Teaching based on multimedia applications for grade 6 students ' comprehension skillsand Turkish lesson attitude to get offthis research work trying to determine the "relational" scan inside, according to the model, experimental and control groups were compared in this way. Work, Muş Province in the Township of Turgut Özal Blurry secondary school 6.the class was conducted in Turkish. As data collection tools; to determine the experimental and control group, students ' reading comprehension skills to detect levels of Turkish lessons attitude scale and 50-question Studied Mean of success at the end of the test, which consists of 20 questions text reading comprehension and listening comprehension tests with the theme of Life after a month from the community, has been applied to the persistence Test consisting of 20 questions. Data obtained from research; Have been analyzed using SPSS 13.0 for Windows. Analysis based on multimedia applications as a result of teaching the course with experimental group students ' academic achievements have been processed with reading comprehension and listening comprehension lesson in persistence in the Turkish attitude towards the State and increased levels of no significant changes observed in the control group. In accordance with the relevant findings from the literature are discussed.
Çoklu ortam uygulamalarına dayalı öğretimin 6. sınıf öğrencilerinin anlama becerilerine ve Türkçe dersi tutumlarına etkisinin belirlenmeye çalışıldığı bu araştırma “ilişkisel tarama” modeline göre desenlenmiş, deney ve kontrol grupları bu yolla karşılaştırılmıştır. Çalışma, Muş ili Bulanık ilçesi Turgut Özal Ortaokulu 6. sınıf Türkçe dersinde yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak; deney ve kontrol grubunu belirlemek, öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri düzeylerini tespit etmek için Türkçe dersi tutum ölçeği ve 50 soruluk Okuduğunu Anlama Başarı Testi, metinlerin sonunda 20 sorudan oluşan okuduğunu ve dinlediğini anlama testleri ile Toplum Hayatı teması uygulamasından bir ay sonra, 20 sorudan oluşan Kalıcılık Testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler; SPSS Windows 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda çoklu ortam uygulamalarına dayalı öğretim ile ders işlenen deney grubundaki öğrencilerin akademik başarıları ile okuduğunu ve dinlediğini anlamadaki kalıcılık durumu ve Türkçe dersine yönelik tutum seviyelerinin arttığı görülürken, kontrol grubunda anlamlı bir değişiklik görülmemiştir. Elde edilen bulgular, ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır.
Diğer ID | JA43DG84UD |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 5 |