The purpose of the present study is to develope a valid and reliable School Principals Mentorship Scale in
order to define mentorship levels of school principals from teachers’ perspectives. The sample of the
present study consists of 309 teachers working at primary and secondary schools in Meram, Selçuklu, and
Karatay districts of Konya provincial centre in 2014-15 academic year. Data related to construct validity
of the scale were provided through exploratory and confirmatory factor analysis. According to the results
of exploratory factor analysis, which is performed on three sub-scales (personal development,
professional development, career development), factor loads of each item are over .50. According to the
confirmatory factor analysis conducted for these sub-scales, values related to all factor loads range
between 0.64 and 0.85. All load values are statistically significant (p<.001). Additionally, calculated fit
index values are above (x2/sd=2.05, CFI=.93, RMSEA=.58, SRMR=.39) and close (AGFI=.81, NFI=.88,
GFI=.81) to acceptable fit values. Reliability coefficient for the whole scale was calculated as =.97.
Reliability coefficients calculated for personal development sub-scale is .94, 0.92 for professional
development, and 0.95 for career development sub-scale. Findings indicate high-level reliability for the
scale. Moreover, mentorship levels of school principals from teachers’ perspectives differ across genders
and branches of teachers.
Bu çalışmada öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin mentorlük düzeyini belirlemek amacıyla
geçerli ve güvenilir bir Okul Müdürlerinin Mentorlüğü Ölçeğinin geliştirilme çalışması yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemi 2014/2015 eğitim öğretim yılında Konya İli Merkez ilçeleri Meram, Selçuklu, ve
Karatay’daki ilk ve ortaokullarda çalışan 309 öğretmenden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğine ilişkin
veriler açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile sağlanmıştır. Üç alt boyut (kişilik gelişimi, mesleki
gelişim, kariyer gelişimi) için yapılan açımlayıcı faktör analizine dayalı olarak faktör yükleri tüm
maddeler için .50’nin üzerindedir. Bu boyutlar için yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda; tüm
faktör yüklerine ait değerler .64 ile .85 aralığında bulunmuştur. Tüm yük değerlerinin istatistiksel olarak
anlamlı olduğu (p<.001) saptanmıştır. Ayrıca uyum indeksleri kabul edilen uyum değerlerinin üzerinde
(�2
/sd=2.05, CFI=.93, RMSEA=.58, SRMR=.39) ve kabul edilen değerlere yakın (AGFI=.81, NFI=.88,
GFI=.81) bulunmuştur. Ölçeğin toplam güvenirlik katsayısı α=.97 olarak bulunmuştur. Üç alt boyutun
kendi içerisinde hesaplanan güvenirlik katsayıları, kişilik gelişimi alt boyutu için .94, mesleki gelişim alt
boyutu için .92 ve kariyer gelişimi alt boyutu için .95’dir. Bulgular alt ölçeklerin güvenirlik katsayılarının
yüksek düzeyde olduğunu ortaya koymuştur. Aynı zamanda öğretmen görüşlerine göre okul müdürlerinin
mentorlük düzeyleri öğretmenlerin cinsiyetlerine ve branşlarına göre farklılaşmaktadır.
Diğer ID | JA88MT82RH |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 4 |