BibTex RIS Kaynak Göster

AN EXAMINATION ON EMOTION REGULATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN TERMS OF ATTACHMENT PATTERNS

Yıl 2015, Sayı: 5, 1 - 12, 01.08.2015

Öz

It has been examined in this research that whether emotion regulation skills differentiate or not with regard to variable of attachment patterns of six year-old children. This research’s independent variable are attachment patterns while its dependent variable are emotion regulation skills. Working group of the research consists of 137 students (70 girls and 67 boys). "Incomplete Stories with Doll Family" to measure points of children’s attachment patterns and "Preschool Self-Regulation Scale" to measure emotion regulation skills have been used in the research. Point averages of emotion regulation skills differentiate on meaningful level with regard to attachment patterns of 6 yers old children. Children who have secure attachment patterns have higher "emotion regulation skill" points than children who have avoidant and negative attachment patterns. Key words: Attachment patterns, emotion regulation skills, preschool

Kaynakça

  • Akan, Ş. (2014). Obsesif Kompulsif Bozukluk ve Depresyon Tanısı Alan Kişilerde Duygu Düzenleme Süreçlerinin Gross’un Süreç Modeline Göre incelenmesi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akçakaya, Ü. (2015). Uyanış (1. Baskı). İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Bacanlı, F. ve Sürücü, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Kariyer Gelişimleri ile Ebeveyne Bağlanmaları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (4), 679-700.
  • Bowlby, J. (2012). Bağlanma. (Çeviren: Tuğrul Veli Soylu). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Brown, L. S. & Wright, J. (2001). Attachment Theory in Adolescence and its Relevance to Developmental Psychopathology. Clinical Psychology and Psychotherapy, 8, 15-32.
  • Brumarıu, L. E., Kerns, K. A. & Seibert, A. (2012). Mother–Child Attachment, Emotion Regulation, and Anxiety Symptoms in Middle Childhood. Personal Relationships, 19, 569–585.
  • Çalışır, M. (2009). Yetişkin Bağlanma Kuramı ve Duygulanım Düzenleme Stratejilerinin Depresyonla İlişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1, 240-255.
  • Gross, J. J. & Thompson, R. A. (2007). Emotion Regulation: Conceptual Foundations. (Edited by: James. J. Gross). Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Pres, 3-24.
  • Horvath, J. (2007). Executive Functioning Deficits in Disorganized Attachment, Ph. D. Thesis, Wayne State University, Detroit, Michigan.
  • Kerns, K. A., Abraham, M. M, Schlegelmılch, A. & Morgan, T. A. (2007). Mother-Child Attachment in Later Middle Childhood: Assessment Approaches and Associations with Mood and Emotion Regulation. Attachment & Human Development, 9 (1), 33- 53.
  • Kim, B., Stifter, C. A., Philbrook, L,E. & Teti, D.M. (2014). Development Infant Emotion Regulation: Relations to Bedtime Emotional availability, Attachment Security, and Temperament. Infant Behavior & Development, 37, 480–490.
  • Mikulincer, M., Shaver, P. R. & Pereg, D. (2003). Attachment Theory and Affect Regulation: the Dynamics, Development and Cognitive Consequences of Attachment- Related Strategies. Motivation and Emotion, 27 (2), 77-102.
  • Reite, M., & Capitanio, J. P. (1985). On The Nature of Social Separation and Attachment. (Edited by: Martin Reite & Tiffany Field). The Psychobiology of Attachment and Separation. Orlando: Academic Press, 223–255.
  • Ruppert, F. (2014). Travma, Bağlanma ve Aile Konstelasyonları Ruhun Yaralarını Anlamak ve İyileştirmek. (Çeviren: Fatma Zengin). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Schore, A. N. (2000). Attachment and the Regulation of the Right Brain. Attachment and Human Development, 2 (1), 23-47.
  • Schore, A. N. (2001). Effects of a Secure Attachment Relationship on Right Brain Development, Affect Regulation and İnfant Mental Health. Infant Mental Health Journal, 22 (1-2), 7-66.
  • Schore, A. N. (2011). Gelişimsel Nörobiyoloji ve Bağlanma Kuramı. (Çeviren: Menekşe Arık). İstanbul: Özak Yayınevi.
  • Schore, A. N. (2012). Duygulanımın Düzenlenmesi ve Kendiliğin Onarımı. (Çeviren: Öznur Karakaş). İstanbul: Özak Yayınevi.
  • Seven, S. (2006). 6 Yaş Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeyleri ile Bağlanma Durumları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Soysal, A. Ş. ve İşeri, E. (2010). Bebeklerde Bağlanmanın Gelişimi ve Belirlenmesi/ Değerlendirilmesi. (Editör: Tarık Solmuş). Bağlanma, Evlilik ve Aile Psikolojisi Türkiye Bağlanma El Kitabı. İstanbul: Sitem Yayıncılık, 26-34.
  • Tanrıbuyurdu, E. F. ve Yıldız. T. G. (2014). Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ): Türkiye Uyarlaması Çalışması. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 317-328.
  • Thompson, R. A. & Meyer, S. (2007). The Socialization of Emotion Regulation in The Family. (Editör: J. Gross). Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford 249-268. Press.
  • Türköz, Y. (2007). Okul Öncesi Çocuklarda Bağlanma Örüntüsünün Kişilerarası Problem Çözme ve Açık Bellek Süreçlerine Etkisi, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Türköz, Y. (2014). Kritik Yıllar: Yaşamın İlk Üç Yılında Anne–Bebek İlişkisi. http://www.yesimturkoz.Com. Erişim Tarihi: 10.07. 2015.
  • Yüksel, B. (2014). Kaygı Belirtilerini Açıklamada Bağlanma, Pozitif ve Negatif Duygu Düzenleme ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük Arasındaki İlişkiyi Bütünleyici Model Arayışı, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2015, Sayı: 5, 1 - 12, 01.08.2015

Öz

Bu araştırmada 6 yaş çocukların bağlanma örüntüleri değişkenine göre duygu düzenleme becerilerinin farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Bu araştırmanın bağımsız değişkeni, bağlanma örüntüleridir. Bağımlı değişkeni ise; duygu düzenleme becerileridir. Araştırmanın çalışma grubu 70 kız 67 erkek toplam 137 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada çocukların bağlanma örüntüleri puanlarını ölçmek için "Tamamlanmamış Oyuncak Bebek Ailesi Hikayeleri" ve duygu düzenleme becerilerini ölçmek için "Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada 6 yaş çocukların bağlanma örüntülerine göre duygu düzenleme becerileri puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Güvenli bağlanan çocukların kaçınmacı ve negatif bağlanan çocuklara göre daha yüksek "duygu düzenleme becerileri" puanlarına sahip olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akan, Ş. (2014). Obsesif Kompulsif Bozukluk ve Depresyon Tanısı Alan Kişilerde Duygu Düzenleme Süreçlerinin Gross’un Süreç Modeline Göre incelenmesi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Akçakaya, Ü. (2015). Uyanış (1. Baskı). İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Bacanlı, F. ve Sürücü, M. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Kariyer Gelişimleri ile Ebeveyne Bağlanmaları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (4), 679-700.
  • Bowlby, J. (2012). Bağlanma. (Çeviren: Tuğrul Veli Soylu). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Brown, L. S. & Wright, J. (2001). Attachment Theory in Adolescence and its Relevance to Developmental Psychopathology. Clinical Psychology and Psychotherapy, 8, 15-32.
  • Brumarıu, L. E., Kerns, K. A. & Seibert, A. (2012). Mother–Child Attachment, Emotion Regulation, and Anxiety Symptoms in Middle Childhood. Personal Relationships, 19, 569–585.
  • Çalışır, M. (2009). Yetişkin Bağlanma Kuramı ve Duygulanım Düzenleme Stratejilerinin Depresyonla İlişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 1, 240-255.
  • Gross, J. J. & Thompson, R. A. (2007). Emotion Regulation: Conceptual Foundations. (Edited by: James. J. Gross). Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Pres, 3-24.
  • Horvath, J. (2007). Executive Functioning Deficits in Disorganized Attachment, Ph. D. Thesis, Wayne State University, Detroit, Michigan.
  • Kerns, K. A., Abraham, M. M, Schlegelmılch, A. & Morgan, T. A. (2007). Mother-Child Attachment in Later Middle Childhood: Assessment Approaches and Associations with Mood and Emotion Regulation. Attachment & Human Development, 9 (1), 33- 53.
  • Kim, B., Stifter, C. A., Philbrook, L,E. & Teti, D.M. (2014). Development Infant Emotion Regulation: Relations to Bedtime Emotional availability, Attachment Security, and Temperament. Infant Behavior & Development, 37, 480–490.
  • Mikulincer, M., Shaver, P. R. & Pereg, D. (2003). Attachment Theory and Affect Regulation: the Dynamics, Development and Cognitive Consequences of Attachment- Related Strategies. Motivation and Emotion, 27 (2), 77-102.
  • Reite, M., & Capitanio, J. P. (1985). On The Nature of Social Separation and Attachment. (Edited by: Martin Reite & Tiffany Field). The Psychobiology of Attachment and Separation. Orlando: Academic Press, 223–255.
  • Ruppert, F. (2014). Travma, Bağlanma ve Aile Konstelasyonları Ruhun Yaralarını Anlamak ve İyileştirmek. (Çeviren: Fatma Zengin). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Schore, A. N. (2000). Attachment and the Regulation of the Right Brain. Attachment and Human Development, 2 (1), 23-47.
  • Schore, A. N. (2001). Effects of a Secure Attachment Relationship on Right Brain Development, Affect Regulation and İnfant Mental Health. Infant Mental Health Journal, 22 (1-2), 7-66.
  • Schore, A. N. (2011). Gelişimsel Nörobiyoloji ve Bağlanma Kuramı. (Çeviren: Menekşe Arık). İstanbul: Özak Yayınevi.
  • Schore, A. N. (2012). Duygulanımın Düzenlenmesi ve Kendiliğin Onarımı. (Çeviren: Öznur Karakaş). İstanbul: Özak Yayınevi.
  • Seven, S. (2006). 6 Yaş Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeyleri ile Bağlanma Durumları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Soysal, A. Ş. ve İşeri, E. (2010). Bebeklerde Bağlanmanın Gelişimi ve Belirlenmesi/ Değerlendirilmesi. (Editör: Tarık Solmuş). Bağlanma, Evlilik ve Aile Psikolojisi Türkiye Bağlanma El Kitabı. İstanbul: Sitem Yayıncılık, 26-34.
  • Tanrıbuyurdu, E. F. ve Yıldız. T. G. (2014). Okul Öncesi Öz Düzenleme Ölçeği (OÖDÖ): Türkiye Uyarlaması Çalışması. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 317-328.
  • Thompson, R. A. & Meyer, S. (2007). The Socialization of Emotion Regulation in The Family. (Editör: J. Gross). Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford 249-268. Press.
  • Türköz, Y. (2007). Okul Öncesi Çocuklarda Bağlanma Örüntüsünün Kişilerarası Problem Çözme ve Açık Bellek Süreçlerine Etkisi, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Türköz, Y. (2014). Kritik Yıllar: Yaşamın İlk Üç Yılında Anne–Bebek İlişkisi. http://www.yesimturkoz.Com. Erişim Tarihi: 10.07. 2015.
  • Yüksel, B. (2014). Kaygı Belirtilerini Açıklamada Bağlanma, Pozitif ve Negatif Duygu Düzenleme ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük Arasındaki İlişkiyi Bütünleyici Model Arayışı, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33BA33AA
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gülhan Şahin Bu kişi benim

Ramazan Arı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Şahin, G., & Arı, R. (2015). OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(5), 1-12.
AMA Şahin G, Arı R. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. INES Journal. Ağustos 2015;(5):1-12.
Chicago Şahin, Gülhan, ve Ramazan Arı. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 5 (Ağustos 2015): 1-12.
EndNote Şahin G, Arı R (01 Ağustos 2015) OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 1–12.
IEEE G. Şahin ve R. Arı, “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”, INES Journal, sy. 5, ss. 1–12, Ağustos 2015.
ISNAD Şahin, Gülhan - Arı, Ramazan. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 (Ağustos 2015), 1-12.
JAMA Şahin G, Arı R. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. INES Journal. 2015;:1–12.
MLA Şahin, Gülhan ve Ramazan Arı. “OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, sy. 5, 2015, ss. 1-12.
Vancouver Şahin G, Arı R. OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN DUYGU DÜZENLEME BECERİLERİNİN BAĞLANMA ÖRÜNTÜLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. INES Journal. 2015(5):1-12.