The purpose of this research is to analyze the relational studies of organizational culture and climate at schools using meta-analysis. In this study, the relationship between school culture and leadership behavior of school administrators with their communication skills, job values of teachers and student achievement; the relationship between school climate and leadership behaviors of school administrators and violence were analyzed using 19 research studies. According to findings, there is a positive, large relationship between school culture and communication skills of school administrators. While the relationship between school culture and leadership behavior of school administrators is positive and small, the relationship between school climate and leadership behavior of school administrators is positive and large. The relationship between school culture and job values of teachers and students achievement is positive and small. There is a negative and small relationship between school climate and violence.
Bu araştırmanın amacı eğitim kurumlarında örgüt kültürü ve örgüt iklimi ilişkisel araştırmalarının meta analiz yöntemi ile incelenmesidir. Çalışmada, okul kültürü ile okul yöneticilerinin liderlik davranışı ve iletişim becerileri, öğretmenlerin iş değerleri, öğrenci başarısı; okul iklimi ile okul yöneticilerinin liderlik davranışı ve şiddet ilişkisini inceleyen 19 araştırma kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, okul kültürü ile okul yöneticilerinin iletişim becerileri arasında pozitif yönde güçlü düzeyde bir ilişki olduğunu göstermektedir. Okul kültürü ile okul yöneticilerinin liderlik davranışları arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki varken, okul iklimi ve okul yöneticilerinin liderlik davranışları arasında pozitif yönde ve güçlü bir ilişki bulunmuştur. Okul kültürü ile öğretmenlerin iş değerleri ve öğrenci başarısı arasında pozitif yönde zayıf düzeyde, okul iklimi ile şiddet arasında negatif yönde ve zayıf bir ilişki vardır.
Diğer ID | JA34RB35PZ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 5 |