. B. (1979). Quality is free: The Art of making quality certain. New York: New American Library.
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2013). Eğitim bilimine giriş (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, N. K. (2012). Türk yükseköğretiminde eğitim-öğretim hizmetlerinin kalite düzeyinin ve kalite yükseltme çalışmalarının incelenmesi: Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversiteleri üzerinde bir saha çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. (2006). Avrupa Birliği yükseköğretim kalite göstergeleri ve Türkiye örneği. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Harris, B. L. (2002). A study of service quality: Gap analysis of expectations versus performance perceptions of junior, senior, and graduate students. (Yayımlanmamış doktora tezi). The University of Alabama, Birmingham.
  • Harvey, L., ve Green, D. (1993). Defining quality. Assesment and Evaluation in Higher Education, 18(1), 9–26.
  • Juran, J., ve Godfrey, A. B. (1998). Juran’s quality handbook (5. Baskı). New York: Mc Graw- Hill.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (20. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kelesbayev, D. (2013). Türk Dünyasının eğitim sistemindeki ortak mesele: Kalite. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(2), 291-306.
  • Kelso, R. S. (2008). Measuring undergraduate student perceptions of service quality in higher education. (Yayımlanmamış doktora tezi). University of South Florida, Florida.
  • Kıldan, A. O. (2010). Okul öncesi eğitim bağlamında eğitim hizmetlerinde kalite. Süleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, 15(2), 111-130.
  • Lagrosen, S., Seyyed-Hashemi, R., ve Leitner, M. (2004). Examination of the dimensions of quality in higher education. Quality Assurance in Education, 12(2), 61-69.
  • Meraler, S. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin yükseköğretimde kaliteye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Mishra, S. (2006). Quality assurance in higher education: An Introduction, Hindistan: National Printing Press.
  • Owlia, M.S., ve Aspinwall, E. M. (1996). Quality in higher education-A survey. Total Quality Management, 7(2),161-171.
  • Palli, J., ve Mamilla, R. (2012). Students' opinions of service quality in the field of higher education. Creative Education, 3(4), 430-438.
  • Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., ve Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
  • Rehber, E. (2007), Dünyada değişen yükseköğretim ve kalite anlayışı. İçinde Coşkun Can Aktan (Ed.), Değişim çağında yükseköğretim. (ss.211-243). İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını.
  • Saad, B. (2013). Students’ perceptions of higher education quality at Notre Dame University- Louaize in Lebanon. (Yayımlanmamış doktora tezi). Saint Louis University, Missouri.
  • Sandmaung, M., ve Khang, D. B. (2013). Quality expectations in Thai higher education institutions: Multiple stakeholder perspectives. Quality Assurance in Education, 21(3), 260-281.
  • Sarrico, C. S., Rosa, M. J., Teixeira, P. N., ve Cardoso, M. F. (2010). Assessing quality and evaluating performance in higher education: Worlds apart or complementary views? Minerva, 48(1), 35-54.
  • Srikanthan, G., ve Dalrymple, J. (2003). Developing alternative perspectives for quality in higher education. International Journal of Educational Management, 17(3), 126-136.
  • Stukalina, Y. (2010). Using quality management procedures in education: Managing the learner‐centered educational environment. Technological and Economic Development of Economy, 16(1), 75-93.
  • Tezsürücü, D., ve Bursalıoğlu, S. A. (2013). Yükseköğretimde değişim: Kalite arayışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 97-108.
  • Varinli, İ., ve Uzay, N. (1997). Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde hizmet kalitesini artırmaya yönelik çalışmalar. İçinde Mithat Çoruh (Ed.), Yükseköğretimde sürekli kalite iyileştirme. (ss.157-165). Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Wittek, L., ve Kvernbekk, T. (2011). On the problems of asking for a definition of quality in education. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(6), 671-684.
  • Yüksel, Y. D. (2011). Kalite ve kaliteli üniversite kavramlarına ilişkin üniversite öğrencilerinin algıları (Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zineldin, M., Akdağ, H. C., ve Vasicheva, V. (2011). Assessing quality in higher education: New criteria for evaluating students’ satisfaction. Quality in Higher Education, 17(2), 231-243.
  • Zou, Y., Du, X., ve Rasmussen, P. (2012). Quality of higher education: Organisational or educational? A content analysis of Chinese university self-evaluation reports. Quality in Higher Education, 18(2), 169-184.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA37CZ37VH
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Özdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir, M. (2015). YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(3), 191-207.
AMA Özdemir M. YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). INES Journal. Nisan 2015;(3):191-207.
Chicago Özdemir, Murat. “YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 3 (Nisan 2015): 191-207.
EndNote Özdemir M (01 Nisan 2015) YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 3 191–207.
IEEE M. Özdemir, “YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”, INES Journal, sy. 3, ss. 191–207, Nisan 2015.
ISNAD Özdemir, Murat. “YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 3 (Nisan 2015), 191-207.
JAMA Özdemir M. YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). INES Journal. 2015;:191–207.
MLA Özdemir, Murat. “YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 3, 2015, ss. 191-07.
Vancouver Özdemir M. YÜKSEKÖĞRETİM KALİTE GÖSTERGELERİNİN İNCELENMESİ (GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). INES Journal. 2015(3):191-207.