Sociotropic and autonomic personality traits are of great importance for individuals to establish
positive relationships and effective communication with others, and for managers to cope with
management problems, make right decisions, and manage employees. The aim of this study is to compare
sociotropic and autonomic personality traits of educational managers in terms of such variables as gender,
marital status, tenure of office, job satisfaction and interest in art. This study is a descriptive survey
model, and consists of a total 153 educational managers, sixty of whom are school principals, eighty
assistant principals and thirteen educational supervisors. To determine the personality traits of educational
managers, we used Sociotropy Autonomy Scale (SAS) developed by Beck et al. and adapted to Turkish
by Şahin et al. As a result of statistical evaluation through SPSS, sociotropic and autonomic scores of
school principals, assistant principals and educational supervisors indicated that statistically significant
difference was hardly observed between the groups in terms of gender, marital status and interest in art,
while there were significant differences between the groups in terms of tenure of office and job
satisfaction
Sociotropy Autonomy Educational Managers Educational Management Personality Traits
Sosyotropi ve otonomi kişilik özellikleri, bireylerin başkalarıyla olumlu ilşkiler ve etkili iletişim kurabilmesi, yöneticilerin ise yönetim sorunlarıyla başa çıkabilmesi, doğru kararlar verebilmesi ve çalışanları yönetebilmesi açısından büyük öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı cinsiyet, medeni durum, görev süresi, iş memnuniyeti ve bir sanatla ilgilenmesi gibi çeşitli değişkenler açısından eğitim yöneticilerinin sosyotropi otonomi kişilk özelliklerini karşılaştırmaktır. Çalışma betimsel tarama modeliyle yapılmış ve çalışma evrenini 60 okul müdürü, 80 okul müdür yardımcısı ve 13 eğitim müfettişi olmak üzere toplam 153 eğitim yöneticilerinden oluşmaktadır. Eğitim yöneticilerinin kişilik özelliklerini belirlemek için, Beck ve arkadaşları tarafından geliştirilen, Şahin ve arkadaşları tarafından Türkçe’ye uyarlanan Sosyotropi otonomi ölçeği kullanılmıştır.SPSS ile yapılan istatistik analizleri sonucunda, okul müdürleri, müdür yardımcıları ve müfettişlerin sosyotropi otonomi puanları cinsiyet, medeni durum ve sanatla ilgilenme açısından aralarında bir fark olmadığını ortaya koyarken, görev süresi ve iş memnuyitei açısından ise aralarında önemli farklar olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Sosyotropi Otonomi Eğitim Yöneticileri Eğitim Yönetimi Kişilik Özellikleri
Diğer ID | JA57KR96MA |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 6 |