In this study, it was aimed to examine the effects of field trips scientific activities curriculum (FTSAC) on the levels of preschool education teachers’ using basic scientific process skills. In this study where experimental research model was used, the study group consisted of 60 preschool education teachers (30 experiment- 30 control) who work for independent Preschools in the city of Izmir in 2014/2015 school year. In the study, Preschool Education Teachers’ level of Using Basic Scientific Process Skills Scale (PETLUBSPSS)” which was determined by the researcher in 2012/2013 school year and whose validity and reliability was confirmed by 471 preschool teachers was used as a data collection tool. The findings show that there is a difference in favor of post test on a meaningful level between pretest and post test point average of experimental group (PETLUBSPSS) (p0.05). In the study, as a result of the findings obtained, suggestions were developed aimed at Pre School Education Teachers’ using BSPS in a game-like process in field trips.
Key Words: Field Trips Scientific Process Skills Preschool teachers.
Bu araştırmada; Alan gezileri bilim etkinlikleri eğitim programının (AGBEEP), okulöncesi eğitim öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanma düzeylerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Deneysel araştırma modelinin kullanıldığı araştırmada çalışma grubunu; 2014/2015 eğitim yılında İzmir İlinde Bağımsız Anaokullarında görev yapan 60 (30 deney-30 kontrol) okulöncesi eğitim öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Okulöncesi Eğitim Öğretmenlerinin Temel Bilimsel Süreç Becerilerini Kullanma Düzeyleri Ölçeği (OÖEÖTBSBKDÖ)” kullanılmıştır. Bulgular; deney grubunun OÖEÖTBSBKDÖ öntest ve sontest puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde, sontest lehine farklılık olduğunu göstermektedir (p0.05). Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda okulöncesi eğitim öğretmenlerinin alan gezilerinde oyunsu bir süreç içinde TBSB kullanmalarına yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar kelimeler: Alan gezileri bilimsel süreç becerileri okulöncesi öğretmenleri.
Diğer ID | JA87RE47MM |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 6 |